Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Allt jag handlade från UK, köpte jag från samma säljare, för att hålla det till en frakt kostnad.
Säljaren hette "mizucooling". Kan dock inte längre rekommendera just denna säljare, även om jag hade en bra upplevelse med vederbörande. Mizu har nämligen höjt priserna rätt kraftigt sedan jag köpte. Fittings (Den länken fungerar fortfarande från min tråd) har nästan dubblats i pris. Mao samma pris som att köpa lokalt här hemma, då faller idén med att köpa online.
Men det finns alltid någon som säljer för ca ½ priset mot Sverige på UK-eBay, eller Amazon om man bara orkar leta.

Den du kollar på ser trevlig ut. Du vill inte passa på att köpa med gavlar som tar RGB när du ändå kollar utomlands? Finns hur mycket som helst...
Jag köpte en reservoar med tre hål i var ände inklusive pluggar, så man kan ansluta in/ut plus fyra grejer till.
Tänkte man kan ha en temp sensor och en LED, samt påfyllning till reservoaren...

Smart! Inte tänkt alls på att med fler hål kan man ju fan ha temp sensor och sånt!
"gavlar med rgb" menar du typ 90 graders fittings eller vad tänkte du på?

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Smart! Inte tänkt alls på att med fler hål kan man ju fan ha temp sensor och sånt!
"gavlar med rgb" menar du typ 90 graders fittings eller vad tänkte du på?

Jag har tre G1/4" hål i var ände på reservoaren.
Jag har in och ut lopp nere. plus en LED som är konstruerad att sitta i vatten, med G1/4" anslutning.
Där uppe har jag en fill-port och två pluggar. (Temp sensorn valde jag att sätta vid radiatorn istället.)
Jag bara observerade att den combon du länkade till, inte har några extra hål. Den skruven du ser i mitten är för att spänna gaveln mot glas cylindern. Du kan mao inte ansluta någonting extra i combon. Vilket är helt OK.

Så här kan det se ut om man har ett extra hål i sin reservoar och fyller den med en LED som lyser i vattnet. (Inte att förväxla med att lysa i luft, ner i vattnet.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Ber om ursäkt för det. Tänkte inte på att andra surfar in via mobilen.
Själv sitter jag oftast framför stora skärmen på SC. My bad!

Taggen säger:
Asus ROG X Hero | 8700K @5,2GHz | Asus 1080Ti Poseidon | 32 Gb Corsair RGB 3000 | Samsung 960 PRO 512Gb | Corsair MR750i | Win-X Pro
https://valid.x86.fr/cache/banner/4in7gk-2.png
Asus Sabertooth Z97 Mark-1 | i7 4790K @ 4,9GHz | MSI GTX970 | 32 Gb 2400 Corsair | Samsung 960 EVO 500Gb | EVGA Supernova G2 750W | Win-X Pro

Schysst! Jag körde 1,36V (ca 1,39V i CPU-Z) med fina temps. När jag skulle stänga av OCCT efter 35 så kom ett fel preciiis då.. men är väl bara höja liiite till då.

Räknar ni volt i BIOS med LLC 6 eller i CPU-Z osv? För jag har ju 1,36 men får nästan uppemot 1,395 (vilket jag är okej med men ändå skillnad).

Tack för svaren förresten! Uppskattas!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Avstängd

Hur fasen ställer man avx på Asus brädor ? 🤔 Om jag vill köra avx 3 sätter man då 3? -3? Är det förresten nödvändigt om prollen rullar på som den ska utan att bli varm som solen?
Trött hjärna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnd1437:

Hur fasen ställer man avx på Asus brädor ? 🤔 Om jag vill köra avx 3 sätter man då 3? -3? Är det förresten nödvändigt om prollen rullar på som den ska utan att bli varm som solen?
Trött hjärna

Skickades från m.sweclockers.com

Om du har 50 i ratio och sätter den på 1 så borde det bli 49 då.

Använder t.ex CS:GO AVX eller varför vill man ha mindre AVX? Kan man köra högre frekvenser förutom i extrema program typ som ovan nämnda CS eller vad är idén?

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Avstängd

@weestman. Ingen aning det är det jag frågar om. Satt mest och kladdade med mitt bios av nyfikenhet och kom bara på att jag inte vet hur man ställer den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

@Weestman: och @lnd1437:
AVX instruktioner kräver mer av CPU. Man kanske klarar av ett stress test med multipeln på 52 utan AVX, men om stresstestet kör AVX instruktioner till prollen, så får man blåskärm.
Då är det gott att enkelt kunna sätta en offset, så AVX instruktioner får prollen att gå något långsammare och då klarar man en högre OC.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd

@turbonisse. Tackar ! Så finns det några real world situations där det äe användbart ? 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Weestman: och @lnd1437:
AVX instruktioner kräver mer av CPU. Man kanske klarar av ett stress test med multipeln på 52 utan AVX, men om stresstestet kör AVX instruktioner till prollen, så får man blåskärm.
Då är det gott att enkelt kunna sätta en offset, så AVX instruktioner får prollen att gå något långsammare och då klarar man en högre OC.

Tack för svar! Vilka stressprogram kör inte AVX? Eller är det bara å testa olika speltitlar, film, webbrowsing osv?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Avstängd

Har uppgraderat från 1 Asus maximus Hero 7, till nr 11.
Känns ju som rena djunglen att överklocka.
Som t.e.x load line calibration. förr var det enabled/disabled.
Nu finns där typ 8 steg.mm.mm.
Vill någon skicka 1 länk.med typ basic overklock?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnd1437:

@turbonisse. Tackar ! Så finns det några real world situations där det äe användbart ? 🤔

Det verkar som AVX är en vanlig del av programering idag. Enligt Wikipedia.

Skrivet av Wikipedia:

Advanced Vector Extensions (AVX, also known as Sandy Bridge New Extensions) are extensions to the x86 instruction set architecture for microprocessors from Intel and AMD proposed by Intel in March 2008 and first supported by Intel with the Sandy Bridge processor shipping in Q1 2011 and later on by AMD with the Bulldozer processor shipping in Q3 2011. AVX provides new features, new instructions and a new coding scheme.
AVX2 expands most integer commands to 256 bits and introduces fused multiply-accumulate (FMA) operations. AVX-512 expands AVX to 512-bit support using a new EVEX prefix encoding proposed by Intel in July 2013 and first supported by Intel with the Knights Landing processor, which shipped in 2016.

Skrivet av Weestman:

Tack för svar! Vilka stressprogram kör inte AVX? Eller är det bara å testa olika speltitlar, film, webbrowsing osv?

Prime95 upp till en viss version, kör inte AVX. (Kommer inte ihåg sista versions numret. "Google is your friend!" ) Varför testa fram en max OC utan AVX? Sedan kommer datorn crasha för att du i ett verkligt cenario med din clock kör någonting med AVX. Är det inte bättre att ställa en max clock OCH en offset för AVX, så du kan lämna din dator med maximal OC på?

Skrivet av Mange43:

Har uppgraderat från 1 Asus maximus Hero 7, till nr 11.
Känns ju som rena djunglen att överklocka.
Som t.e.x load line calibration. förr var det enabled/disabled.
Nu finns där typ 8 steg.mm.mm.
Vill någon skicka 1 länk.med typ basic overklock?

Här har du en för 10an.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Det verkar som AVX är en vanlig del av programering idag. Enligt Wikipedia.
Prime95 upp till en viss version, kör inte AVX. (Kommer inte ihåg sista versions numret. "Google is your friend!" ) Varför testa fram en max OC utan AVX? Sedan kommer datorn crasha för att du i ett verkligt cenario med din clock kör någonting med AVX. Är det inte bättre att ställa en max clock OCH en offset för AVX, så du kan lämna din dator med maximal OC på?
Här har du en för 10an.
https://www.youtube.com/watch?v=CoUtA7DKXhU

Tack för alla svar på alla frågor! Jag tänkte man kunde köra en max OC utan AVX genom att stresstesta med program som inte kör AVX, sen kör jag stresstest med AVX och ser vad max är för det, för att få en stabil AVX/non-AVX OC. Låter det rimligt?

I dagsläget får jag en stabil (åtminstone 30min+) OC med OCCT i 5,0Ghz. Men vill dra upp till 5,1Ghz eller ännu högre med samma volt, å se om jag kan nå ännu högre utan AVX. Blir datorn stabil i låt oss säga 5,2Ghz kommer jag således ha en offset på 2 på AVX för att även den ska vara stabil, de gånger AVX används i real scenario.

Var det så du också tänkte?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

@Weestman: Google is your friend!
Snabb sökning, en av de övre träffarna gav denna guide från Toms hardware.

Skrivet av Tom's Hardware:

By default, Prime95 automatically selects the newest instruction set extension, such as AVX, AVX2, or even AVX-512. In order to change this behavior, Prime95 needs to be started and completely shut down again once. This will create the local.txt file. In it, exclusions are assigned a value of 0, whereas the code path that’s to be tested is assigned a value of 1. If you aren’t clear as to which SSE version is supported by your CPU, both can be set to 1. Prime95 will choose the correct fallback.

