Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Koreansk 4K-skärm?

Hej!

Är sugen på att uppgradera skärm, då min nuvarande inte har möjlighet att koppla in PS4 och 4K känns ganska lockande speciellt som jag har PS4 Pro som ska stödja det.

Har kört på en Koreansk 27" PLS-skärm i några år och har varit hur nöjd som helst med den. Därför kollade jag upp om det fortfarande fanns något kap man kunde göra via Ebay från Korea, men denna gång med 4K-monitor (och givetvis IPS igen).

Hittills har jag hittat två modeller som verkar stämma in på mina krav, Crossover 2714UD och QNIX UHD3216R. Qnix:en har fått lite halvdassiga recensioner med många fall av DOA och hög input lag mm. Crossovern kan jag däremot inte hitta några reviews om då den verkar vara rätt ny på marknaden. I beskrivningen står det att den har en LG IPS-panel, vilket får mig att tro att det handlar om samma panel som i LGs instegsmodell 27UD58.

Skillnaden mellan LG:n och Crossovern är 1600 kr (4,7k vs. 3.1k, eller 3.3k med "perfect pixel") vilket enligt mig är en ganska betydande skillnad. Tycker dessutom att Crossovern har en mer lockande design, och den ska tydligen också till någon grad vara höjbar vilket inte LG:n är.

Alltså är jag väldigt sugen på Crossovern, men tvekar då inga reviews hittills finns. Undrar även över AMD Freesync; är det något som måste finnas med i skärmens specs för att det ska fungera? Hur betydelsefullt är det? LGs skärm har det, om det är samma panel betyder det att Crossovern också har det eller är det mjukvarurelaterat?

Tack på förhand för all input! Förhoppningsvis leder tråden till att jag slipper köpångesten, antingen före eller efter beställningen.