Permalänk
Medlem

Coffe Lake spänningar ?

Fick tillslut min 8700K (på ett Maximus X Hero).
Och har fått ett litet huvudbry.
Kör med MCE och XMP påslaget såklart, har bra kylning med en NH-D15.
Och den funkar fint med -0.1v offset voltage (-0.15 krashar).

Problemet är bara att alla olika program jag testar visar olika CPU spänning !
Aida64 erkänner iofs. vid start att platformen är okänd.
Men CPU-Z och HWMonitor är senaste och skall fungera med Z370.
CPU-Z visar runt 1.15-1.18v när jag stressar CPU'n, vilket ju låter fint.
Men HWMonitor visar samtidigt 1.35-1.40v (!), vilket ju är mindre bra i mina ögon.

Ett alternativ vore ju att köra ASUS's program, men dom brukar ju vara så katastrofalt buggiga och dåliga att jag gärna skippar det...

Temperaturerna verkar stämma mellan programmen dock, och 70-75 grader under stresstest verkar vara var den hamnar.

Permalänk
Hjälpsam

@Svensktiger: Känner väl igen det, var samma sak när Ryzen var ny, ge det lite tid och programmen kommer få ordning på sina temperaturer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fick tillslut min 8700K (på ett Maximus X Hero).
Och har fått ett litet huvudbry.
Kör med MCE och XMP påslaget såklart, har bra kylning med en NH-D15.
Och den funkar fint med -0.1v offset voltage (-0.15 krashar).

Problemet är bara att alla olika program jag testar visar olika CPU spänning !
Aida64 erkänner iofs. vid start att platformen är okänd.
Men CPU-Z och HWMonitor är senaste och skall fungera med Z370.
CPU-Z visar runt 1.15-1.18v när jag stressar CPU'n, vilket ju låter fint.
Men HWMonitor visar samtidigt 1.35-1.40v (!), vilket ju är mindre bra i mina ögon.

Ett alternativ vore ju att köra ASUS's program, men dom brukar ju vara så katastrofalt buggiga och dåliga att jag gärna skippar det...

Temperaturerna verkar stämma mellan programmen dock, och 70-75 grader under stresstest verkar vara var den hamnar.

Du har väl sett denna? https://rog.asus.com/forum/showthread.php?96709-LLC-(Load-Lin...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Är det inte så att HWMonitor visar VID medan CPU-Z visar den faktiska VCORE? Med en NH-D15 och 70-75 grader per kärna så är det lite otroligt att VCORE är 1.4V (hade nog annars legat närmare 85 med en 6c CPU med HT aktiverad)

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Gäller ej X hero, vilket han även säger i videon.
Det är just STRIX z370-E/F/G som har detta problem, finns även ett nytt BIOS som släpptes den 18'e som ska lösa detta.

Edit: Alla programmen säger lika för mig, eller ja. CPU-z, HWinfo och HWmonitor säger alla 1.200 (+- lite) vid fullt ös. De som skiljer är att alla uppdaterar olika snabbt så ibland säger t.ex. CPU-z 1.190 och hwinfo 1.200. Men det rättar till sig ganska snabbt igen: https://i.imgur.com/Baay6uK.png

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Min volt verkar stämma överens med bios kontra CPU-Z/HWMonitor... kör på 1.325@5.0GHz och det visar det i de program jag har testat. Kör med ett ASUS Z370-F.

Visa signatur

Asus STRIX Z370-F - 8700k@5.0GHz - H100iv2 - 32GB LPX@3200MHz -GTX 1080Ti - EVGA Supernova 750 G3 - FD Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Gäller ej X hero, vilket han även säger i videon.
Det är just STRIX z370-E/F/G som har detta problem, finns även ett nytt BIOS som släpptes den 18'e som ska lösa detta.

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?96800-Strix-Z370-UE...

Visa signatur

CPU i7-13700K GPU ASUS 4090 TUF Gaming OC MB ASUS Rog Strix Z790-F Gaming WIFI RAM G.Skill 32GB DDR5 5600MHz CL36 Trident SSD Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB Lagring WD 1TB PSU Corsair ASUS ROG Strix 1000W CPU Cooling NZXT Kraken X53 240mm Chassi Corsair 4000D Airflow Skärmar Acer 27" Predator 1440p G-Sync IPS // ZOWIE 25'' XL2566K DyAc+ 360 Hz

Permalänk
Medlem

Gäller det liknande kort är det ju inte otroligt att det KAN vara fel på andra från samma tillverkare.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Inte relevant.
Jag frågar om avläsningen av spänningen, inte hur moderkortet applicerar den

Permalänk

Lånar tråden för en liten fråga. Har läst en del om MCE och att man helst ska stänga av det och klocka manuellt för stabilare och lägre volt till processorn då den gärna krämar på för mycket med MCE. Jag har provat nu på mitt moderkort, Asrock z370 Extreme 4 och volten håller sig runt 1.2 med temperaturer på 65-77 under stresstest. Om något får jag lägre volt under load nu än när jag körde stock vilket verkar skumt.. Kanske beror på vdroop?

