Permalänk
Medlem

8700K klockas ned under load

Hej!
Som titeln lyder klockas min 8700k ned efter ca 1 min i stress, från det utsatta 4,8GHz till någonstans runt 4,4GHz under load och volt går ner till 1,15. (aida64 och prime95). Temperaturerna ligger som max på 85 grader på varmaste kärnan (spikar inräknat) och 80 på de andra. Har satt VCore på adaptive och max är satt till 1.26, LLC på 5, rig står i signaturen (+8700k), uppdaterat bios till 0430. Har provat med högre frekvenser/volt och samma sak händer, någon som har något tips? Känns som throttling men aida64 nämner inget sådant och tycker inte direkt att 80C borde framkalla det :/
Mvh

Permalänk
Medlem

Förmoderligen max ström på vrm:en. Öka limit på strömförsörjning till cpun

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laktos:

Hej!
Som titeln lyder klockas min 8700k ned efter ca 1 min i stress, från det utsatta 4,8GHz till någonstans runt 4,4GHz under load och volt går ner till 1,15. (aida64 och prime95). Temperaturerna ligger som max på 85 grader på varmaste kärnan (spikar inräknat) och 80 på de andra. Har satt VCore på adaptive och max är satt till 1.26, LLC på 5, rig står i signaturen (+8700k), uppdaterat bios till 0430. Har provat med högre frekvenser/volt och samma sak händer, någon som har något tips? Känns som throttling men aida64 nämner inget sådant och tycker inte direkt att 80C borde framkalla det :/
Mvh

Du har kanske ställt AVX offset på -4?

Permalänk
Medlem

@hyperbol: Nej har stängt av avx offset, men annars skulle den ju downclocka direkt vid avx load :/

Permalänk
Medlem

@Wasp: Ska testa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laktos:

@hyperbol: Nej har stängt av avx offset, men annars skulle den ju downclocka direkt vid avx load :/

Ja,det var ju därför jag frågade

Permalänk
Medlem

@Wasp: Verkade faktiskt som att det fungerade.. Nu klockar den dock inte ner i idle längre verkar det som, det ska den väl ändå göra när man har adaptive voltage?

Permalänk
Medlem

Bytte till manual voltage och kör 5Ghz -3 AVX, just nu 1.32V, tänkte försöka gå ner lite till, dock är volten konstant och går inte ner i idle men kollade runt lite på forum och verkar som att det inte ska påverka livslängden allt för mycket, några synpunkter kring det?

Permalänk
Medlem

NH-D15:en låter dock som att den ska flyga iväg, kör 5 GHz 1,33V nu, med LLC 6, går ner till 1,312V som lägst. Tempen ligger som max på 85C, kanske sänker klockfrekvensen/volten lite för att få ner ljudnivån, kul att den funkar i 5 GHz i rimlig volt i alla fall

Permalänk
Medlem

Verkar fungera med 4,9GHz på 1,25V. Volten går ner till 1,232 under load med LLC 6. Goa temps än så länge, under 72C. Skall testas mer imorgon.

Permalänk
Medlem

8700k - Adaptive voltage går inte ner i idle

Hej!
Gjorde en tråd här igår och lyckades tweaka om lite så systemet verkar stabilt nu. 4,9GHz -2 AVX 1.25V + 0.02 Adaptive + offset, LLC 6, har för det mesta följt Der8ers guide för 8700k på Maximus X och hittat stabil överklock på manual voltage, är ju rätt lika med min Z370-F när jag inte kör någon extrem överklockning. Ändrade sedan inställningar till adaptive voltage (och inställningar som man behöver ändra för att kunna köra adaptive). Men nu händer inte det som är anledningen till att jag vill köra adaptive - volten går inte ner i idle.

Edit: Förtydling, klockfrekvensen går ner i idle men volten stannar på adaptive-värdet (inte + offset)

Några förslag på hur jag kan fixa det?

