Permalänk
Medlem

A i Teknik grundskolan

Tjena tänkte gnälla lite nu. Okej läget är så här att jag har en lärare i teknik som rent av suger, han startar sällan lektionerna utan man får sätta sig och jobba direkt och är lite senil. Han kan knappt någons namn och man får be honom flera gånger om hjälp eftersom han glömmer bort grejer hela tiden. Lärarn är väldigt dålig på svenska kan tilläggas.

Den här terminen fick vi en uppgift och det var att göra ett valfritt fordon som sedan skulle lämnas in till lärarn i slutet av terminen, vilket jag gjorde, jag gjorde en gräsklippare som kunde köra fram och bak med lysen och den hade en plåtbit under som kunde skära gräs och papper OSV.

men eftersom jag vet att det är svårt att få A av han har jag frågat han fler tal gånger under termin vad jag ska göra för att få A och om det finns någon extra uppgift, vilket jag inte fått något svar på. Därför gjorde jag en extra uppgift som var ganska simpel, en powerbank med solcell. som jag skrev en text om vad den va byggd av och att jag kom på hur jag skulle bygga den O.S.V. Sen skrev jag flera gånger i texten att jag hoppas att den uppgiften kommer höja mitt betyg.

Nästa lektion var han intresserad av att se projektet så jag tog med mig powerbanken till betygsnacket.
På betyg snacket sa han att han inte kunde höja mitt betyg eftersom powerbanks redan finns. Vilket jag svarad med att fråga om han kunde ge mig ett exempel på någon som hade fått A i teknik. Vilket han kunde ge ett svar på och det var en kille som hade kopplat en lång sladd till sin bil så han kunde styra den med en dosa ungefär och han fick B och då sa jag "men det finns också redan så varför fick han B" då sa han "nä det finns inte" .

Min fråga är då om det är okej av en lärare att inte kunna ge uppgifter som man kan få högre betyg på och inte ge någon information om vad man ska göra för få högre betyg? och vad gjorde ni som fick A i teknik i 9an? vad ska jag göra för att få A i teknik och vad ska man göra om man inte anser att sitt betyg stämmer?

Förlåt på förhand. Förstår att sånt här inte hör hemma på något forum hur huvud taget och förstår att folk kommer störa sig.

Permalänk
Medlem

Att sådana här trådar finns är bara ett ytterligare bevis på hur skevt betygsystemet har varit, blir och blev med den senaste "betygsskalan"...

Prata med din rektor och kolla betygskraven på skolverkets matriser tillsammans.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

https://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundsk...

där har du betygskreterierna för din kurs, säg att du vill sätta dig ner och gå igenom hela mallen, gärna med rektorn. så kan du verkligen se varför du inte når upp till ett A eller att du gör

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag förstår verkligen din besvikelse. Kommer inte ihåg vad jag fick för betyg, tror det vara B eller A. Men det spelar ingen roll.

Vi skulle bygga ett litet samhälle och implementera så mycket fungerade "teknik" som möjligt.

Nåja, mitt bästa tips till din situation är att inte ta personligt och lägg inte för mycket av din dyrbara energi på detta. Spara den till gymnasiet istället! Personligen blev gymnasietiden en enorm skillnad från det lilla småortshögstadium jag gick på, och säkerligen kommer du uppleva samma sak.

För faktum är att betygen från högstadiet tyvärr inte spelar in ett skit i 9,9 fall av 10.

Visa upp alla dina roliga byggen för nära och kära istället, det tror jag ger mer än att försöka imponera på en gammal trött högstadielärare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Många lärare är totalt värdelösa och vet ej själva vad de pratar om.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är ju detta en av resultaten av lärarbrist, då det finns för få lärare så behåller skolor dåliga lärare. Fick byta lärare i olika ämnen flera gånger i högstadiet och i gymnasiet var det flera helt värdelösa lärare där man inte fick lära sig någonting. Lärare som bara gick från lektionssalen och kom tillbaka någon minut innan lektionen var slut, lärare som inte kunde sina ämnen (exempelvis fanns en engelsklärare som var sämre på engelska än eleverna). Det blir alltså inte bara svårt att få ett rättvist betyg utan man lär sig mindre generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Att sådana här trådar finns är bara ett ytterligare bevis på hur skevt betygsystemet har varit, blir och blev med den senaste "betygsskalan"...

Prata med din rektor och kolla betygskraven på skolverkets matriser tillsammans.

Skrivet av EBurkis:

https://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundsk...

där har du betygskreterierna för din kurs, säg att du vill sätta dig ner och gå igenom hela mallen, gärna med rektorn. så kan du verkligen se varför du inte når upp till ett A eller att du gör

Har faktiskt funderat på om det är något som man skulle behöva ta upp med rektor. Tack för hjälpen!:)

Om ni skulle råka ha lite extra tid kan mer än gärna förkorta och för enkla vad betyg kraven in bär och va som ska uppnås för högre betyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Har samma problem. Många lärare är totalt värdelösa och vet ej själva vad de pratar om.

Skrivet av Nätälskare:

Tyvärr är ju detta en av resultaten av lärarbrist, då det finns för få lärare så behåller skolor dåliga lärare. Fick byta lärare i olika ämnen flera gånger i högstadiet och i gymnasiet var det flera helt värdelösa lärare där man inte fick lära sig någonting. Lärare som bara gick från lektionssalen och kom tillbaka någon minut innan lektionen var slut, lärare som inte kunde sina ämnen (exempelvis fanns en engelsklärare som var sämre på engelska än eleverna). Det blir alltså inte bara svårt att få ett rättvist betyg utan man lär sig mindre generellt.

Aa något jag känner igen mkt väl, där man får nya lärare flera gånger i ett och samma ämne och lärare som sjukskriver sig.

Permalänk
Medlem

@ciper13:det står realtivt tydligt vad som krävs av dig som elev, och det är faktiskt din lärare som är skydlig att förklara dom för dig och vad som krävs av dig för att kunna nå ännu högre

Permalänk
Medlem

Lägg kraft på något roligare skulle jag säga så länge du inte vill komma in på något som kräver superhöga poäng. Själv slet jag en del och snittade B i grundskolan. Behövde bara 180 poäng för att ta mig in på teknik i min stad, då inser man att man kunde lagt energin på roligare saker. Själv fick jag A i teknik utan att skriva A på något prov eller göra något speciellt använde bara min allmänbildning, vilket visar på hur rubbat systemet är i min vinning.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Lägg kraft på något roligare skulle jag säga så länge du inte vill komma in på något som kräver superhöga poäng. Själv slet jag en del och snittade B i grundskolan. Behövde bara 180 poäng för att ta mig in på teknik i min stad, då inser man att man kunde lagt energin på roligare saker. Själv fick jag A i teknik utan att skriva A på något prov eller göra något speciellt använde bara min allmänbildning, vilket visar på hur rubbat systemet är i min vinning.

Meriten jag har kommer nog räcka IAF dom jag får nästa termin, är mest irriterad på hur hans dåliga undervisning ska påverka mig och när han inte kan ge en bra anledning till vad man ska göra och vad jag gjort fel.

Tack för tråd inlägg

Permalänk
Inaktiv

Betyg i skolan ges efter vad eleven presterar i skolan. Även om någon elev skulle vara världsmästare inom någon sport (CS ) , så betyder det inte att detta ska tillgodoräknas i personens betyg inom idrott/gymnastik.

Att visa upp något imponerande som man har byggt på fritiden, t.ex en egenkonstruerad ALU i VHDL på en FPGA krets som mining bitcoins, så vet läraren inte hur mycket man har gjort själv. Kanske har eleven en farsa som är lite teknisk?

Betygen idag är rättvisa, på min tid så var det betyg 1-5. Medel i klassen skulle ligga på runt 3, så om några i klassen fick 5or, så skulle per automatik väldigt många andra i klassen få 2or eller om någon nu kunde bidra med en 1i betyg.
Så dessa överpresterade elever var något vi andra elever läxade upp, för de sänkte betygen för oss andra.. I min parallellklass fanns några smarta elever och vissa sämre elever bytte då klass till min, troligen just för att slippa få 1or.

Så min uppfattning är att betygssystemet idag är rättvist, det finns problem som betygsinflation, skolor som ger höga betyg för att få många elever (pengar). Men att lärare medvetet håller ner betygen är inget större problem, betyg A ska dessutom vara tufft att få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Betyg i skolan ges efter vad eleven presterar i skolan. Även om någon elev skulle vara världsmästare inom någon sport (CS ) , så betyder det inte att detta ska tillgodoräknas i personens betyg inom idrott/gymnastik.

