Permalänk
Medlem

Överclocka mina ramminnen?

Hej alla kära klockare.

Har för tillfället corsair vengeance lpx 32GB 3200Mhz, men undrar ifall jag har någon möjlighet att klocka dessa ännu mer via bios dvs mer än XMP profilen. Om detta nu går hur gör jag i sådana fall?

Tacksam för alla svar!

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk
Medlem

@shejtan: Troligtvis går dina minnen på default 1.2 volt. Det du kan göra är att sätta de på 1.35 volt som de är speccade att klara av och leka runt med DRAM Frequency. Välj en hög hastighet (exempelvis 3800 MHz) och se om datorn POST: ar. Om den inte gör de så får du resetta din CMOS antingen genom ett kanpptryck eller att pilla ur batteriet, eller med jumpers... vad nu ditt modertkort tillåter. Då nollställs datorn. Därefter sänker du hastigheten tills det att datorn börjar POST: a och då är du på god väg. Vill du vara absolut säker på att ditt RAM är stabil så kan du då sänka hastigheten till den näst högsta frekvensen där datorn börja POST:a och tillåta dig gå in i BIOS utan att du resettar CMOS.

Alternativet är ju också att du går uppåt från 3200 MHz till det att datorn inte längre POST: ar, och därefter sänker tills det att datorn börjar göra det igen.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

@Nephitis: Tack vännen, mycket bra svar

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk
Medlem

Den där är inte alls en bra svar. Ramminnen är inte stabila bara om de POSTar. Gör HCI-MEMTEST för åtminstone 600% att säkra stabilitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

memtest86 är din vän när du klockar minnen som ovanstående säger så betydre det ingenting att du kommer in i windows, kan få en crash vid sämsta tillfälle när du spelar online sen

Sen funkar det sällan bra att bara ändra frekvens utan du får även ändra latenser

Permalänk
Medlem

@shejtan: Anledningen till att jag enbart nämde POST är för att det är lättast för dig att enbart överklocka minnena genom att pilla med själva frekvensen. Större delen av instabilitet hos minnen orsakas när man börjar ändra på CAS timings (latency... exempelvis 15-17-17-35). Och där är det generellt MemTest och liknande som gäller. Visst kan minnen fortfarande komma in i Windows och krasha sedan där även fast du enbart ändrat på klockhastigheten. Men du märker ibland ganska omgående om det fungerar eller inte. Det enklaste tecknet är Bluescreen och ibland kan datorn också börja rycka och sega sig efter ett tag. Då får du gå på din egen magkänsla och sänka hastigheten litegrann.

Vill du göra det svårt och tidskrävande för dig själv, men med en större försäkran, så kör du MemTest i större utsträckning. Annars kan du fortfarande gå på POST och helt enkelt backa tillbaka lite för att vara på den säkra sidan... samt även köra MemTest men i mindre utsträckning.

Vi alla överklockar olika och vissa människor lägger ner timmar på att testa sina grejer efter instabilitet. Problemet med det är att det är både tidskrävande och kan fortfarande leda till krasher efteråt. Den metod som jag kör med är ganska inte den absolut säkraste vad gäller stabilitet, men den går dock betydligt fortare att utföra. Jag brukar sätta frekvensen och volten till en viss nivå och försöker tvinga datorn att krasha. Utefter det så brukar jag antingen höja volten eller sänka klockhastigheten. Oftast krävs det inte mycket av det ena eller det andra för att göra systemet stabilt.

Men vill man leta efter den där exakta magiska siffran på 0.005v och ~50 MHz på t.ex. CPUn så får man göra det. Det jag gjorde på mina 3000 MHz minnen var först att sätta volten på 1.35v och sedan hastigheten på 3600 MHz. Datorn POST: ade inte men den gör det vid 3466 MHz. Men för att vara på den absolut säkra sidan så sänkte jag hastigheten till 3400 MHz och RAM har tickat på sedan dess.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

@shejtan: När jag överklockar brukar jag köra uteslutningsmetoden. Jag jobbar alltid med hela 50 eller 100 MHz på t.ex. CPUn, och tiondelar (0.10), tjugodelar (0.20) och fjärdelar (0.25) vad gäller volten.

