Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Lokal IMAP server - hur gör man med SMTP?

Permalänk

Lokal IMAP server - hur gör man med SMTP?

Skulle behöva lite hjälp av er som är hemma i det här med mailservrar.

Jag vill sätta upp en lokal IMAP server (dovecot) och öppna upp i brandväggen samt fixa SSL certifikat osv så jag kan komma åt den överallt. Ska funka till laptop, mobil, stationär osv.

IMAP servern ska vara lokal endast och hämta mail från POP3 servern som hanterar domänen - tror det är fetchmail jag ska använda för detta.

Så det blir:
POP3 server -> pfsense -> fetchmail -> IMAP server dovecot
IMAP klient på mobil, laptop etc -> pfsense -> IMAP server

Frågan är hur man gör med utgående mail? Skulle vilja skicka via SMTP server hos ISPn där IMAP servern står.
Typ IMAP server -> pfsense -> ISP SMTP server -> hela världen

Men om jag fattar rätt så kan man inte skicka utgående mail via IMAP servern eftersom det bara hanterar inkommande mail?!?

Vill inte använda utgående SMTP server på domänen (där POP3 servern finns) då den IP adressen ligger i block som med jämna mellanrum blir blacklistade av vissa mottagare + att jag vill att utgående mail ska lagras i IMAP servern eftersom jag vill veta vilka mail jag skickat - oavsett om det är skickat från mobil, stationer eller laptop.

Hur fixar man det här? Om IMAP servern inte kan skicka hur gör jag för att alltid skicka mail från ISP SMTP server?
Kan jag sätta upp någon slags SMTP forward lösning? Går det ändå att skicka via IMAP på något sätt? Eller finns det någon annan lösning???

Vill ha fördelarna av att ha en egen IMAP server utan att ha huvudvärken med att hantera inkommande och utgående mail mot internet.

All förslag eller synpunkter tas emot med tacksamhet!!!

Permalänk
Medlem

Om du kan ansluta till din ISPs SMTP-server från hela internet(inte bara deras nät) så är det helt klart enklast. Mejlet kommer hamna i din skickat-mapp ändå, det är mejlklienten som löser det med IMAP.

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Om du kan ansluta till din ISPs SMTP-server från hela internet(inte bara deras nät) så är det helt klart enklast. Mejlet kommer hamna i din skickat-mapp ändå, det är mejlklienten som löser det med IMAP.

Tyvärr så fungerar ISP SMTP server bara från deras egna nät. Så mailet måste gå ut därifrån. Men kanske jag kan sätta upp en egen SMTP server (sidan om IMAP servern) som på något vis vidarebefordrar till ISPs SMPT server?

Jag förstår vad du skriver om skickat-mappen. Klienten lägger helt enkelt en kopia på imap servern av mailet som sedan även skickas från klienten till valfri SMTP server.

Permalänk

Sätt upp din mailserver på en VPS.
Att försöka med något dylikt på sin privata internettjänst är ingen bra idé för att de blockeras allt som oftast.

Köp en VPS på linode eller dylikt. 1vCPU, 1GB RAM räcker samt 20GB disk. Kostar 5$ i månaden ska tilläggas.

https://www.linode.com/pricing

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..