Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad ska jag köpa fär serverdator ?

Permalänk
Medlem

Vad ska jag köpa fär serverdator ?

Hej!

Jag vill köpa en serverdator men jag är inte säker på vad jag ska ha för delar och vad man ska ha för operativsystem osv..

Jag vill ha en serverdator som ska kunna ha en csgo server, rust server, ts3 server och en minecraft server!

Permalänk
Medlem

Hej, enligt mig så bör du hålla dig till märken ev de mer "kändare" tillverkarna. Kanske börja med en äldre HP eller i budgetfall Supermicro låda av relativt ny modell som du därefter hottar upp med prylar. Och ifall du behöver ssd performance på lagring skaffa diskar av sk DC kvalitet. Budgetvariant där är high-end diskar (för privatmarknaden) typ Samsung Evo/Pro. Det tror jag du vinner på i längden. Och ganska enkelt att få tag ii billiga och bra "refurbished" diskar och minnen. Ang OS säger jag nån av de stabilare varianterna som fortfarande har bra stöd för de spelservers du vill ha. Redhatvariant kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej,
Vad gäller hårdvara så är det helt upp till dig att bestämma. För att kunna hjälpa till mer med den frågan så underlättar det om vi får reda på budget för bygget.

Operativsystem så skulle jag själv skrika, CentOS, samt virtualisering med qemu-kvm/libvirt, men där finns det olika tycke och smak.
Det finns även de som kanske inte vill ge sig in i Linux om man känner sig osäker på det hela, där underlättar det också om du berättar hur erfaren du är av linux respektive windows.
//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Jag har personligen en server som endast kör Windows, fungerar väl. Givetvis inte lika sofistikerat som många andra setups, men fungerar utmärkt för mig. En 3570K med 16GB och 1Gbit fiber, fungerar kalas. Kör just nu endast Plex och Minecraft på den dock, men har tidigare haft fler servrar.

En schysst router har helt klart underlättat. Kika även på om din ISP stödjer publika adresser, om du ligger bakom NAT kanske du får se över att köpa en domän och köra DynDNS.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Jag kör Hpe Microserver gen8 dom är billiga att köpa och billiga att uppgradera.
Har själv uppgraderat cpu med en xeon e3-1265l v2.
Och satt in 16GB ram.
Kör Windows Server 2016 som Main OS.
På de kör jag torrent+plex.
Kör en Ubuntu server i Hyper-V som endast hostar Nextcloud, och har tilldelat den 9GB ram.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V