CpuSupportsRDTSC=0 or 1
CpuSupportsCMOV=0 or 1
CpuSupportsPrefetch=0 or 1
CpuSupportsSSE=0 or 1
CpuSupportsSSE2=0 or 1
CpuSupports3DNow=0 or 1
CpuSupportsAVX=0 or 1
CpuSupportsFMA3=0 or 1
CpuSupportsFMA4=0 or 1
CpuSupportsAVX2=0 or 1
CpuSupportsAVX512F=0 or 1

Mao kan du efter att ha kört Prime95 minst en gång (för att skapa text filen) gå in och editera vad du vill köra, sätt nollor på AVX raderna, så kör du Prime95 utan AVX. Hur man gör med OCCT, har jag ingen aning om. Av någon anledning crashar OCCT vid uppstart varje gång för mig nu för tiden.

EDIT:
Ja vill du köra max OC, vill du absolut kunna särskilja på med och utan AVX. Du får ett par hundra MHz mer utan AVX.
Jag kör min på 5,2GHz och -0,1 på AVX. Det fungerar på min. När jag körde 5,3GHz fick jag ha -0,2 på AVX, annars crashade den innom några sekunder.
Jag har bara valt att backa till 5,2GHz för att hålla mig 100% under min personliga temp gräns.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

30 minuter OCCT i 5,0Ghz med 1,36V var stabilt fram tills att jag precis skulle stänga ner programmet, då kom ett fel.

Har sen dess satt 1 på AVX offset, höjde volten till ändå stabila 1,375V och kör så just nu. Tack alla inblandade som fick mig att inse att över 1,35V med delidd inte är världens farligaste grej direkt. Men nu är jag nöjd och tänker inte trycka upp mot 1,41 eller 1,42V trots att temps tillåter.

CPU: i7 8700K
Överklock: 5000Mhz (4900Mhz med AVX)
Temps: 32C idle, max 65C efter 30 min stresstest
VCore: 1,375V

Kylning: NZXT Kraken X62 samt ett väl ventilerat BeQuiet Base 900 Pro med fin kabeldragning i en lägenhet som är något kall nu under vinterhalvåret.

Nästa steg får väl bli minneskorten. Lite offtopic nu men ett par 3000Mhz CL15, är det enkelt att köra dem i 3200Mhz? Eller är hela processen krånglig? XMP var ju väldigt trevligt. Det är ett par G.Skill Trident RGB om det gör någon skillnad.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

CPU: i7 8700K
Överklock: 5000Mhz (4900Mhz med AVX)
Temps: 32C idle, max 65C efter 30 min stresstest
VCore: 1,375V

Nästa steg får väl bli minneskorten. Lite offtopic nu men ett par 3000Mhz CL15, är det enkelt att köra dem i 3200Mhz? Eller är hela processen krånglig? XMP var ju väldigt trevligt. Det är ett par G.Skill Trident RGB om det gör någon skillnad.

Grattis! Nä delid är inte så farligt, bara man tar det lugnt och metodiskt.

Du kan ju testa att höja frekvensen på minnena till 3200Mhz, funkar inte det så kanske du måste släppa lite på timingsen. Jag har ett par 2400Mhz (i XMP, annars 2133) som jag kör i 2666Mhz.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

@Weestman: Jag tror du kan få ner tempen runt fem grader till om du byter ut original fläktarna på din NZXT Kraken X62.
Jag byggde en ny dator till en polare för en dryg månad sedan med en Kraken X42. Jag hade en Noktua NF A14 PWM liggandes, provade med den istället för original. Gjorde gott. Nu var det en singel 140mm på X42an, kanske inte gör lika mycket på din som är dubbel, men värt ett försök.
Original NZXT fläktarna ser inte ut att vara de mest optimerade för högt statiskt tryck, som en radiator vill ha. (Man ser helt enkelt för mycket igenom fläkten, luft kan läcka ut åt fel håll.)
Original färgen på Noctua fläktarna är dock inte den roligaste. De finns i svart också. Men effektiva är de.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

30 minuter OCCT i 5,0Ghz med 1,36V var stabilt fram tills att jag precis skulle stänga ner programmet, då kom ett fel.

Har sen dess satt 1 på AVX offset, höjde volten till ändå stabila 1,375V och kör så just nu. Tack alla inblandade som fick mig att inse att över 1,35V med delidd inte är världens farligaste grej direkt. Men nu är jag nöjd och tänker inte trycka upp mot 1,41 eller 1,42V trots att temps tillåter.

