Nätaggregatet small, skadad hårdvara

Permalänk
Medlem

Nätaggregatet small, skadad hårdvara

Tjena! Lite nyfiken på era tankar.

Nätagget small högt nyligen och chassit blev strömförande. Höll tummarna på att ingen annan komponent åkte med i svängen nu när jag bytt nätaggregat men jag verkar ha haft otur.

Vanligtvis ser det ut som nedan.

1. Datorn startar men ingen bild visas, varken musen eller tangentbordet lyser upp vid uppstart och jag är tvungen att slå av datorn på strömbrytaren och gå vidare till punkt 2 för att försöka få liv i burken.
2. Jag plockar ur ett av RAM-minnena/byter plats på slotsen och om jag har tur får jag igång datorn. Tangentbordet/musen lyses upp följt av att boot/skärmen går igång.

Om jag låter den stå utan åtgård under punkt 1 startar den om sig upprepande gånger med jämna mellanrum, precis som om den försöker boota men inte lyckas. Förekommer inga pipljud eller liknande under denna session.

Misstänkte först att det är RAM-minnena som gått. Ibland funkar det endast med ett RAM-minne, ibland två och ibland inte alls oavsett hur mycket jag byter på platserna. Att inte tangentbordet/musen verkar få någon ström gör mig också lite bekymrad över att det kanske är mitt MOBO som rykt, eller?

Vad tror ni? Beställa nya RAM-minnen och testa? Är det enda sättet jag kan gå vidare med min felsökning? Finns det något speciellt jag kan gå in och leka i BIOS med?

Sitter på Haswell-arkitekturen och att köpa gamla DDR3-minnen känns väl inte så kul om det nu inte är dessa som strular. Kanske är mer värt att direkt börja kika efter ett paket av nyare generation istället?

MOBO: Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3
CPU: Intel Core i5-4690K
RAM: HyperX 2x8GB DDR3
PSU: EVGA GQ 650W
GPU: R9 280
HDD: Samsung EVO 850

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Kan du utesluta att det skulle vara problem med en eller flera specifika ram-slots ? Jag tänker att det kanske hänt något med processorn när nätdelen havererade.

Funkar samtliga ram-minnen om du testar dem solo, en och en, varje gång i samma slot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Kan du utesluta att det skulle vara problem med en eller flera specifika ram-slots ? Jag tänker att det kanske hänt något med processorn när nätdelen havererade.

Funkar samtliga ram-minnen om du testar dem solo, en och en, varje gång i samma slot?

Nej, har inte kunnat utesluta någon specifik ram-slot. Det är helt random vilken som fungerar. Däremot då jag kör solo brukar den ha större sannolikhet att gå gång men inte alltid, oberoende av vilka två minnena jag stoppar i.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

@ephex: Låter ju lite märkligt. Kört en reset på bios (på moderkortet) och sen gått in och laddat/sparat defaults ?

Permalänk
Avstängd

Tråkiga är att man måste testa delarna som minne i en annan burk men sjuter man aggen så är det väldigt vanligt att cpu + minne klarar sig och moderkorten få sig en smäll och annat kan givetvis gå sönder med men moderkort är extremt mycket vanligare än minne + cpu

Bästa är om du kan slänga i minnena i en annan dator och köra memtest på dom tex och se om dom är ok och är dom det då har du med största sannolikhet sjutit moderkortet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ephex:

Tjena! Lite nyfiken på era tankar.

Nätagget small högt nyligen och chassit blev strömförande. Höll tummarna på att ingen annan komponent åkte med i svängen nu när jag bytt nätaggregat men jag verkar ha haft otur.

Vanligtvis ser det ut som nedan.

1. Datorn startar men ingen bild visas, varken musen eller tangentbordet lyser upp vid uppstart och jag är tvungen att slå av datorn på strömbrytaren och gå vidare till punkt 2 för att försöka få liv i burken.
2. Jag plockar ur ett av RAM-minnena/byter plats på slotsen och om jag har tur får jag igång datorn. Tangentbordet/musen lyses upp följt av att boot/skärmen går igång.

Om jag låter den stå utan åtgård under punkt 1 startar den om sig upprepande gånger med jämna mellanrum, precis som om den försöker boota men inte lyckas. Förekommer inga pipljud eller liknande under denna session.

Misstänkte först att det är RAM-minnena som gått. Ibland funkar det endast med ett RAM-minne, ibland två och ibland inte alls oavsett hur mycket jag byter på platserna. Att inte tangentbordet/musen verkar få någon ström gör mig också lite bekymrad över att det kanske är mitt MOBO som rykt, eller?

Vad tror ni? Beställa nya RAM-minnen och testa? Är det enda sättet jag kan gå vidare med min felsökning? Finns det något speciellt jag kan gå in och leka i BIOS med?

Sitter på Haswell-arkitekturen och att köpa gamla DDR3-minnen känns väl inte så kul om det nu inte är dessa som strular. Kanske är mer värt att direkt börja kika efter ett paket av nyare generation istället?

MOBO: Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3
CPU: Intel Core i5-4690K
RAM: HyperX 2x8GB DDR3
PSU: EVGA GQ 650W
GPU: R9 280
HDD: Samsung EVO 850

Tack på förhand.

Som @lord_vasagos är inne på kan du inte felsöka vettigt med att bara byta runt delar. Mer än 1 sak kan vara trasigt, och du vet inte vad för fel du då jagar.