Låt oss säga att du har en CPU som tar en bashastighet på 3.5 GHz vid exakt 1.000 och har ett säkert max tak på 1.350v. Då kan man göra ett blind hopp på t.ex. 4.5 GHz och se om datorn är stabil vid exempelvis 1.200v. Låt oss säga att den inte är det, då skulle jag öka volten till 1.225v och se om den är stabil vid det. Låt oss säga att den visar sig vara OK med det men att detta inte bevisar en 100% stabilitet. Då kan man via uteslutningsmetoden anta att processorn skulle vara stabil vid just dessa 1.225v men om man backar tillbaka 100 MHz för 4.4 GHz istället. Och är det just 4.5 GHz man vill ha så kan man med samma uteslutningsmetod anta att om den tar 4.4 GHz vid 1.225v, så kanske den tar 4.5 GHz vid 1.25v istället, alternativt 1.275v.

Antingen nöjer man sig med detta i just detta exempel, eller så kör man lite mer utförliga tester för att hitta den magiska siffran för det strävande målet på 4.5 GHz. Och den magiska siffran kanske visar sig vara 1.260v efter timmar av tester. Och där får man överväga vad man tycker är värt att lägga ner tid på, och om man vill vara på den säkra sidan och fortfarande köra på 0.015 extra (1.275v) för att ge CPUn lite marginal.

Hur som helst, i ditt fall med RAM så finns det egentligen inte så mycket hastigheter att välja mellan förutom det som moderkortet har satt. Visst kan du ändra på ratio och din BCLK (ungefär som base clock eller bus hastighet). Men dina val är fortfarande begränsade. Jag vet inte vilka specifika RAM hastigheter ditt moderkort har men troligtvis föjer de samma standard som andra moderkort.

I ditt fall skulle det troligtvis vara 3000 MHz, 3200, 3400, 3466, 3600, 3800, 4000, 4133 MHz och så vidare. Låt oss säga att din dator inte POST: ar vid 4000 MHz men vid 3800 MHz. Tester kanske skulle visa att 3800 MHz inte är 100% stabilt. Antingen kör man då en massa tester för att verkligen bevisa detta, eller så spar man sig själv lite tid och kör på uteslutningsmetoden... Det vill säga sätter minnena på 3600 MHz. Alternativt så börjar man grovtweaka med volt och timings för att få dem stabila vid 3800 MHz om det ens går... dock till en kostnad av massa extra nerlagd tid.

Så i specifikt ditt fall måste du hitta den Mhz punkt då datorn säger ifrån, och antingen går du igenom alla dessa tester. Eller så backar du snabbt och enkelt tillbaka en och i värsta fall två steg i klockhierarkin.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

har inte överklockat ram förut men frågar här:
hur mkt effekt skulle det ge i spel i % på fpsen att klocka från 3000 till tex 3800? har hört att det ger väldigt lite prestanda höjning efter 2133 ?

Permalänk
Medlem

@swaan1: Men en Ryzen dator så märker du av högre MHz på RAM. Sen kan ju undra om detta är en bra eller dålig där RAM är en ganska uppenbar prestandaboost men samtidigt en flaskhals vad gäller AMD processorer just. Men ja, kör du med en AMD processor så märker du av snabbare minnen och snävare timings.

Vad gäller Intel så kommer du troligtvis inte se några större skillnader. Vissa tester har dock påvisat att vissa spel mår bra av snabbare minnen, men då får man ifrågasätta vilken upplösning som använts, samt om det är något som kommer ge samma scenario för ens egen upplösning. Det finns också tester som både säger tummen upp och tummen ner för snabbare RAM vid t.ex. encoding i program som Handbrake.

Men med tanke på att resultaten är så inkonsekventa så kan man nog komma till slutsatsen att snabbare RAM i kombination med Intel processorer inte har någon större betydelse. En skillnad mellan 2133 och 3000 MHz verkar finnas i någon grad, men därefter så verkar de flesta prestandavinsterna försvinna.

