Köpråd robotdammsugare (Neato Botvac)

Permalänk
Medlem

Köpråd robotdammsugare (Neato Botvac)

Neato släpper strax en uppdaterad version, Connected D7. Det innebär att priset på Botvac Connected är reducerad på i princip alla hemsidor (ca 6200 SEK nu).

Jag har tre potentiella köp.

1. Botvac Connected (äldre modell än de två andra, men med mer uppdaterad mjukvara)
2. Botvac Connected D5 (800 billigare, faktiskt nyare än ovan, men utan vissa funktioner)
3. Botvac Connected D7 (måste vänta lite till för den är bara på G, och kommer bli dyr antar jag)

4. Roomba (för dyr för vad man får, typ Apples motsvarighet i den här världen)
5. Xiaomi (verkar grymt bra på pappret, men är tveksam till support då den måste importeras. tänker mest på batteri som slutar fungera efter ett år t.ex)

Någon som har något gott råd att ge mig? Tar tacksamt emot alla funderingar och för/nackdelar.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

rekommenderar att köra på Botvac connected om du skall välja mellan dem alternativen ovan.

D3 och D5 har småstrul med WiFi vilket gör att roboten står som offline i appen titt som tätt.

Sen är det en stor fördel att ha en display på roboten, även fast du sällan kommer att använda den.

ett alternativ utöver dem ovan som kan vara värt att kolla på är även Deebot. det jag har kikat på den så verkar den vara i klass med Botvac connected, Appen är även bättre då du kan se i realtid var den är i rummet under städning.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3971837

Enda nackdelen är att den är rund så det blir som irobot att längst in i hörnen så kommer den inte städa.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Har en Botvac, superbra och den är väldigt "intelligent", den fungerar bra och fastnar väldigt sällan.

Kan rekommendera!

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Tycker det är så sjukt svårt. Läser man på prisjakt så är det ju ris & ros på alla olika Botvac?
Vissa klagar på dålig kvalité, maskiner som fastnar, batterier som är slutkörda efter 1 år. Känns inte direkt roligt på maskiner som kostar 4-6kkr.

Även väldigt snurrigt med så pass många modeller från varje tillverkare, jag har lite svårt att förstå hur det ska kunna finnas så många olika "behov" att tillfredsställa?

Efter att ha spanat här:
https://www.neatorobotics.com/sv/compare-robot-vacuums/
Så blev jag faktiskt suigen på D7, "no-go-lines" verkar vara exakt funktionen jag efterfrågat.

Är även frustrerad över att det finns -hur- mycket info som helst på tillverkarnas hemsida, men höjd på trösklar och mattor är något dom verkar försöka gömma undan.

En annan sak jag undrar, var har ni "basstationen"? Går den att gömma t ex under sängen? Eller blir det opraktiskt när man ska tömma behållaren och liknande?

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: D7'an kommer bli intressant att testa.
Förövrigt så är Deebot som jag länkade ovan även utrustan med "no-go lines" i appen också. Och det fungerade ypperligt.
Man kan även markera ut ett område som den skall enbart städa.

Skulle absolut rekommendera att dölja laddstationen om det går. typ under köksön, sängen eller liknande. så man slipper se den.
(är även kul med folks reaktioner när roboten plötsligt dyker upp utan förvarning)
Nackdelen blir som du själv säger att det blir bökigt om den skulle missa laddstationen och man manuellt behöver docka den eller liknande. Men Roboten jag kör med nu (botvac 70E) så har jag "gömt" den mellan ett bord och vägg som är ca 50cm bred. 2-3 gånger per månad så lyckads den inte köra in och vända för att ladda, så det är inte ofta.

Angående batterierna. Tidigare modeller (signature, botvac 70E, D75, D85) så kan man kalibrera om batteriet och i vissa fall så hjälper det. Annars är det nytt batteri gäller.

D3,D5, och botvac connected kör med litium. Bör hålla längre.

Höjd på trösklar beror på hur dem är uppbyggda, Har cirka 20mm trösklar som är med "trappsteg". Roboten tar sig över om den går snett in. Rakt på fungerar det inte.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Tack för alla råd. Ska definitivt kolla in Deebot. Inte sett den förut faktiskt. Bra tips.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Neato släpper strax en uppdaterad version, Connected D7. Det innebär att priset på Botvac Connected är reducerad på i princip alla hemsidor (ca 6200 SEK nu).

Jag har tre potentiella köp.

1. Botvac Connected (äldre modell än de två andra, men med mer uppdaterad mjukvara)
2. Botvac Connected D5 (800 billigare, faktiskt nyare än ovan, men utan vissa funktioner)
3. Botvac Connected D7 (måste vänta lite till för den är bara på G, och kommer bli dyr antar jag)

4. Roomba (för dyr för vad man får, typ Apples motsvarighet i den här världen)
5. Xiaomi (verkar grymt bra på pappret, men är tveksam till support då den måste importeras. tänker mest på batteri som slutar fungera efter ett år t.ex)

Någon som har något gott råd att ge mig? Tar tacksamt emot alla funderingar och för/nackdelar.

1. Nej det stämmer inte den har äldre programvara, däremot alla i D-serien har de nya programvara med virtuella väggar. Det har inte den äldra Botvac (än men de kanske slutat uppdatera den)
2. Ja och nej den saknar några men har andra i och med nyare firmware
3. €899 kommer den kosta enligt neatos sida.

Sen har också Botvac connected också problem med WiFi min tappar lite då och då och nåste avvaktivera och aktivera det.

Jag har dolt min laddstation under soffan och det fungerar okej. Det dryga är när roboten inte lyckas docka eller om den tappar wifi då måste jag krypa under och fixa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

1. Nej det stämmer inte den har äldre programvara, däremot alla i D-serien har de nya programvara med virtuella väggar. Det har inte den äldra Botvac (än men de kanske slutat uppdatera den)
2. Ja och nej den saknar några men har andra i och med nyare firmware
3. €899 kommer den kosta enligt neatos sida.

Sen har också Botvac connected också problem med WiFi min tappar lite då och då och nåste avvaktivera och aktivera det.

Jag har dolt min laddstation under soffan och det fungerar okej. Det dryga är när roboten inte lyckas docka eller om den tappar wifi då måste jag krypa under och fixa det.

Vad menar du med att alla i D-serien har virtuella väggar? Det ska ju endast vara med D7 Connected som man inte behöver magnettejpen för att skärma av rummet med. Enligt hemsidan:

"FloorPlanner™ with ‘No-Go’ Lines"

Denna står inte under någon annan och ska också vara USP:en för den nya D7 Connected, eller vet du något som ingen annan vet?