När agg smäller kan det ske på flera sätt, och beroende på hur det sker, kan det vara mer eller mindre katastrof.

Absolut värsta är om högspänningen slår över till delarna via lågspänningen. Du får då mellan 20 och 300+ gånger högre spänning på en del, än som ska vara där. Detta är döden för många kretsar, men kan konstigt nog (pga alla ESD skydd idag) också klara en hel del. Det är sällsynt dock.

Om det dock smäller som du beskriver mellan högspänning och jord, kan man klara sig bättre. Det som då riskerar få problem är mer känsliga lågspänningsdelar som CPU och minne, då deras referenser mot jord blir störda av detta och kan bli matat med hög spänning pga referensfel.

Det du beskriver dock med punkt 1 låter för mig som trasigt moderkort. Det har svårt att initiera, och kan därför inte göra ens BIOS delen. Får du ingen ström via USB är ofta BIOSen/CPU inte ens laddad (då den initierar detta normalt).

Vad som i korthet sker när man slår på strömmen till en PC är att PSUn börjar leverera spänningar (instabila), CPU, BIOS och moderkort "väntar" då på att dessa ska bli stabila och gör ingenting. När PSUn bedömer, nu är de okej, skickar den en signal till moderkortet via 24-pin kontakten, sk "Power Good"/PWR-OK. Först då kickar BIOS igång med att initiera allt.

Får inte moderkortet rätta detta, eller den är skadad och inte kan uppfatta den korrekt, kommer den till slut att stänga av, och starta igen, i hopp om att det ska fungera denna gång. Detta upprepas tills man tvång-stänger av det, eller det fungerar. Sk evighetsloop.

Om den inte får liv i minnesmodulerna kan den också testa igen, men... du borde få USB mm igång ett kort tag. För den måste initiera CPUn och BIOS för att få liv i RAM också. När man felsökte moderkort med pipkoder (vanligare förr) så kunde man sätta bara moderkortet. Då pep den, "ingen CPU". Man satte in CPU + kylare... då pep dem "inget RAM". Man satte i RAM och då pep den "inget grafikkort". Om den fortfarande pep något när man satt i dem, visste man var man skulle börja felsöka.

Baserat på den ordningen är jag därför inte 100% säker på att det är dina minnesmoduler. Det låter mer troligt som moderkortet eller CPUn/minneskontrollern i den. Kan ha fel dock. Det som förvånar är ju att du kan få igång den. Då borde du ju kunna testa delarna relativt okej? Testa en modul åt gången och se om där kanske är en enda som inte fungera?

Den behöver mao metodisk felsökning och testning, för att avgöra vad du ska göra om du inte vill köpa delar. Och om du har drulle, är det väl värt att titta på, då du mycket väl kan få ersättning från försäkringsbolaget om du bara kan visa vad som är trasigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

@ephex: Låter ju lite märkligt. Kört en reset på bios (på moderkortet) och sen gått in och laddat/sparat defaults ?

Yupp, ingen skillnad. :/ Är der värt att testa resetta CMOS eller spelar det kanske ingen roll?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ephex:

Yupp, ingen skillnad. :/ Är der värt att testa resetta CMOS eller spelar det kanske ingen roll?

Skickades från m.sweclockers.com

Man ska alltid resetta bios det är det första man alltid ska göra och antog du hade testat det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Japp, alltid värt att testa en cmos reset, det är en sån enkel grej att prova, och oftast det första man testar på moderkort som bråkar i boot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Man ska alltid resetta bios det är det första man alltid ska göra och antog du hade testat det

Misstog mig och trodde lyckats ressetat i BIOS och inte på det fysiska moderkortet. CMOS nu resettad med last known working config men problemet kvarstår.

Får kanske försöka felsöka varje modul enskilt och se om jag lyckas klura ut det som @Paddanx föreslog.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ephex:

Misstog mig och trodde lyckats ressetat i BIOS och inte på det fysiska moderkortet. CMOS nu resettad med last known working config men problemet kvarstår.

Får kanske försöka felsöka varje modul enskilt och se om jag lyckas klura ut det som @Paddanx föreslog.

Skickades från m.sweclockers.com

Då får du kopplar ur saker/kablar och nollställa bios (CMOS) igen. Strömkabeln ska vara utdragen och ta det lugnt så den hinner bli nollställd. Vad som ska bort varierar.

Kopplar ur allt som inte behövs är viktigt att göra. Nästan allt som många trodde inte spelade roll och porten de kopplades till är ökända för att orsaka startfel, död dator, ingen bild, frysningar mm. Tex delvis trasig mus, tangentbord, USB kabel, kabel till diskar/DVD, chassifläkt mm.

Av kablarna som går från chassit till moderkortet behövs bara Power Sw som går till knappen som startar datorn. Den kan ersättas med en skruvmejsel som man rör metall piggarna på moderkortet. Då testas om Power Sw kabeln/knappen var trasig, satt dåligt, satt på fel plats mm.

Moderkort
Processor+Kylare
Minne
Nätagg+Kabel

Du behöver bara de 4 viktigaste delarna.

Om det går att koppla skärmen till moderkortet så måste du ta bort grafikkortet HELT för att få bild den vägen. Går ibland att ändra i bios så båda funkar EFTER att du fixat felet.