Sedan ska man också komma ihåg att högre MHz också generellt innebär slappare timings. Så i slutändan så kanske det inte blir någon prestandaskillnad av större betydelse och grad. Men samtidigt är det inte fel att överklocka RAM minnet även om vinsten är låg om inte obefintlig. Det är alltid kul att överklocka och bara det kan vara en vinst i sig själv.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swaan1:

har inte överklockat ram förut men frågar här:
hur mkt effekt skulle det ge i spel i % på fpsen att klocka från 3000 till tex 3800? har hört att det ger väldigt lite prestanda höjning efter 2133 ?

Inte så värst..Kanske om du kör med iGPU...annars kan det faktiskt degradera din FPS med högre frekvens mot slappare timings. Som jag har förstått det gillar de flesta spel tajta timing med lägre frekvens på RAM'et.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Gör det!
Jag har själv gjort det och det funkade väldigt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Inte så värst..Kanske om du kör med iGPU...annars kan det faktiskt degradera din FPS med högre frekvens mot slappare timings. Som jag har förstått det gillar de flesta spel tajta timing med lägre frekvens på RAM'et.

Handlar väl mer om att hitta det optimala förhållandet mellan så hög frekvens och så låg timing som möjligt.

Finns tabeller som visar lite sånt

På denna så är 3200 med 16 snabbare än 1066 med 7.

Så har jag i alla fall förstått det men är inte superinsatt i ämnet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Handlar väl mer om att hitta det optimala förhållandet mellan så hög frekvens och så låg timing som möjligt.

Finns tabeller som visar lite sånt
https://www.pbtech.co.nz/fileslib/_20151030164319_RAM.PNG

På denna så är 3200 med 16 snabbare än 1066 med 7.

Så har jag i alla fall förstått det men är inte superinsatt i ämnet.

Tänkte mer på DDR3 @1600MHZ med tajta timing än DDR3(4) @3200mhz med lösare timings..inte DDR2 ''era'' stuk

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Tänkte mer på DDR3 @1600MHZ med tajta timing än DDR3(4) @3200mhz med lösare timings..inte DDR2 ''era'' stuk

Är det inte samma principer som gäller?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är det inte samma principer som gäller?

Ingen aning, 1600MHZ RAM med CL9 verkar ju vara best balans, lite som 1866MHZ RAM med CL9, verkar ge bra prestanda trots lägre frekvenser.

Linus tech har ju gjort speltest med 1333MHZ VS 3000MHZ RAM, tror vinnaren var oftast 1600MHZ med CL9.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Det finns ju egentligen två sätt att överklocka RAM och då menar jag inte MHz och timings. Utan istället om att 1) klocka minnena och dess timings utanför tillverkarens specifikationer eller 2) ta din RAM minnen och klocka dem till ett specifikt men snabbare minne inom samma produktserie och storlek samt.

Exempelvis ta dina 3000 MHz 15-15-15-35 och klocka dem till de identiska men snabbare minnen på 3600 17-17-17-36. Troligtvis fungerar det inte alltid men sannolikheten att det skulle fungera är troligtvis högre än om du provar någon egen kombination av MHz och timings. Det kan vara värt att prova detta först så länge det inte sticker iväg för mycket. Det vill säga ta dina 2133 MHz och klocka dem till likadana 4000 MHz minnen.

Men chansen att de fungerar är troligtvis större om man testar överklockningen inom MHz grupperna 2133, 2400, 2666, 2800... samt 3000, 3200, 3400, 3466... och 3600, 3800 och 4000 MHz osv.

För er som är intresserade i att överklocka era RAM så kan detta kanske vara värt att prova. Jag garanterar inga positiva resultat men vem vet. Det kanske fungerar.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

Allt som jag ska nu säga är att om datorn POSTar menar det inte datorn är stabil. Även 1 steg neråt räcker inte. Rekommenderar HCI-MEMTEST över alla andra möjligheter för att den hittar instabilitet i ramminnen bättre än memtest86 om man överklockar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Upptäckte precis att mitt moderkort stödjer 3200mhz som max, det stod på inet i alla fall eller har jag ändå möjlighet att klocka de ännu mer än så?

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk
Medlem

@shejtan: Enklaste svaret på den frågan är att prova ;).

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99