Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti 11GB AORUS Waterforce, erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti 11GB AORUS Waterforce, erfarenheter?

Sitter nu och ska beställa mitt 1080TI kort och har fastnat för https://www.inet.se/produkt/5405872/gigabyte-geforce-gtx-1080.... Är det någon som har personliga erfarenheter av det här kortet eller har någon vän som kör på det?

Kollat en hel del på YT och verkar lovande med temp och ljudnivå. Då jag inte har intresse att göra en egen Custom loop så är dessa slutna system intressant för mig. Vad tänker ni om det här kortet?

Har den här skärmen: https://www.inet.se/produkt/2205804/aoc-35-agon-ag352ucg-g-sy...
Så vill gärna utnytja den vad jag kan.

//Jimmy

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av auToeXeC:

Sitter nu och ska beställa mitt 1080TI kort och har fastnat för https://www.inet.se/produkt/5405872/gigabyte-geforce-gtx-1080.... Är det någon som har personliga erfarenheter av det här kortet eller har någon vän som kör på det?

Kollat en hel del på YT och verkar lovande med temp och ljudnivå. Då jag inte har intresse att göra en egen Custom loop så är dessa slutna system intressant för mig. Vad tänker ni om det här kortet?

Har den här skärmen: https://www.inet.se/produkt/2205804/aoc-35-agon-ag352ucg-g-sy...
Så vill gärna utnytja den vad jag kan.

//Jimmy

http://www.overclock.net/t/1633906/gigabyte-aorus-xtreme-gefo...

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

@Arcec: Tack, blev övertygad där. Så tack igen

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Avstängd

Knepig att montera på annat sätt än med fläkten som utblås då man enligt användare får knipsa/skära ett buntband för att kunna vända på den (risk att man punkterar slangen bandet sitter på då den är klen i materialet).

Ingen standardsignal till fläkten, så man byter den inte. Men kanske kan lägga till en extra fläkt?

Användare har fått läckage pga klent material i slangarna. Vet inte om detta skiljer den från andra AIO egentligen.

Men jag som själv är spekulant på denna undrar hur den kommer att hålla i exempelvis 4 år. Kanske är mindre strul med en custom loop då slangarna är av en helt annan kvalitet. Ett kort med inbyggt vattenblock lär ju inte heller nötas så hårt direkt, låga temperaturer och inga rörliga delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Knepig att montera på annat sätt än med fläkten som utblås då man enligt användare får knipsa/skära ett buntband för att kunna vända på den (risk att man punkterar slangen bandet sitter på då den är klen i materialet).

Ingen standardsignal till fläkten, så man byter den inte. Men kanske kan lägga till en extra fläkt?

Användare har fått läckage pga klent material i slangarna. Vet inte om detta skiljer den från andra AIO egentligen.

Men jag som själv är spekulant på denna undrar hur den kommer att hålla i exempelvis 4 år. Kanske är mindre strul med en custom loop då slangarna är av en helt annan kvalitet. Ett kort med inbyggt vattenblock lär ju inte heller nötas så hårt direkt, låga temperaturer och inga rörliga delar.

Har läst det med att man inte kan byta fläkt men har Gigabyte nu och är nöjd med hur dom är här så hoppas det är så på den här med. Läste om att lägga till så du får pusch/pull (stavning). Sen ang att man bara kan ha den som utblå gör mig inget, har en 360mm radiator i fronten så enda värmen som kommer in nu är från den och det som mobo avger. Sen två 140mm i toppen som hjälper till. Så hoppas det ger okej resultat.

Tror det är som du säger, läckage är nog som med andra AIO. Kan alltid återlämna eller sälja om jag inte är nöjd, men läser mycker pissitivt med och vore skönt att få bort den värmekällan i chassit med.

Det där med att hålla 3-4 år är jag skeptisk till, men det är för jag själv aldrig kan hålla i prylar så länge utan att ha köpt nytt. Kollar vi på hur spelet har utvecklats senaste året så känns det som den kommer hålla något år utan problem. Handlar väl lite om upplösning man spelar på med.

Min är beställd så kan uppdatera här när den väl kommer..

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

Istället för att skapa ny tråd så tänkte jag fråga om någon har erfarenhet att byta fläkten på dessa? Tycket den låter lite mer än resten av allt jag har i min låda, kan inte ta ner den under 33% så tänkte det får bli ny fläkt istället.

Eller bygga en lite vatten loop till endast GPU?

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Skrivet av auToeXeC:

Istället för att skapa ny tråd så tänkte jag fråga om någon har erfarenhet att byta fläkten på dessa? Tycket den låter lite mer än resten av allt jag har i min låda, kan inte ta ner den under 33% så tänkte det får bli ny fläkt istället.

Eller bygga en lite vatten loop till endast GPU?

är det en PWM fläkt?

borde gå att modifiera i grafikortets bios så att du kan sänka under ~30%

har själv uppdaterat mitt bios på mina kort med att ta bort min fläkthastighetskravet så fläktarna tuffar inte igång förrän jag går över 55°c och sen en ganska kraftig uppgående kurva upp till smärtgräns på hög temperatur.

det gör att jag kan kan i msi afterburner välja 0% fläkt upp till prefered temp.

ligger oftast runt 35-45°c idle med mina överklockade 970 kort nån enstaka gång att ja närmar mig 50°c om ja typ kollar youtube eller nått men helt ljudlöst över lag i idle.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Tack, ska kolla på det ang bioset faktiskt. Tänkte in så långt o känns vettigt att det skulle gå. Inte läst så mycket om vad det är för fläkt där i, väldigt lite INFO om vattenkylningen till detta kort tyvärr.

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

Alltså har 1080 TI gått upp i pris???

Permalänk
Skrivet av Vipzaw:

Alltså har 1080 TI gått upp i pris???

nja en del tillverkare har gått ner andra upp lite men de flesta ligger plus minus typ 100:- från priset de hade i november/december enligt prisjakt iaf med en liten dip runt black friday och mellandagarna typ.

kunde inte kolla längre tillbaks.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows