Förslag på startpaket / Arduino

Permalänk
Medlem

Förslag på startpaket / Arduino

Jag är på jakt efter det mest prisvärda startpaketet för Arduino som säljs i Sverige. Med prisvärt menar jag inte det billigaste utan så mycket "bang for the bucks", dvs så många delar som möjligt.

Tanken är att jag ska komplettera med delar från AliExpress, men vill gärna börja leka under semestern. Så att vänta några veckor är inte aktuellt i dagsläget.

Målsättningen är främst att fräscha upp mina elektronikkunskaper igen, har inte hållit på med det sen gymnasiet och är 37 år idag. Programmeringen är inget större problem eftersom jag jobbar som systemutvecklare till vardags.

Alla förslag tas tacksamt emot!

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem

Den där boxen med massor med demoexperiment för ca 7-800 är ganska prisvärd anser jag ifall man är ute efter en lärande upplevelse. Ifall man redan kan allting är det inte så värt men ajg tycker den är kanon! Du kan inte ha missat den ifall du har googlatb runt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Kjell och co har ju något "komma-igång-paket". Har inte köpt det själv men fördelen är ju att det är lättillgängligt. Kostar en 700-800:-

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Det är en lite jobbig fråga du ställer, vad ska du göra med den?

Använde Arduino för första gången under våren då vårt projekt i skolan var att fixa en NTP-klocka, massa snedsteg gjordes men en av läxorna var att göra en nogrannare efterforskning.

T.ex. så köpte vi Arduino uno Wifi vilket är en vara från arduino.org(skillnad mot arduino.cc). Det står ingenstans att det är en Dev edition => inget officiellet lib finns tillgängligt. Standard biblioteken med Wifi fungerar inte osv utan man fick koda själv.

Start paketet från kjelle(finns också på elfa) var väl helt okej men man lärde sig inte särskilt mycket. Allt var serverat på ett silverfat och programmeringen var ganska basic.

Vad vill du göra med det? Är därifrån du borde utgå från delar. Arduino.org skulle släppa en firmware update till deras wifi modell så den ska fungera med alla lib. Vet inte om dem gjort det än, men kan vara något att kika upp om du vill använda nätet för att göra något häftigt.

Permalänk
Medlem

Arduino

Hej,

Hittade en annons på Spoch där en sålde ett paket med arduino UNO och ett stort gäng olika grejer för en 100:-

Det är kopior från kina tror jag. Men jag o dottern har kört igång Arduinon, motorer, servon, leds och lite annat och allt fungerar perfekt. Har sett att samma paket kostar minst det dubbla (utan frakt o grejer ) om du köper det direkt från Kina.

Du hittar det på Spochk om du söker på Raspberry (hon som säljer har lagt ut det som "Stort paket" för raspberry men utan Raspberry'n.)

Mycket prisvärt, Om du är intresserad på en UNO förstås..

Edit: Annonsen är kvar så jag antar att hon har ett gäng....

Mvh

// C

Förtydligande
Permalänk
Medlem

Har någon av er erfarenhet om Keyestudios starterkit från Aliexpress? 46 dollar Keyestudios Aliexpress

Eller räcker det med en billigare variant som denna? 21 dollar Billig Starterkit Aliexpress

Jag har ingen erfarenhet av enkortsdatorer men är teknikintresserad. Adafruit har några coola projekt som jag tänkte ta mig an, därav frågan om starterkit som passar.

Edit: Kunde inte hålla mig och det blev en Keyestudio kit från Amazon för 400 kr

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Kan meddela att jag har fått hem Keyestudios startpaket och plockade upp förra veckan för att titta på alla lösningar och elektronik. Det ser jättebra ut och det känns seriöst samt utstrålar kvalite rakt genom. Jag har även fått med en lite mindre tidning med guide. 5av5 som första grej.

Nu är det väl bara att testköra för att se om den inte bara ser bra ut utan också fungerar..

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S