CPU: i7 8700K
Överklock: 5000Mhz (4900Mhz med AVX)
Temps: 32C idle, max 65C efter 30 min stresstest
VCore: 1,375V

Kylning: NZXT Kraken X62 samt ett väl ventilerat BeQuiet Base 900 Pro med fin kabeldragning i en lägenhet som är något kall nu under vinterhalvåret.

Nästa steg får väl bli minneskorten. Lite offtopic nu men ett par 3000Mhz CL15, är det enkelt att köra dem i 3200Mhz? Eller är hela processen krånglig? XMP var ju väldigt trevligt. Det är ett par G.Skill Trident RGB om det gör någon skillnad.

Om du kan vill kan du säkert köra 5,1 GHz utan AVX med 1,375 V, och AVX offset 2 istället.

Lite fusk med låg omgivningstemperatur. Vad har du för temperatur inne i lägenheten? Själv dras jag med 23 grader, och vill ha det så tyst som möjligt!

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem

jag kör med:
cpu: Intel Core i7 8700K
kylare: Noctua NH-U14S
moderkort: ASUS PRIME Z370-A
minnen: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL14 Ripjaws

jag är sugen på att klocka cpu lite, för att få ut lite mer kräm.
just nu kör jag enbart XMP på mina minnen.

har kikat lite i tråden osv. men inställningar skiljer sig väl alltid beroende på komponenter, kylning osv.
jag kör som sagt med en noctua och har dessutom ytterligare 3 fläktar i chassit, så tempen är ganska låg tycker jag.

jag tänkte ha 4.8 som mål. är detta ganska enkelt att uppnå med mitt system?
hur går man tillväga från början? Har kikat lite smått på youtubevideo, men känns alltid lite osäkert...

kör man med xmp profil på ram även när man överklockar?

har börjat med att stänga av MCE som många skriver om på forumen.
kommer jag behöva ändra volt för att uppnå 4.8?
vilket program kör jag främst med för att stresstesta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweina:

jag kör med:
cpu: Intel Core i7 8700K
kylare: Noctua NH-U14S
moderkort: ASUS PRIME Z370-A
minnen: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL14 Ripjaws

jag är sugen på att klocka cpu lite, för att få ut lite mer kräm.
just nu kör jag enbart XMP på mina minnen.

har kikat lite i tråden osv. men inställningar skiljer sig väl alltid beroende på komponenter, kylning osv.
jag kör som sagt med en noctua och har dessutom ytterligare 3 fläktar i chassit, så tempen är ganska låg tycker jag.

jag tänkte ha 4.8 som mål. är detta ganska enkelt att uppnå med mitt system?
hur går man tillväga från början? Har kikat lite smått på youtubevideo, men känns alltid lite osäkert...

kör man med xmp profil på ram även när man överklockar?

har börjat med att stänga av MCE som många skriver om på forumen.
kommer jag behöva ändra volt för att uppnå 4.8?
vilket program kör jag främst med för att stresstesta?

det du kan göra att ställa in 4.8 i bios sen kör du ett program som occt och se om det verkar stabilt. väldigt enkelt. vilken volt du ska ha är inget man kan säga från grund då det skiljer sig från cpu till cpu. men börja kring 1.28 - 1.3 volt ungefär.

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimsan8923:

det du kan göra att ställa in 4.8 i bios sen kör du ett program som occt och se om det verkar stabilt. väldigt enkelt. vilken volt du ska ha är inget man kan säga från grund då det skiljer sig från cpu till cpu. men börja kring 1.28 - 1.3 volt ungefär.

vad jag förstått får man sätta multiplar osv? alltså inte bara skriva 4.8?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweina:

vad jag förstått får man sätta multiplar osv? alltså inte bara skriva 4.8?

man ska kunna välja alla samtidigt har dock intekoll på asus korten riktigt då jag sitter på ett msi. men annars stämmer det du säger.

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem

@Sweina: 48 skall det vara.
I BIOS strax under där du stängde av MCE, hittar du inställningar för coreclock. Ställ in så alla kan gå upp. Sedan väljer du (x)48 för en, så kommer alla få det värdet.

Din CPU har max turbo som 4,7 GHz (Multipeln på 47) standard. Så 4,8GHz klarar den alla dagar i veckan, utan att du behöver ändra någonting annat än multipel inställningarna. Med Noctua kylaren hägrar 5GHz (Beror på silikon lotteriet, har du fått en bra eller dålig?)
Prova att höja multipeln, ett steg åt gången, tills tempen börjar dra iväg, eller datorn börjar bete sig konstigt.
Backa ett steg och var nöjd, eller hör spänningen ett snäpp och gå vidare, om tempen tillåter.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Sweina: 48 skall det vara.
I BIOS strax under där du stängde av MCE, hittar du inställningar för coreclock. Ställ in så alla kan gå upp. Sedan väljer du (x)48 för en, så kommer alla få det värdet.

Din CPU har max turbo som 4,7 GHz (Multipeln på 47) standard. Så 4,8GHz klarar den alla dagar i veckan, utan att du behöver ändra någonting annat än multipel inställningarna. Med Noctua kylaren hägrar 5GHz (Beror på silikon lotteriet, har du fått en bra eller dålig?)
Prova att höja multipeln, ett steg åt gången, tills tempen börjar dra iväg, eller datorn börjar bete sig konstigt.
Backa ett steg och var nöjd, eller hör spänningen ett snäpp och gå vidare, om tempen tillåter.

kikat lite youtube videos nu.

räcker det att jag sätter 48 utan att ens ändra core volt? till att börja med alltså. sedan förstår jag att man kan komma behöva öka lite om systemet är instabilt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweina:

kikat lite youtube videos nu.

räcker det att jag sätter 48 utan att ens ändra core volt? till att börja med alltså. sedan förstår jag att man kan komma behöva öka lite om systemet är instabilt...

Det stämmer. Testa först o se om den klara 4.8.. vilket ja tror den kommer klara

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimsan8923:

Det stämmer. Testa först o se om den klara 4.8.. vilket ja tror den kommer klara

vid vilka temps ska man börja tänka på att ändra?
tyckte jag hörde runt siffran 90c kanske man ska sänka volt eller clock?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweina:

vid vilka temps ska man börja tänka på att ändra?
tyckte jag hörde runt siffran 90c kanske man ska sänka volt eller clock?

Kommer inte ihåg vid vilken temp den börjar thortla men 85 grader tycker jag är max tak för temps, men det är min åsikt. Finns säkert någon som vet annars. Men klarar du 4.8 utan att ändra volt så kan du testa höja till 4.9 bli det blå skärm eller instabilitet då så kan du öka volt o. Temp ser okej ut.

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Alla har en gräns man känner sig nöjd med. Själv har jag satt min till 65 grader. Men över 80 är också OK. Intel har satt gränsen för 8700K till 100c. Källa!
Om man spelar med en "stock" CPU som går lite varm, så är det inte farligt.
Om man där emot har tok klockat prollen med hög spänning, så kommer kombinationen hög temp och hög spänning, snabbt sänka livslängden på prollen.
Att bara höja core multipeln ett par hack och inte röra spänningen, är ganska ofarligt. Det är när man börjar mata på med högre spänning som man också måste börja säkra att CPU får tillräckligt bra kylning.

Skrivet av Techreport:

First off, it's worth defining what "hot" means in the context of the i7-8700K. Intel's Tjunction specification for this chip remains the same 100° C it's been for Skylake and Kaby Lake K-series CPUs. Hit that temperature, and the i7-8700K will begin to throttle. We obviously want to stay as far below that threshold as possible, but it establishes an upper limit for what a "bad" temperature might be for the chip.

Infogat citat
Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd

Har pillat lite nu med mitt moderkort.Asus maximus 11.
Det med avx är helt nytt för mig.
Satt värdet på 3.
Överklocken var på 4800 mhertz 1,260 volt.
Då jobba cpun på fint i 4800 mhertz.
Sänkte jag volten till 1,250 volt.
Så var klocken ofta 4500 mhertz.
Har jag fått 1 en usel cpu,eller är det ok?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mange43:

Har pillat lite nu med mitt moderkort.Asus maximus 11.
Det med avx är helt nytt för mig.
Satt värdet på 3.
Överklocken var på 4800 mhertz 1,260 volt.
Då jobba cpun på fint i 4800 mhertz.
Sänkte jag volten till 1,250 volt.
Så var klocken ofta 4500 mhertz.
Har jag fått 1 en usel cpu,eller är det ok?

det är ju tack vare avx att den klockar ner sig. om jag förstått allt rätt. kör själv utan avx och en oc på 5.0 med 1.3 volt. delidad och kyls med en noctua d15s och en max temp på 68 grader nu mera efter 4 timmar i OCCT

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Avstängd

@jimsan8923:
Tack för svar är som sagt helt nobb med avx.
Min är inte deliddad ännu,tänkte trixa först. och se resultaten.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.