Permalänk
Medlem

Hm, var tydligen inte helt stabilt, bsod med clock_watchdog_timeout. Höjde adaptive max turbo till 1.26.

Permalänk
Hedersmedlem

@Laktos *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3*

Det går alldeles utmärkt att fortsätta diskussionen i denna tråden

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att ni provar att ha två profiler. En med Adaptive och/eller Offset Voltage och en med statiskt Manual Voltage. Kolla om ni får några skillnader mellan hur pass mycket ni kan överklocka varje profil.

Personligen har jag alltid föredragit att låsa klockhastigheten och volten på ett specifikt värde för att eliminera så mycket variablar eller faktorer som kan orsaka instabilitet.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

Sänkte klockfrekvensen till 4,8GHz igår, körde på 1,24V manual LLC 6, stresstestade med realbench, verkade stabilt, inga krascher, ville bara få allt rulla på stabilt och om något år kanske delidda och trycka upp den mer. Körde pubg, måånga matcher, senare mot kvällen fick jag en BSOD med felmeddelandet "KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED", kan skriva ut hela felmeddelandet när jag kommer hem. Men drog upp volten till 1,25 då. Jobbiga är väl nu att det inte händer så ofta, så svårt att se om saker hjälper. Har aldrig sett det felmeddelandet tidigare, någon som vet ifall det beror på volt/frekvens eller om det kan länkas till något annat?

Permalänk
Medlem

Står såhär:
==================================================
Dump File : 121317-5296-01.dmp
Crash Time : 2017-12-13 20:51:45
Bug Check String : KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED
Bug Check Code : 0x0000001e
Parameter 1 : ffffffff`c0000005
Parameter 2 : fffff801`a086ea3d
Parameter 3 : 00000000`00000000
Parameter 4 : ffffffff`ffffffff
Caused By Driver : CLASSPNP.SYS
Caused By Address : CLASSPNP.SYS+48e4
File Description :
Product Name :
Company :
File Version :
Processor : x64
Crash Address : ntoskrnl.exe+1640e0
Stack Address 1 :
Stack Address 2 :
Stack Address 3 :
Computer Name :
Full Path : C:\WINDOWS\Minidump\121317-5296-01.dmp
Processors Count : 12
Major Version : 15
Minor Version : 16299
Dump File Size : 1 170 596
Dump File Time : 2017-12-13 20:53:25
==================================================

Har knappt använt datorn sen kraschen, körde en bench i realbench utan problem i alla fall, återkommer ifall det händer igen.

Permalänk
Medlem

Tyvärr ingen specifik information, men KMODE_EXCEPTION tyder på en instabil överklock helt enkelt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: Okej, bra att veta! Verkar funka bra nu, kört många olika spel nu utan problem.

Permalänk
Medlem

Woo, efter en BIOS update bestämde jag mig för att pilla själv lite bara, satte in XMP, 100x48 på prollen, adaptive max 1,25 + offset 0,01 utan AVX offset, LLC 5, de där AC DC sakerna på 0,01. Nu får jag den att både klockas ned och gå ner i volt när den är i idle!

Sidenote, måste satt på min D15 fel tidigare eller haft för mycket kylpasta, kommer nästan aldrig upp över 70c i load nu. Skulle kunna dra upp volten&klocken men känner mig riktigt nöjd med ljudnivån numera. Köpte ett meshify C, 4st X2 GP fläktar och phanteks PWM hub. Så kör 4st 140mm intakes, en 120mm F12 och D15:en som utblås. Allt det med speedfan, gör underverk!
(Är något ljudkänslig och tycker det är helt underbart nu )

Permalänk
Medlem

Hm, kanske borde testat att köra längre load, så det inte blir som i början av tråden.

Edit: ... Går ner till 4600MHz nu, ska testa att pilla lite till

Permalänk
Medlem

Nu löste jag det med short och long duration turbo limit!