Behöver köpråd om uppgradering av dator + en rad olika frågor

Permalänk

Behöver köpråd om uppgradering av dator + en rad olika frågor

Tjenare!

Köpte en budget "gamingdator" för snart 6 år sedan och det går väl OK till det mesta men känner att jag vill upggradera. Har inte så stor budget och har väl egentligen en idé om hur jag vill uppgradera men tänkte bolla lite med er mer kunniga för att se vad ni tycker. Dessa är mina nuvarande specs:

i5 2500K / stock

GTX 560 TI

1333MHz DDR3 8GB total (4 sticks)

0.5TB 3.5" SATA-600

Gigabyte GA-P67A-D3-B3 (motherboard)

Cooler Master GX 550W 80+ Bronze (PSU)

Win 7 64bit

Först & främst vill jag uppgradera mitt grafikkort. Hade tänkt GTX 1060 3gb. Behöver inget monster då jag mest spelar CS men hade också tänkt spela spel som skyrim (moddat) och fallout 4 som jag inte fått chansen att spelamed min nuvarande setup.

Sen vill jag köpa an SSD också. Antagligen 240gb, hört att de ska vara mest prisvärda?

Tänkte också köpa en ny skärm. Vill ha en 144hz för CSlir. Hur viktigt är Gsync? Är en skärm med Gsync viktigt? behöver endast en 1080p-skärm. 60fps är fine i spel som fallout 4 eller moddat skyrim. Tänkte mest 144hz för CSGO.

Lite övriga frågor jag har:

Vad gäller mitt PSU? Snart 6 år på nacken. Räcker det fortfarande till, GTX 1060 drar mindre ström än GTX 560 TI som jag förstår det?

Någon skrev om SSD M.2? Som jag förstår det är det ett annat sätt att koppla ett SSD? Tror inte mitt moderkort stödjer M.2? Är det så stor skillnad mellan M.2 och SATA 2.5 att man ska uppgradera moderkort också? Behöver moderkort bytas ut över huvudtaget?

Har ju en HDD som snurrat i 5.5 år så antar att det är den som gör att min dator är långsammare än den en gång var? Från vad jag förstår så åldras inte HDDs så bra. Om jag då köper ett 240GB SSD för att sätta OS + spel/program på men har kvar mitt gamla 500GB HDD för att ha övriga filer på, kommer min dator fortfarande kännas aningen seg? Bör jag skaffa en ny HDD för att lagra saker på istället?

Finns det något speciellt jag ska kolla efter när man skaffar SSD? Aldrig haft en SSD.

För några år sedan så var min CPUkylning bedrövligt utan att jag visste om det. Körde spel och annat som fick min processor att ligga på 100c och därmed klocka ner sig. Jag åtgärdade detta problemet så fort som möjligt genom att köpa en ny CPUkylare och temperaturen sjönk. Min fråga är, kan denna period då min processor låg på 100c skadat min processor permanent? Är det värt att köpa ny CPU också? Är det därför min dator är aningen seg eller beror det snarare på att jag har en 5.5 år gammal HDD med både system och övriga filer på?

Ifall jag inte behöver skaffa ny processor då jag hört att Sandy Bridge fortfarande ska vara ganska bra och kommer inte bottlenecka ett GTX 1060, hur mycket skulle jag kunna överklocka min i5 med det moderkort jag har och dessa temps efter 5 min stress test i prime95?

Har inte en stock cooler. Bytte ut den för 3 år sedan när min processor brann upp. Har nu en arctic cooling freezer 13. Kanske skulle kunna få ner temps ännu mer om jag la dit ny kylpasta? Har inte lagt dit ny kylpasta på 3 år då jag inte kan få bort den förbaskade kylaren från processorn.

Vad gäller mitt minne? Har 4 stickor DDR3 2GB (8GB totalt) 1333mhz. Är detta ett problem? Vet att det finns DDR4 och betydligt högre hastigheter på RAM. Hur stor skillnad ger detta? Såklart det blir bättre av högre hastighet och DDR4 men hur stor blir skillnaden? Kan som sagt inte spendera hur mycket som helst.

Förlåt för så många frågor. Vill spendera mina pengar smart och förhoppningsvis inte "förföljas" av min nuvaranda setups problem.

MVH Oskar

Permalänk
Medlem

@The Oskar BB:
1. ett 1060 låter som ett utmärkt val med den processorn (3Gb eller 6Gb spelar mindre roll, även om jag hade rekommenderat 6Gb)
2. det viktigaste för CS är att skärmen är 144Hz+ (G-sync och freesync lägger på input-lagg har jag för mig)
3. Tror inte du behöver ny CPU, den bör inte vara skadad
4. Om man bara spelar på datorn märker du inte någon reel skillnad mellan en SATA-SSD och en M.2 NVMe-SSD (min uppgradering gick från SATA - 3Gbs till M.2 NVMe och jag märker minimal skillnad)
5. PSUn bör nog bytas (någon av de mer budgetprisade toppmodellerna)

Tycker att du bör försöka införskaffa 16Gb DDR3 (DDR4 fungerar inte på ditt moderkort) begagnat då nyare spel äter RAM.
Alternativt kan du titta på begagnat på grafikkortsfronten också, och införskaffa ett 970 eller 980 (Ti) för samma peng som ett 1060, vilket frigör budget för bättre kvalitet på PSU, samt RAM

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

@The Oskar BB:
1. ett 1060 låter som ett utmärkt val med den processorn (3Gb eller 6Gb spelar mindre roll, även om jag hade rekommenderat 6Gb)
2. det viktigaste för CS är att skärmen är 144Hz+ (G-sync och freesync lägger på input-lagg har jag för mig)
3. Tror inte du behöver ny CPU, den bör inte vara skadad
4. Om man bara spelar på datorn märker du inte någon reel skillnad mellan en SATA-SSD och en M.2 NVMe-SSD (min uppgradering gick från SATA - 3Gbs till M.2 NVMe och jag märker minimal skillnad)
5. PSUn bör nog bytas (någon av de mer budgetprisade toppmodellerna)

Tycker att du bör försöka införskaffa 16Gb DDR3 (DDR4 fungerar inte på ditt moderkort) begagnat då nyare spel äter RAM.
Alternativt kan du titta på begagnat på grafikkortsfronten också, och införskaffa ett 970 eller 980 (Ti) för samma peng som ett 1060, vilket frigör budget för bättre kvalitet på PSU, samt RAM

Tycker du jag ska leta efter en skärm utan g-sync, de verkar vara billigare? Vet inte hur stor skillnad g-sync gör, aldrig testat spela med det. Har du några förslag på PSU som skulle passa bra till min rig?

Sen tänkte jag. Om jag köper ett nytt SSD så skulle jag väl behöva en ny vanlig HDD också då min gamla snurrat så länge och börjar bli lite gammal. Ett 240 GB SSD + 1TB HDD skulle gå på ungefär 1500kr. Skulle det vara mer värt att köpa enbart ett SSD på 500GB då man kan få det för runt 1500 också. Eller vill man undvika att ha endast en hårddisk/SSD?