Permalänk

Varför är DDR3-minnen så dyra?

Tänkte mig på att utöka RAM-minnet på gamla bygget från 8 till 16Gb, men inser när jag kikar på kostnaderna för minnena att de fortfarande är väldigt dyra? Varför? Borde det inte vara en utfasad produkt inom kort? Jag har 1600 MHz minnen och tänkte att det bästa vore 2x8 istället för att köpa till 2x4, men det kanske inte spelar så stor roll egentligen? Är det smartare att kolla begagnatmarknaden på sådana minnen istället för nya? Hur brukar livslängd vara på RAM-minnen? Tänker att det borde ligga en hel del minnen kvar hemma hos folk som köpt bättre system de senare åren?

Permalänk
Medlem

Det var samma med DDR2-minnen när DDR3 kom. De är mycket riktigt på väg att bli utlasade, men eftersom efterfrågan fortfarande finns är det ingen som vill dumpa priserna. Begagnat är nog bäst och billigast, borde finnas många som har DDR3 liggandes som har bytt till DDR4.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nadahinch:

Tänkte mig på att utöka RAM-minnet på gamla bygget från 8 till 16Gb, men inser när jag kikar på kostnaderna för minnena att de fortfarande är väldigt dyra? Varför? Borde det inte vara en utfasad produkt inom kort? Jag har 1600 MHz minnen och tänkte att det bästa vore 2x8 istället för att köpa till 2x4, men det kanske inte spelar så stor roll egentligen? Är det smartare att kolla begagnatmarknaden på sådana minnen istället för nya? Hur brukar livslängd vara på RAM-minnen? Tänker att det borde ligga en hel del minnen kvar hemma hos folk som köpt bättre system de senare åren?

Tjena,

Egentligen tänker man ju så att de borde sjunka i pris rejält men de används fortfarande mer än vad man tror.
Priset har väl också gått upp en del på minnen allmänt?
Livslängden beror på, användning, värme, allt möjligt.
Kan rulla på i flera år utan problem.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Hedersmedlem

Priserna är rätt så volymberoende. Efterfrågan är inte lika stor vilket gör att tillverkningen krymps och då ökar priserna per producerad enhet. Det är väl flera som slutat helt att tillverka detta och bara levererar från lager och ja, då får man pröjsa för lagerhållning. Sedan är väl beställningskanalerna också mer begränsade samt att småleveranser (storbatchar beställs väl inte va ddr3 längre) också ökar slutpriserna.
Ja sedan har väl RAM lite av en särställning i hårdvaruväg där de är lika värdefulla som uppgradering några år senare och att folk faktiskt efterfrågar detta på gamla system. Gamla processorer bemödar väl inte folk sig med att uppgradera i så stor utsträckning, gamla diskar blir utkonkurrerade av nya, likaså grafikkort, nätaggregat och liknande. Enklare uttryckt är efterfrågan större på äldre ramminnen än annan hårdvara.

Det finns väl lite förklaringar även om det kan te sig lite märkligt att gammal teknik blir dyrare istället för billigare ;).

Själv skulle jag välja andrahandsmarknaden för ändamålet men alla äro vi olika här.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Produktionen avtar betydligt snabbare än vad efterfrågan gör, därför stiger priset när lagren börjar sina men efterfrågan finns kvar.

Var likadant när DDR3 kom och DDR2 började avta.

Permalänk
Medlem

@Nadahinch
Nya är dyra för de tillverkas knappt längre.
Begagnade är dyra för det är högt nypris och många plattformar från Sandybridge till Haswell är än idag populära och användbara.

Jag personligen hade försökt få tag i beg moduler som är så nära dina nuvarande som möjligt. Matcha frekvens, typ, spänning och CAS timings, så kan du ofta bara plugga in dem rakt av. I värsta fall får man tweaka lite bara, så går det.

Har själv i en maskin haft 2x4GB 1600Mhz RAM. Jag köpte till 2x4GB till och satte in alla, och klockade upp alla till 1866Mhz, har fungerat bra i något år nu. Den är en extra dator, men 3770 och 16GB RAM räcker långt även idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nadahinch:

Under 500:- för en 8GB modul är ju inte så farligt när det är nya minnen, då borde du kunna hitta för kanske 300:- på begagnatmarknaden.
Ebay brukar vara billigare än svenska begagnatsidor.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Tack för svaren allihop!

Så kanske begagnatmarknaden är bäst i detta fallet, men spelar det stor roll om jag väljer att utöka med 2x4 istället för att ta 2x8? Har ett ASUS Z97-A moderkort. Minnena som sitter i nu är Ballistix BallistixSport 2x4GB 1600MHz, är det lämpligast att välja exakt likadana, eller funkar det i princip med vilka som helst som har 1600 MHz?

Edit: Ponera att jag köper 2x8 och behåller mina 2x4 i datorn och då får 24Gb i RAM, är det ok att göra så? Eller blir det dåligt för att jag blandar storlekarna på minnena?

Permalänk
Medlem

@Nadahinch: Jag tänkte också utöka mitt minne, och då kommer jag låta de gamla sitta kvar. Så länge moderkortet stöder dual channel, och du sätter det rätt, så skall det inte vara några problem.

Refererar till denna tråd, sista inlägget, i samma ämne: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453382-4x4-gb-eller-2...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _niko_:

Under 500:- för en 8GB modul är ju inte så farligt när det är nya minnen, då borde du kunna hitta för kanske 300:- på begagnatmarknaden.
Ebay brukar vara billigare än svenska begagnatsidor.

Nu har jag väl bara haft otur så jag säger bara mina erfarenheter..

100% av allt RAM jag har köpt från olika säljare på Ebay har varit defekta, vet inte varför men det händer..

Köp från begagnatmarknaden i Sverige, känns säkrare när det kommer till ömtåliga RAM.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

Nu har jag väl bara haft otur så jag säger bara mina erfarenheter..

100% av allt RAM jag har köpt från olika säljare på Ebay har varit defekta, vet inte varför men det händer..

Köp från begagnatmarknaden i Sverige, känns säkrare när det kommer till ömtåliga RAM.

Samma erfarenhet här. Har handlat RAM på Ebay vid tre olika tillfällen. Alla var skit. Detta var dock länge sedan nu, runt 10 år sen.

Skickades från m.sweclockers.com