Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Alltså helt ärligt låter ju detta absurt nivåmässigt, nu vet jag ju inte exakt hur projekten ser ut så fritolkar lite men att bygga en gräsklippare, en "remote" variant för en bil och en power cell. Alltså jag läser Elektro-teknik på KTH och kan säga att iaf gräsklipparen och bilen hade troligen varit helt ok nivå på projekt för första året på KTH, kanske inte högsta betyg men klart OK. Att de i grundskolans teknik inte ska ge högre betyg verkar galet, tanken är ju inte att man i grundskolan ska lära sig på samma nivå som högskolan utan bara få koncept förståelse och liknande. Tittar man på nedan citerade krav så ser man att så är fallet, detta låter som en lärare som har helt galen uppfattning om vad som krävs, att förvänta sig att man uppfinner något för att få A är ju inte skäligt. Det är inte ens krav på det för Master arbeten etc.

Du skulle kunna skapa en fungerande fusions reaktor på lektionen, men har du inte koll på dina tekniska termer så ska en lärare som följer reglerna ge dig F ändå. Även om det är att du bara är relativt "bra" och inte jätte bra (C som delmoment) så kan du ändå bara få B. Säger inte att läraren i fråga är bra eller dålig, kan inte avgöra det på ett anekdot med intressekonflikt, men det stora problemet ligger egentligen i läroplanen. Desto nogrannare en lärare följer läroplanen desto sämre och orättvisare upplevs läraren. Sedan har man massor andra problem som jag redan nämnt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Du skulle kunna skapa en fungerande fusions reaktor på lektionen, men har du inte koll på dina tekniska termer så ska en lärare som följer reglerna ge dig F ändå. Även om det är att du bara är relativt "bra" och inte jätte bra (C som delmoment) så kan du ändå bara få B. Säger inte att läraren i fråga är bra eller dålig, kan inte avgöra det på ett anekdot med intressekonflikt, men det stora problemet ligger egentligen i läroplanen. Desto nogrannare en lärare följer läroplanen desto sämre och orättvisare upplevs läraren. Sedan har man massor andra problem som jag redan nämnt.

Jo men om skälet som läraren ger för att inte ge A är att "det redan finns" så går ju det utanför kraven.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Jo men om skälet som läraren ger för att inte ge A är att "det redan finns" så går ju det utanför kraven.

Det är givetvis rätt, grejen är den att även om man gör något långt över kraven så täcker det oftast bara in ett/några enstaka delmoment. Det är det svagaste delmomenten som sedan avgör slutbetyget som nu TS fått.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det är givetvis rätt, grejen är den att även om man gör något långt över kraven så täcker det oftast bara in ett/några enstaka delmoment. Det är det svagaste delmomenten som sedan avgör slutbetyget som nu TS fått.

Fast i det fallet ligger det ju på läraren att informera om vad det var som brast, jag och (om inte du har annan info) du måste ju anta att personen i fråga hade skrivit om läraren pekade på t.ex. bristande kunskap inom en viss del?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

Har ni inte tillgång till kunskapskraven som ni måste uppnå?
Så här står det på mina barns skolas hemsida:
(För att nå ett A i teknik årskurs 7-9)

Eleven kan genomföra enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att undersöka och systematiskt pröva och ompröva möjliga idéer till lösningar samt utforma välutvecklade och genomarbetade fysiska eller digitala modeller.

Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.

Eleven gör välutvecklade dokumentationer av arbetet med skisser, modeller, ritningar eller rapporter där intentionen i arbetet är väl synliggjord.

Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring hur några föremål och tekniska system i samhället förändras över tid och visar då på drivkrafter för teknikutvecklingen.

Det går alltså inte bara att skruva ihop ngt och visa upp. Du ska under processen ta respons, dokumentera och analysera.
Om du inte uppfyllde dessa betyg så är det inte heller värt ett A. Det handlar nästan bara om att kunna resonera och ompröva, att se vad man kunde gjort bättre. Vilka material använde du och varför etc etc.

Mina tre går på en jäkligt hård skola där man inte får något gratis bara för att man har fallenhet för enstaka saker. Man måste gå igenom processen ändå och visa alla steg man gjort och varför.
Att bygga en solcellsdriven batterypack är ju bra men det är långt ifrån vad man måste göra för att få ett A.