Är det lugnt att köra på med MCE med dessa värden för mig som bara vill ha en enkel boost upp till 4.7? Behöver jag oroa mig för voltspikar eller liknande?

Visa signatur

8700K | Asrock z370 Extreme 4 | Corsair LPX 16GB 3200Mhz | GTX 1080 | Corsair AX 750W | Samsung 850 Evo 500GB | Fractal Design Arc | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollywoog:

Lånar tråden för en liten fråga. Har läst en del om MCE och att man helst ska stänga av det och klocka manuellt för stabilare och lägre volt till processorn då den gärna krämar på för mycket med MCE. Jag har provat nu på mitt moderkort, Asrock z370 Extreme 4 och volten håller sig runt 1.2 med temperaturer på 65-77 under stresstest. Om något får jag lägre volt under load nu än när jag körde stock vilket verkar skumt.. Kanske beror på vdroop?

Är det lugnt att köra på med MCE med dessa värden för mig som bara vill ha en enkel boost upp till 4.7? Behöver jag oroa mig för voltspikar eller liknande?

Nej det är nog helt lugnt, problemet som bl.a. JayzTwoCents pratade om var att MCE var påslaget by default i BIOS på ASUS moderkort vilket det egentligen inte borde (ökar ju spänningen utan vetskap till en person som annars inte går in i BIOS och samtidigt även värmen). 1.2V med MCE påslaget är bara bra och det fungerar ju som så att det är en Max-Turbo-boost för alla kärnor istället för en enstaka. Kör på med det, ska nog inte vara några problem!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Nej det är nog helt lugnt, problemet som bl.a. JayzTwoCents pratade om var att MCE var påslaget by default i BIOS på ASUS moderkort vilket det egentligen inte borde (ökar ju spänningen utan vetskap till en person som annars inte går in i BIOS och samtidigt även värmen). 1.2V med MCE påslaget är bara bra och det fungerar ju som så att det är en Max-Turbo-boost för alla kärnor istället för en enstaka. Kör på med det, ska nog inte vara några problem!

Då kör jag vidare på det, tack för svar!

Visa signatur

8700K | Asrock z370 Extreme 4 | Corsair LPX 16GB 3200Mhz | GTX 1080 | Corsair AX 750W | Samsung 850 Evo 500GB | Fractal Design Arc | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Icte:

Nej det är nog helt lugnt, problemet som bl.a. JayzTwoCents pratade om var att MCE var påslaget by default i BIOS på ASUS moderkort vilket det egentligen inte borde (ökar ju spänningen utan vetskap till en person som annars inte går in i BIOS och samtidigt även värmen). 1.2V med MCE påslaget är bara bra och det fungerar ju som så att det är en Max-Turbo-boost för alla kärnor istället för en enstaka. Kör på med det, ska nog inte vara några problem!

Efter att ha svettas lite över väldigt höga temps vid stock inställningarna i BIOS. 94grader i HWMonitor/79grader i IA Suite.
Sänkte jag manuellt volten till 1.2v, går säkert att dra ner mer. Tempen har sjunkit till 72 HWM/57 AISuite. Det är på en H50 push/pull i Intel Burntest. För en normal användare med kanske stockkylaren, undrar jag hur Asus tänkt. Blir ju sjukt varmt.

Men till grejen. Provade med MCE påslaget. Såg ingen skillnad i turbo på min 8700. Hade hoppats på max turbo på alla kärnor. :/
Får väl fippla lite med bclk. Faaan skulle tagit en K version iaf. Har ju klockat alla tidigare cpu's, men tänkte äh det behövs inte, den är ju faktist toksnabb ändå.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av S.Shooter:

Efter att ha svettas lite över väldigt höga temps vid stock inställningarna i BIOS. 94grader i HWMonitor/79grader i IA Suite.
Sänkte jag manuellt volten till 1.2v, går säkert att dra ner mer. Tempen har sjunkit till 72 HWM/57 AISuite. Det är på en H50 push/pull i Intel Burntest. För en normal användare med kanske stockkylaren, undrar jag hur Asus tänkt. Blir ju sjukt varmt.

Men till grejen. Provade med MCE påslaget. Såg ingen skillnad i turbo på min 8700. Hade hoppats på max turbo på alla kärnor. :/
Får väl fippla lite med bclk. Faaan skulle tagit en K version iaf. Har ju klockat alla tidigare cpu's, men tänkte äh det behövs inte, den är ju faktist toksnabb ändå.

Jag tror inte att icke-K CPU:er stöds av MCE dessvärre, verkar många som inte får det att fungera med just icke-K Coffee Lake CPU:er. BCLK verkar gå max upp till 103 MHz, men se om du kan få upp det högre med ditt moderkort (skulle dock tro att Intel har bakat in något som stoppar externa BCLK klockor från att kunna ändra BCLK:n på din CPU).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Inte relevant.
Jag frågar om avläsningen av spänningen, inte hur moderkortet applicerar den

Om inte spänningen appliceras rätt - hur vet du då att avläsningen är korrekt? Det kanske är avläsningen som inte stämmer?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX