Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

La det på is iite, men jag tar gärna hjälp
Snällt av dig!
Så du får gärna posta inställningar

Det blir en kladdig post om jag ska skriva alla inställlningar jag har på enable eller disable så jag skriver vad jag kör för vcore osv!

BLCK - 100.000
Multiplier/CPU ratio - 51
Ring ratio - 43 (Jag har på 46 men det är mest för att testa. Har läst att det gör mycket liten skillnad i prestanda men kan göra datorn instabil så håll den på stock till att börja med)

Vcore - 1.360v
LLC - Turbo (Kan också vara siffror upp till 9 och isåfall är det ungefär 7)

Jag ställer även in:
VCCIO - 1.150
VCCSA - 1.100

Vad jag lärt mig under den korta tiden jag hållit på med överklockning är att man i regel stänger av allt som ska spara på el, så att man till exempel försöker ha volten så statisk som möjligt och då även ghz. Det hjälper mot att volten blir såpass låg att processorn inte får det ström den behöver och då stängs av. Men även mot att den får toppar som kan skada CPUn i längden.

Detta är säkert massa faktafel från min sida men jag tänker att det har fungerat väldigt bra för min processor.
Det betyder dock inte att det fungerar på någon annans men kan vara till hjälp om man vill ha några värden att testa i början som man sen får tweaka själv. Dessa värden är vad jag kommit fram till efter mycket tid i bios.

Hoppas det ger någon fingervisning i var du kan börja.
Jag råder dig dock att börja mycket lägre och gå uppåt.
Det finns många 8700k som klarar upp till 4.9ghz på 1.200-1.250Vcore, så det är mer när du kommer över 5.0ghz som volten oftast behöver ökas rätt drastiskt.

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Det blir en kladdig post om jag ska skriva alla inställlningar jag har på enable eller disable så jag skriver vad jag kör för vcore osv!

BLCK - 100.000
Multiplier/CPU ratio - 51
Ring ratio - 43 (Jag har på 46 men det är mest för att testa. Har läst att det gör mycket liten skillnad i prestanda men kan göra datorn instabil så håll den på stock till att börja med)

Vcore - 1.360v
LLC - Turbo (Kan också vara siffror upp till 9 och isåfall är det ungefär 7)

Jag ställer även in:
VCCIO - 1.150
VCCSA - 1.100

Vad jag lärt mig under den korta tiden jag hållit på med överklockning är att man i regel stänger av allt som ska spara på el, så att man till exempel försöker ha volten så statisk som möjligt och då även ghz. Det hjälper mot att volten blir såpass låg att processorn inte får det ström den behöver och då stängs av. Men även mot att den får toppar som kan skada CPUn i längden.

Detta är säkert massa faktafel från min sida men jag tänker att det har fungerat väldigt bra för min processor.
Det betyder dock inte att det fungerar på någon annans men kan vara till hjälp om man vill ha några värden att testa i början som man sen får tweaka själv. Dessa värden är vad jag kommit fram till efter mycket tid i bios.

Hoppas det ger någon fingervisning i var du kan börja.
Jag råder dig dock att börja mycket lägre och gå uppåt.
Det finns många 8700k som klarar upp till 4.9ghz på 1.200-1.250Vcore, så det är mer när du kommer över 5.0ghz som volten oftast behöver ökas rätt drastiskt.

Du kan inte tänka dig att lägga upp bilder på dina inställningar? Allt kanske inte behöver kommenteras? Är också intresserad av vad man kan åstadkomma med lite finlir

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Du kan inte tänka dig att lägga upp bilder på dina inställningar? Allt kanske inte behöver kommenteras? Är också intresserad av vad man kan åstadkomma med lite finlir

Jo det kan jag göra!
Kan ta bild på BIOS med telefonen och lägga upp imorgon någon gång

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Jo det kan jag göra!
Kan ta bild på BIOS med telefonen och lägga upp imorgon någon gång

Tror F12 tar ett screenshot i UEFI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tror F12 tar ett screenshot i UEFI.

Jag kör 5,0Ghz all core på 1,37 tror jag. Sjukt svårt att trycka upp högre än så, känns som flera når högre än mig.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Jag köpte nytt så skickade in mitt gamla uppgraderingspaket i damens dator, det ersatte en 4670k.
MSI Z370-A PRO
3000mhz CL15 corsair
1.35v
5.2GHz all core
Ökat short term och long term power limit

Kyls av en h100i och går svalt och fint i gaming (~65c). Inga stabilitetsproblem/krascher vid stresstest eller gaming.
Riktigt prestandamonster för pengarna i gaming, hänger med bra mycket dyrare processorer utan några som helst problem. Når 75-78c under syntetiska tester men har inte justerat pumphastigheten eller fläktkurvan något.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Jag kör 5,0Ghz all core på 1,37 tror jag. Sjukt svårt att trycka upp högre än så, känns som flera når högre än mig.

Har du LLC på turbo och ställt in CPU vccio och vccsa manuellt? Det gjorde susen för mig iallafall

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Har du LLC på turbo och ställt in CPU vccio och vccsa manuellt? Det gjorde susen för mig iallafall

Har LLC på 6 tror jag, ASUS-kort. Alternativt 7 kanske. De andra har jag inte rört faktiskt.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Finns det någon "tutorial" för hur man klockar sin cpu? sitter själv på med en 8700K, men har aldrig klockat den. Kyler med en Noctua NH-D15. Minnen som används är Gskill trident Z RBG 16GB DDR4 3600Mhz om man kan göra något åt dem också.

PSU 650W

Tack på förhand! <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darknez:

Finns det någon "tutorial" för hur man klockar sin cpu? sitter själv på med en 8700K, men har aldrig klockat den. Kyler med en Noctua NH-D15. Minnen som används är Gskill trident Z RBG 16GB DDR4 3600Mhz om man kan göra något åt dem också.

PSU 650W

Tack på förhand! <3

8700K Överklock

Helt klart den bästa videon om du har Asus kort, han förklarar varenda grej man ändrar iprincip.

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

8700K Överklock

Helt klart den bästa videon om du har Asus kort, han förklarar varenda grej man ändrar iprincip.

Okej, tack! Stämmer, sitter med ett ASUS ROG STRIX Z370E gaming

Permalänk
Medlem

Skaffade nyss min första custom loop och ville se vad jag kunde skrämma upp min trofasta 8700k i.

Jag vet att jag har ett helt ok chip då jag kunnat köra 5.2Ghz tidigare men då med allt för höga temperaturer.
Blev nyss klar med loopen så jag har inte hunnit testa s ål mycket än och har testat slarvigt med hög vcore (1.42V) och 5300MHz.
Körde lite olika benchmarks och temperaturerna verkar inte överstiga 70 grader men behöver stabilitetstesta mer innan jag kör med 5.3Ghz för dagligt bruk.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Om du följer den här så borde du klara dig fint

https://youtu.be/CoUtA7DKXhU