Förstår vad du menar och har vart medveten om detta och har därför försökt vissa han varje lektion och sedan skrivit 2 lite längre skriv uppgifter om båda uppgifterna för att kunna vissa vad jag gjorde fel i början och vad jag ändrade för att den skulle bli bättre och varför jag valde
Vissa material osv.

Problemet är dock att när man försöker använda mer avanserat språk eller avanserade ord så är det mkt sällan han förstår och får därför förklara på ett sätt som blir barnsligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att boka ett möte med rektorn och förklara situationen. Skriv gärna anteckningar och ta med till mötet, så att du verkligen får med det som du vill säga.

Fråga gärna rektorn om läraren är legitimerad. En lärare som saknar legitimation får inte sätta betyg självständigt utan måste göra det i samråd med en kollega.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Du skulle kunna skapa en fungerande fusions reaktor på lektionen, men har du inte koll på dina tekniska termer så ska en lärare som följer reglerna ge dig F ändå. Även om det är att du bara är relativt "bra" och inte jätte bra (C som delmoment) så kan du ändå bara få B. Säger inte att läraren i fråga är bra eller dålig, kan inte avgöra det på ett anekdot med intressekonflikt, men det stora problemet ligger egentligen i läroplanen. Desto nogrannare en lärare följer läroplanen desto sämre och orättvisare upplevs läraren. Sedan har man massor andra problem som jag redan nämnt.

Har faktisk gång på gång försökt prata och skriva med ett tekniskt språk men eftersom han inte kan svenska eller engelska jätte bra har det vart näst intill omöjligt att föra ett samtal med han.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Fast i det fallet ligger det ju på läraren att informera om vad det var som brast, jag och (om inte du har annan info) du måste ju anta att personen i fråga hade skrivit om läraren pekade på t.ex. bristande kunskap inom en viss del?

Ja, det har du givetvis helt rätt i. Rätt säker sådant skall tags upp i IUP, men möjligt att läraren egentligen också är skyldig att ge ut delmoments betyg om efterfrågad. (Ingen aning om någon sådan skyldighet finns, jag hoppas verkligen det men har lärt mig att förvänta mig det värsta med LGR/GY11.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av anon159643:

på min tid så var det betyg 1-5. Medel i klassen skulle ligga på runt 3, så om några i klassen fick 5or, så skulle per automatik väldigt många andra i klassen få 2or eller om någon nu kunde bidra med en 1i betyg.
Så dessa överpresterade elever var något vi andra elever läxade upp, för de sänkte betygen för oss andra.. I min parallellklass fanns några smarta elever och vissa sämre elever bytte då klass till min, troligen just för att slippa få 1or.

Skrivet av anon159643:

Innan typ 1995 så skulle alla klasser har runt 3.0 i medel, det fanns vissa klasser som hade lite högre. Men om någon klass gick ut med 4.0 i medel så kunde det bli granskning.

Alla prov man hade skriftliga som praktiska, t.ex. springa 5km. Så var det så att medelbetyget skulle vara runt 3.0, hade man då några maratonlöpare i klassen så fick man det tufft. Nu fanns det dock nationella prov som styrde, så att klasser som var mycket bättre kunde få högre betyg om de utklassade andra klasser i sverige.

Din beskrivning av det tidigare relativa betygssytemet är rejält felaktig. Betygen sattes relativt till hur samtliga elever som läste kursen samma år presterade, inte relativt andra elever i samma klass. Det nationella snittet skulle vara 3.0, inte det lokala i varje klass. Några högpresterande elever i en klass sänkte alltså inte betygen för de lågpresterande eftersom den individuella prestationen mättes mot den nationella.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:

Din beskrivning av det tidigare relativa betygssytemet är rejält felaktig. Betygen sattes relativt till hur samtliga elever som läste kursen samma år presterade, inte relativt andra elever i samma klass. Det nationella snittet skulle vara 3.0, inte det lokala i varje klass. Några högpresterande elever i en klass sänkte alltså inte betygen för de lågpresterande eftersom den individuella prestationen mättes mot den nationella.

