Permalänk
Medlem

Hur fungerar ICC-profiler?

Hej! Jag har precis köpt en ny skärm och laddat ned en ICC profil för denna. Dock hade jag kalibrerat lite själv med färginställningarna i skärmens meny m.h.a. siffror jag hittade på internet.

Nu till min fråga; jag har aldrig använt en ICC-profil förut. Är tanken att jag ska låta inställningarna på skärmen vara som dom var när den kom ut lådan? Är ICC-profilen inställd med tanken att man ska låta inställningarna i själva skärmen vara orörda?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Dracoin: En icc-profil (färgprofil) beskriver för färghanteringssystemet i exempelvis Windows vilka färgegenskaper din skärm har. Då kan färghanteringssystemet och programvara försöka matcha och efterlikna olika färgsituationer. Till exempel att du ska skriva ut från Photoshop på en skrivare som har väldigt annorlunda färgegenskaper jämfört med en skärm. Men också för att jämföra mot någon etablerad skärmstandard, likt sRGB.

Profilerna kan också innehålla tonkurvor vilka kan kompensera för avvikelser i vitbalans och gamma (hur bilden tonar från svart till vitt). Detta brukar förekomma efter att man har "kalibrerat" (korrekt uttryck är profilerat) sin skärm med mätutrustning. Mätprogramvaran har mätt upp skärmens egenskaper, jämfört mot den färgstandard som är mål och lägga in en kompensation för detta.

Enkelt uttryckt försöker dator via grafikkortet kompensera för färgfelen i skärmen, något som alltid sker på bekostnad av färgkvaliteten. Men kompromisserna är ibland värt detta så länge som skärmen inte är allt för felaktig. Skärmen förblir ju lika fel som innan. Icc-profilen påverkar inte skärmen, endast grafikkortet. Vid en kalibrering i ordets rätta bemärkelse förändrar man skärmens beteende till att komma så nära ett färgmål som möjligt. Man kan både kalibrera och profilera en skärm.

Viktigt att komma ihåg är att varje skärm är sin egen individ och beter sig olika. Särskilt ifall man också skruvar på reglagen. Så en icc-profil man hittar på nätet har godtycklig effekt. Vad tanken är med icc-profilen du hittade går inte att säga. Det måste du ta reda på. Vad just din skärm behöver är en fråga om att använda mätutrustning.

Du har inte "...kalibrerat lite själv...". Du har skruvat godtyckligt på inställningarna och sedan adderat en icc-profil som har godtycklig effekt på färgerna. "Siffror från internet" blir, tagna ur sitt sammanhang, ytterligare en faktor av godtycklighet.

Det bästa du kan göra är att hitta ett mer djupgående test som förklarar skärmens färgåtergivning och titta på råden där.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Hej!

Tack för ett väldigt utförligt svar. Jag har tittat på bl.a. ditt test av skärmen (AOC ag352ucg) samt några andra tester. Jag känner mig dock fortfarande lite osäker på vad jag egentligen bör göra utan något slags verktyg för att kalibrera, eller profilera, skärmen utan mätutrustning. ICC-profilen jag hittat löste iaf problemet med något som jag uppfattar som extrem colour banding med skärmens fabriksinställningar.

Jag ska se om jag kan låna någon sådan utrustning från mitt jobb, annars får jag väl helt enkelt försöka lusläsa några tester till och acceptera att färgerna inte kommer bli så bra de kan bli.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Dracoin: Det kan mycket väl vara så att den "color banding" (ifall du menar posterisering, tydliga steg mellan nyanser(?)) du observerade berodde på en annan icc-profil som var aktiv i systemet. Posterisering kan också orsakas av hur man har ställt in bildreglagen i kontrollpanelen för grafikkortet. Dessa reglage har en tydlig tendens att sabotera bildkvalitet.