Pålitliga jobbdatorer, färdigt eller bygga själv?

Permalänk
Medlem

Pålitliga jobbdatorer, färdigt eller bygga själv?

Lite bakgrund:
När jag började på mitt jobb så hade vi massa gamla hp burkar som bara gick sönder hela tiden så när vi började byta ut datorer började jag bygga egna då det va svårt att hitta inte snordyra system med den rätta kombinationen av ssd, i/o och lagom processor som vi behövde.

Nu har tillverkarna kommit ikapp lite (det sitter ssd i alla burkar) å vi har typ fasat ut alla muppiga pci kort som gjorde att valen av färdiga burkar begränsades kraftigt.

Kanske viktigare är att jag börjar seriöst tröttna på dustin som alltid bara har typ 2 av varje komponent så man får vänta i evigheter på att saker ska komma om man köper mer än ett par datorer åt gången (om man inte vill köpa fancy gaming stuff för där har dom alltid 100+ i lager).

Datorerna kommer stå och gå dygnet runt, dom behöver i alla fall i5:or, ingen tung permanent belastning men vissa program vi kör är lite krävande ibland, och det behövs plats för expansionskort (vilket verkar göra att färdiga datorer typ dubblas i pris vs sina smalare kompisar).

Frågorna:
Någon som har någon form av konkret info eller erfarenhet av att bygga eget vs köpa vad nu dell eller hps workstations heter? Pris/prestanda? och kanske viktigast pålitlighet? (det är ju inte som att dell lägger upp sina rma rates på nätet...)

Om det slutar med att jag ändå bör fortsätta bygga egna burkar har ni några konkreta tips på att bygga datorer som inte går sönder?
Håller dyrare moderkort bättre eller är det bara fler fancy funktioner? samma med psu:s? är det ens värt att bry sig om ripple å sånt om man inte ska överklocka?

Permalänk
Medlem

Innan Microsoft tvingade in mig i Win10-träsket gång på gång, så byggde jag mina egna arbetsdatorer.
Nu kör jag Mac för hela slanten och det är klockrent för mina behov..

Det jag kollade på var i första hand hur kraftfulla grejer jag behövde. Därefter kollade jag på t.ex. utgångar på moderkort, så det jag behöver finns.
Sen på det urvalet kollade jag över garanti-tider, för att hitta produkter med bra komponenter.. De flesta moderkort t.ex. har 1 års garanti, men det finns de som har 5 år... samma sak med PSU..... osv.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Innan Microsoft tvingade in mig i Win10-träsket gång på gång, så byggde jag mina egna arbetsdatorer.
Nu kör jag Mac för hela slanten och det är klockrent för mina behov..

Jag bygger själv och kör Linux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

Jag bygger själv och kör Linux!

Försökte först med Linux, men de program jag behöver i mitt jobb finns inte där.. Så det fick bli Mac och det fungerar ypperligt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Ja titta på garantitider var ju en bra idé. Mac och Linux är inte ett alternativ tyvärr, vi har för mycket utrustning och programvara som bara rullar på Win.

Inga tankar kring dell och hp?

Permalänk
Medlem

Är det ett litet källarbolag?

Annars är det väl lämpligt att kontakta Del/HP/etcl och se vad ett avtal med den typen av garanti/support ni behöver kostar?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

På mitt förra jobb körde vi HP-kärror som byggdes efter våra specifikationer. Vi köpte inga jättemängder (någon-några kärror i månaden). Väldigt smidigt, dagen efter-service, vi fick ha ersättningsdelar som vi kunde byta vid riktigt bråskande behov typ SSD etc. Och så fick vi stoppa i extra grafikkort för 6+ skärmar utan att tulla på garanti/service. Maskinerna körde mest CentOS.

Köpte via en ganska stor B2B-leverantör.

Edit:
Tidigare hade vi hemmabyggda gamingdatorer som byggdes av någon IT-gubbe. Det var ingen bra lösning. Felsökning, inköp, bygge etc tog väldigt mycket tid och resurser. Och det blev varken snabbare eller billigare datorer! Nej, inga hobbymaskiner i produktionsmiljö.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Köp Dell/HP med "på platsen, dagen efter-service".

Permalänk
Medlem

Jag byggde själv förut, nu köper jag bara in burkar från dell, som keptang säger med på platsen service.

Finns inget värre i längden än att hålla på o bråka med burkar man har byggt själv när det börjar strula. Funkar när man inte har så många men ju mer man växer destå värre blir det.

Köper man färdigt så kommer nån annan o löser problemet när det blir problem.