Nu nämnde jag de nationella proven som man hade väldigt sällan i vissa ämnen, jag kan inte minnas ett nationellt prov i Kemi, Fysik, Biologi, Idrott, Hemkunskap, Teknik, Slöjd, Datakunskap, Bild, Musik, Induviduella valet man hade. Jag minns inte ens någon i svenska, kanske fanns men ej vad jag minnas..

Det är nog bättre man tar de ämnena som det fanns nationella prov i, kanske i matte lite osäker, engelska fanns det dock i.

I vilket fall lärarna skrev unika prov som bara de hade, betygsgränserna fick man inte veta innan. Det berodde på hur resten presterade. Ibland var kraven för 3 låga, ibland höga det beroende på hur gruppen presterade.

Tar vi idrott så var en viktig uppgift att springa en runda, den rundan fanns bara på den skola. Så idrottsläraren utgick ifrån hur elever sprang emot varandra. Bollsporter och sånt är det självklart att har man en zlatan med, då hade man svårt att knipa andra 5an om man ej var extrem duktig.

Grundskolor sedan jämfördes med varandra inför gymnasiet, medelbetyget på alla skolor inom min region låg på runt 3.0 till 3.2 och det var som alltid lite tjafs om att vissa kanske hade för högt.

*edit*
T.o.m i högskolan under betygsinflationen bologna så har jag sett examinator ändrat kraven efter de har insett att provet var svårare än vad de hade tänkt. Det handlar då inte bara att många kuggade, utan examinatorn insåg att vissa uppgifter inte var så lätta att lösa som de tänkte. T.om. en olösbar uppgift har jag sett.

*edit*
15 år efter de slutade med det gamla betygssystemet och det var fortfarande bara nationellt prov i svenska, engelska och matematik
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nationella_prov_i_Sverige

Detta att veta hur en elev ligger till emot andra elever i sverige utan att man gör samma tester är svårt, när lärare betygsatte så var det just att anta elevens prestation emot andra. Inget trams att en elev ska kunna något för att få ett visst betyg.

Permalänk
Medlem

Har pratat med min lärare nu och han vill inte göra det till en betyg fråga eftersom jag förmodligen kommer in på mitt gymnasium ändå. Men jag säger att även fast det beror lite på meriter så tycker jag också att jag inte förkännar ett C och undrar därför om det finns något arbete jag kan gör som t.ex en muntlig redovisning, en ritning och ett arbete.

På det svarar han att han inte kan öppna en dörr för högre betyg när jag gång på gång påpekar att han inte har visat betygs kriterier eller gett uppgifter som man kan uppnå ett högre betyg med.

T.ex så sa han att det va en grupp som inte kunde få högre än C på sin bil som drivs av 2 aa batterier eftersom att dom blir urladdade. Problemet där är att han har gett oss dom materialen för att kunna slutföra uppgiften. Vilket gör att ingen kunde få högre än C.

Iaf så kom vi överens om att jag kunde få chansen att höja betyget om jag visar upp ett arbete inom energi och att jag ska göra en redovisning med ritning och allt.

Eftersom han kom med förslaget energi som arbete så frågade jag han vad han menar med det eftersom det är ett så stort ämne, då sa han att han ville att jag skulle göra ett arbete med att skapa energi. Så nu kommer frågan: har ni något tips på ett arbete som handlar om att skapa energi?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ciper13:

Har pratat med min lärare nu och han vill inte göra det till en betyg fråga eftersom jag förmodligen kommer in på mitt gymnasium ändå. Men jag säger att även fast det beror lite på meriter så tycker jag också att jag inte förkännar ett C och undrar därför om det finns något arbete jag kan gör som t.ex en muntlig redovisning, en ritning och ett arbete.

På det svarar han att han inte kan öppna en dörr för högre betyg när jag gång på gång påpekar att han inte har visat betygs kriterier eller gett uppgifter som man kan uppnå ett högre betyg med.

T.ex så sa han att det va en grupp som inte kunde få högre än C på sin bil som drivs av 2 aa batterier eftersom att dom blir urladdade. Problemet där är att han har gett oss dom materialen för att kunna slutföra uppgiften. Vilket gör att ingen kunde få högre än C.

Iaf så kom vi överens om att jag kunde få chansen att höja betyget om jag visar upp ett arbete inom energi och att jag ska göra en redovisning med ritning och allt.

Eftersom han kom med förslaget energi som arbete så frågade jag han vad han menar med det eftersom det är ett så stort ämne, då sa han att han ville att jag skulle göra ett arbete med att skapa energi. Så nu kommer frågan: har ni något tips på ett arbete som handlar om att skapa energi?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju göra ett arbete där du förklarar för läraren att energi inte kan varken skapas eller förstöras

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ciper13:

och vad gjorde ni som fick A i teknik i 9an?

Absolut ingenting. Vi lödde ihop en ljusstake med 5 lampor och fick A i princip. Minns att det var en del teori också.

Skrivet av ciper13:

vad ska jag göra för att få A i teknik och vad ska man göra om man inte anser att sitt betyg stämmer?

Gå till rektorn och klaga. Om det inte fungerar får du väl dra in föräldrarna eller nåt. Är B istället för A i teknik något som gör att du inte kan komma in på det gymnasium du siktar in dig på? Om inte skulle jag inte bry mig allt för mycket då grundskolebetyg inte spelar någon som helst roll ändå.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Din beskrivning av det tidigare relativa betygssytemet är rejält felaktig. Betygen sattes relativt till hur samtliga elever som läste kursen samma år presterade, inte relativt andra elever i samma klass. Det nationella snittet skulle vara 3.0, inte det lokala i varje klass. Några högpresterande elever i en klass sänkte alltså inte betygen för de lågpresterande eftersom den individuella prestationen mättes mot den nationella.

Du har alldeles rätt men det fanns enstaka stolpskott till lärare som faktiskt tolkade det som att det skulle finnas ett visst antal av varje i alla klasser.

Permalänk
Medlem

När jag gick i 9an så hade vi lärarbyte i teknik halvvägs igenom året. Den nya läraren sade rätt ut inför klassen att hon inte kunde ge någon ett betyg över C därför att hon inte kände oss tillräckligt bra. En stackars tjej i klassen som hade A i alla (verkligen ALLA) andra ämnen grät efter sitt betygsamtal med henne, inte fick hon sitt rätta betyg för det..

Grundskolan är ett jävla skämt, du kommer få det mycket bättre i gymnasiet.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Du kan ju göra ett arbete där du förklarar för läraren att energi inte kan varken skapas eller förstöras

Jo det hade ju vart något tror dock inte att han skulle ta emot de hahah

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windisch:

Absolut ingenting. Vi lödde ihop en ljusstake med 5 lampor och fick A i princip. Minns att det var en del teori också.

Gå till rektorn och klaga. Om det inte fungerar får du väl dra in föräldrarna eller nåt. Är B istället för A i teknik något som gör att du inte kan komma in på det gymnasium du siktar in dig på? Om inte skulle jag inte bry mig allt för mycket då grundskolebetyg inte spelar någon som helst roll ändå.

Skrivet av Krippa75:

Du har alldeles rätt men det fanns enstaka stolpskott till lärare som faktiskt tolkade det som att det skulle finnas ett visst antal av varje i alla klasser.

Skrivet av Flygman:

När jag gick i 9an så hade vi lärarbyte i teknik halvvägs igenom året. Den nya läraren sade rätt ut inför klassen att hon inte kunde ge någon ett betyg över C därför att hon inte kände oss tillräckligt bra. En stackars tjej i klassen som hade A i alla (verkligen ALLA) andra ämnen grät efter sitt betygsamtal med henne, inte fick hon sitt rätta betyg för det..

Grundskolan är ett jävla skämt, du kommer få det mycket bättre i gymnasiet.

Ja min lärare är ett av dom stolpskotten. Hade kanske kommit in, men linjen jag söker har väldigt hög merit poäng och behöver drf höja meriten med 20 poäng minst och då kan 5 poäng från tekniken va ganska mkt. Det värsta av allt är ju att vi inte har haft någon teori alla dom 3 åren jag haft han. vilket är väldigt skumt, kan jag tycka. Och att han tror att man ska kunna skapa något sjukt av kartong, batterier och 1 motor är sjukt. Han fråga vad jag hete idag också vilket är helt sjukt eftersom alla andra lärare kan mitt namn och jag har haft han i 3 år som lärare.
Han är en dement gubbe som borde ha slutat jobba för länge sen..

Permalänk
Medlem

Minnen när man förbryllade sin lärare med att el motorer fungerar lika bra som generatorer för att leverera ström, jag berättade att jag skulle bygga ett vindkraftverk och då sa han att min ide inte fungerar, så jag byggde den och visade honom. När jag visade upp färdiga produkten så kom inga ord från hans mun och det slutade med ett A och ett diplom. Bästa läraren jag haft haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

Minnen när man förbryllade sin lärare med att el motorer fungerar lika bra som generatorer för att leverera ström, jag berättade att jag skulle bygga ett vindkraftverk och då sa han att min ide inte fungerar, så jag byggde den och visade honom. När jag visade upp färdiga produkten så kom inga ord från hans mun och det slutade med ett A och ett diplom. Bästa läraren jag haft haha

Har faktiskt kollat på den idén hahha men vet inte om han blir nöjd över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

När jag gick i 9an så hade vi lärarbyte i teknik halvvägs igenom året. Den nya läraren sade rätt ut inför klassen att hon inte kunde ge någon ett betyg över C därför att hon inte kände oss tillräckligt bra. En stackars tjej i klassen som hade A i alla (verkligen ALLA) andra ämnen grät efter sitt betygsamtal med henne, inte fick hon sitt rätta betyg för det..

Grundskolan är ett jävla skämt, du kommer få det mycket bättre i gymnasiet.

Var inte säker på det, problemen jag beskrev i början av tråden hände under både högstadiet och gymnasiet för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Din beskrivning av det tidigare relativa betygssytemet är rejält felaktig. Betygen sattes relativt till hur samtliga elever som läste kursen samma år presterade, inte relativt andra elever i samma klass. Det nationella snittet skulle vara 3.0, inte det lokala i varje klass. Några högpresterande elever i en klass sänkte alltså inte betygen för de lågpresterande eftersom den individuella prestationen mättes mot den nationella.

De bytte precis ifrån den gamla betygskalan innan mig men mina fyra äldre syskon hade det gammelgamla systemet. Jag kan alltså inte detta här 100%. Men min uppfattning var helt klart att det handlade om att bli jämförd i klassen. Mot varandra. Med ett begränsat antal 5or att ge ut. Hur praktiskt skulle de kunna veta vad det nationella genomsnittert är? Som lärare när du satte betyg på någon. Menar du att de bara satte betyg efter nationella provet? Det är möjligt att tanken var att det skulle vara 3.0 i genomsnitt i landet. Men lättaste sättet att få det, och kanske den enda praktiska möjligheten till att få till det är väl att ha ett 3.0 i genomsnitt i varje klass lokalt?

Eller hur tänker du? Jag bara tänker öppet här och utifrån vad mina äldre syskon har sagt. Och kan kanske vara relevant att de inte va bittra på gamla systemet då de alla har fått väldigt höga betyg. Mer att de tyckte det var ett orättvist system.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Tjena igen! Har bestämt mig för att göra ett vindkraftverk och har varit på min lärare i fler veckor för att få något jobb och att allt blir rätt så jag kan få högre betyg.

Iaf så har jag bestämt mig för att göra ett vindkraftverk som ska kunna ta vara på energi och skapa elektrisk energi som sedan ska kunna tända en eller flera lampor. Problemet är att motorerna eller generatorerna på skolan har för låg volt seriöst 1.5 volt vilket förmodligen är det sämsta dom kunde hitta. (Förstår dock att de är en skola så man kan inte begära allt för mkt) men något jag stör mig yterst mkt på är att hab ger mig en uppgift om att skapa energi och sen kan inte generatorn ta vara på tillräckligr med energi för endast en enstaka lampa.
Det värsta av allt är också att min lärare tycker att jag ska köpa en själv. Är det okej? Ska inte skolan kunma hålla material för högre betyg speciellt om han ger det som uppgift?

Och om jag nu ska köpa en generator/motor vad ska volten ligga på för att kunna tända en lite led lampa? Är 9 volt tillräckligt?

Skickades från m.sweclockers.com