Att visa upp något imponerande som man har byggt på fritiden, t.ex en egenkonstruerad ALU i VHDL på en FPGA krets som mining bitcoins, så vet läraren inte hur mycket man har gjort själv. Kanske har eleven en farsa som är lite teknisk?

Betygen idag är rättvisa, på min tid så var det betyg 1-5. Medel i klassen skulle ligga på runt 3, så om några i klassen fick 5or, så skulle per automatik väldigt många andra i klassen få 2or eller om någon nu kunde bidra med en 1i betyg.
Så dessa överpresterade elever var något vi andra elever läxade upp, för de sänkte betygen för oss andra.. I min parallellklass fanns några smarta elever och vissa sämre elever bytte då klass till min, troligen just för att slippa få 1or.

Så min uppfattning är att betygssystemet idag är rättvist, det finns problem som betygsinflation, skolor som ger höga betyg för att få många elever (pengar). Men att lärare medvetet håller ner betygen är inget större problem, betyg A ska dessutom vara tufft att få.

Förstår hur du tänker men jag anser att som lärare ska man kunna vägleda till högre betyg och ge möjlighet till det. Man ska också kunna lära ut vilket denna lärare är helt inkapabel till

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Betyg i skolan ges efter vad eleven presterar i skolan. Även om någon elev skulle vara världsmästare inom någon sport (CS ) , så betyder det inte att detta ska tillgodoräknas i personens betyg inom idrott/gymnastik.

Att visa upp något imponerande som man har byggt på fritiden, t.ex en egenkonstruerad ALU i VHDL på en FPGA krets som mining bitcoins, så vet läraren inte hur mycket man har gjort själv. Kanske har eleven en farsa som är lite teknisk?

Betygen idag är rättvisa, på min tid så var det betyg 1-5. Medel i klassen skulle ligga på runt 3, så om några i klassen fick 5or, så skulle per automatik väldigt många andra i klassen få 2or eller om någon nu kunde bidra med en 1i betyg.
Så dessa överpresterade elever var något vi andra elever läxade upp, för de sänkte betygen för oss andra.. I min parallellklass fanns några smarta elever och vissa sämre elever bytte då klass till min, troligen just för att slippa få 1or.

Så min uppfattning är att betygssystemet idag är rättvist, det finns problem som betygsinflation, skolor som ger höga betyg för att få många elever (pengar). Men att lärare medvetet håller ner betygen är inget större problem, betyg A ska dessutom vara tufft att få.

Har svårt att tro att lärare har en POTT att dela ut ifrån... "Jag har 75 poäng att få dela ut till 20 elever, vilka får sina ettor och hmm undra vem som sa god morgon till mig igår där är en säker femma, oh denna person hade en bra uppgift men denne var lite försenad så det får bli en trea för det."

Skrivet av ciper13:

Förstår hur du tänker men jag anser att som lärare ska man kunna vägleda till högre betyg och ge möjlighet till det. Man ska också kunna lära ut vilket denna lärare är helt inkapabel till

Skickades från m.sweclockers.com

Till OP:
Kan inte riktigt minnas men bör väl finnas minst en till lärare på skolan som kan lära ut Teknik, hade tagit lärare emot lärare i detta fall.
Sen har man väl SYV (Studievägledning) i skolan fortfarande, den personen som har ansvar för SYV kommer ta detta väldigt allvarligt om du lägger upp det på rätt sätt, alt. var lat (Finns tinyurl.com att korta ned trådlänken) och visa tråden till henne så får hon fråga sina frågor själv om du inte vet hur du skall formulera dig.
SYV kan även prata med rektor på annat sätt.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@ciper13
Svaret på din fråga ligger nog i LGR 11, du får äran att läsa den själv. Var många år sedan jag själv läste den.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Niivpzi:

Har svårt att tro att lärare har en POTT att dela ut ifrån... "Jag har 75 poäng att få dela ut till 20 elever, vilka får sina ettor och hmm undra vem som sa god morgon till mig igår där är en säker femma, oh denna person hade en bra uppgift men denne var lite försenad så det får bli en trea för det."

Innan typ 1995 så skulle alla klasser har runt 3.0 i medel, det fanns vissa klasser som hade lite högre. Men om någon klass gick ut med 4.0 i medel så kunde det bli granskning.

Alla prov man hade skriftliga som praktiska, t.ex. springa 5km. Så var det så att medelbetyget skulle vara runt 3.0, hade man då några maratonlöpare i klassen så fick man det tufft. Nu fanns det dock nationella prov som styrde, så att klasser som var mycket bättre kunde få högre betyg om de utklassade andra klasser i sverige.

Dagens system har däremot blivit väldigt schysst, men fått nackdelar att lärare delar ut för höga betyg för att det gynnar skolan.

Nå i TS fall så kan ingen annan avgöra vilket betyg TS är värd. Betyg A är tufft och TS kan jämföra sig med resten i klassen som fick A. Gjorde TS bättre än dessa på alla moment?
Som jag har förstått nya läroplan så ska väl en elev som får betyg A, få betyg A i alla delmoment?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Som jag har förstått nya läroplan så ska väl en elev som får betyg A, få betyg A i alla delmoment?

Helt och hållet korrekt. Samma sak för C och E. Som extrem exempel så får en elev med A i alla delmoment utom ett där eleven får E ett D i slutbetyg. B och D används om eleven har övervägande del utav delmomenten som högre betyg, man kan alltså inte få B och D på delmomenten utan endast A, C och E.

Exempel:
A A A C = B
A F C A = F
C C E C = D
A A A F = F
C C E E = D
A C C E = D
osv.

Detta gör ett A som slutbetyg avsevärt mycket svårare att få än ett MVG.

Ännu mer intressant blir det när man kollar på vad delmomenten faktiskt innehåller. Idrott och hälsa innehåller exempelvis dans som ett helt eget delmoment, någonting som ofta görs en enstaka gång under hela kursen.

Detta resulterar i många tråkiga tillfällen där elever kan sakna anledning att prestera. Får exempelvis en elev ett E i ett delmoment och läraren inte vill göra om delmomentet med eleven så finns det ingen anledning för eleven att få något högre än C på hälften utav delmomenten och resten går E bra på så eleven kan satsa på ett D som slutbetyg. Det enda undantaget där eleverna har viss rätt att göra om är om eleven får F i ett delmoment. Vilket är ännu mer bakvänt för satsar man då på att t.ex. få A så är ett F bättre än ett C. För får man C så får man inte göra om men får du F så kan du göra om och få ett A. Så känner man sig inte redo nog för ett prov för ens egna målsättning så uppmanar LGR/GY 11 dig att skolka.

LGR/GY 11 bedömmer skicklighet i ämnet baserat på elevens svagheter och ignorerar deras styrkor inom ämnet. Otroligt hur det kan ha tagits fram från en grupp vars enbara syfte är pedagogik, för det är verkligen inte så pedagogiskt eller ens genomtänkt.

Med det sagt så finns det löjligt många ytterliggare brister i skolsystemet som är urbotligt pantade egentligen. Om det inte märks så tycker jag att Skolverket är nog vår dummaste myndighet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Innan typ 1995 så skulle alla klasser har runt 3.0 i medel, det fanns vissa klasser som hade lite högre. Men om någon klass gick ut med 4.0 i medel så kunde det bli granskning.

Alla prov man hade skriftliga som praktiska, t.ex. springa 5km. Så var det så att medelbetyget skulle vara runt 3.0, hade man då några maratonlöpare i klassen så fick man det tufft. Nu fanns det dock nationella prov som styrde, så att klasser som var mycket bättre kunde få högre betyg om de utklassade andra klasser i sverige.

Dagens system har däremot blivit väldigt schysst, men fått nackdelar att lärare delar ut för höga betyg för att det gynnar skolan.

Nå i TS fall så kan ingen annan avgöra vilket betyg TS är värd. Betyg A är tufft och TS kan jämföra sig med resten i klassen som fick A. Gjorde TS bättre än dessa på alla moment?
Som jag har förstått nya läroplan så ska väl en elev som får betyg A, få betyg A i alla delmoment?

Problemet är att han satte c eller lägre till alla och vad jag känner är att jag presterat bättre än alla om man får säga så. Sen fråga jag vilka han satt A eller B på och då kunde han bara ge 2 exempel där en fått A och en B och när jag fråga om mer exempel fanns inga mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Har svårt att tro att lärare har en POTT att dela ut ifrån... "Jag har 75 poäng att få dela ut till 20 elever, vilka får sina ettor och hmm undra vem som sa god morgon till mig igår där är en säker femma, oh denna person hade en bra uppgift men denne var lite försenad så det får bli en trea för det."

Till OP:
Kan inte riktigt minnas men bör väl finnas minst en till lärare på skolan som kan lära ut Teknik, hade tagit lärare emot lärare i detta fall.
Sen har man väl SYV (Studievägledning) i skolan fortfarande, den personen som har ansvar för SYV kommer ta detta väldigt allvarligt om du lägger upp det på rätt sätt, alt. var lat (Finns tinyurl.com att korta ned trådlänken) och visa tråden till henne så får hon fråga sina frågor själv om du inte vet hur du skall formulera dig.
SYV kan även prata med rektor på annat sätt.

Ja tyvärr finns det endast 1 tekniklärare på min skola eftersom det inte är en jätte stor skola 370 personer i högstadiet kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I princip så är ett betyg (A-E) inte ett mått på "den bästa uppgiften". Utan du har vissa krav du ska uppfylla, rent teoretiskt, som du sedan syr in i dina arbeten.

Läs igenom vad varje betyg kräver. Ett A kommer jag ihåg var ett betyg du uppnådde om du "med ett nyanserat och balanserat sätt..[...] uppfyllt kraven för betyget A".

Visa signatur

● Active

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Betygen idag är rättvisa, på min tid så var det betyg 1-5. Medel i klassen skulle ligga på runt 3, så om några i klassen fick 5or, så skulle per automatik väldigt många andra i klassen få 2or eller om någon nu kunde bidra med en 1i betyg.
Så dessa överpresterade elever var något vi andra elever läxade upp, för de sänkte betygen för oss andra.. I min parallellklass fanns några smarta elever och vissa sämre elever bytte då klass till min, troligen just för att slippa få 1or.

Så min uppfattning är att betygssystemet idag är rättvist, det finns problem som betygsinflation, skolor som ger höga betyg för att få många elever (pengar). Men att lärare medvetet håller ner betygen är inget större problem, betyg A ska dessutom vara tufft att få.

Fast om nu det gamla systemet användes sådär (med viss betygsfördelning i varje klass) gjorde nog skolan/läraren fel; kravet var bara att fördelningen skulle gälla för landets samtliga elever som grupp.

Permalänk
Avstängd

Det är ok att läraren gör som han vill för vårt land har gått ner sig pass mycket att det inte finns tillräckligt med bra lärare.

Slipper du elever som stör och bråk på din skola bör du vara väldigt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Det är ok att läraren gör som han vill för vårt land har gått ner sig pass mycket att det inte finns tillräckligt med bra lärare.

Slipper du elever som stör och bråk på din skola bör du vara väldigt nöjd.

Jisses, vad försöker du ens säga?

Lärarbristen/inkompetenta lärare är en produkt av ett problem som började för väldigt länge sedan.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv

Går du i en kommunal skola så går det väl inte göra så mycket. Hade du gått i en grundskola som är vinstdrivande som rankas bland dom högsta i Sverige så hade du fått högsta betyg utan att behöva lyfta ett finger.

Sanningen är den att det är helt subjektivt mellan lärare. Spelar ingen roll om du skapat ett universum i ett mjölkpaket, när vi har så många lärare utan lärarlegitimation i skolorna så finns risken att du fått icke godkänt ändå.

Skolan är som lotto, fast med sämre odds typ.

Permalänk
Medlem

Har ni inte tillgång till kunskapskraven som ni måste uppnå?
Så här står det på mina barns skolas hemsida:
(För att nå ett A i teknik årskurs 7-9)

Eleven kan genomföra enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att undersöka och systematiskt pröva och ompröva möjliga idéer till lösningar samt utforma välutvecklade och genomarbetade fysiska eller digitala modeller.

Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.

Eleven gör välutvecklade dokumentationer av arbetet med skisser, modeller, ritningar eller rapporter där intentionen i arbetet är väl synliggjord.

Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring hur några föremål och tekniska system i samhället förändras över tid och visar då på drivkrafter för teknikutvecklingen.

Det går alltså inte bara att skruva ihop ngt och visa upp. Du ska under processen ta respons, dokumentera och analysera.
Om du inte uppfyllde dessa betyg så är det inte heller värt ett A. Det handlar nästan bara om att kunna resonera och ompröva, att se vad man kunde gjort bättre. Vilka material använde du och varför etc etc.

Mina tre går på en jäkligt hård skola där man inte får något gratis bara för att man har fallenhet för enstaka saker. Man måste gå igenom processen ändå och visa alla steg man gjort och varför.
Att bygga en solcellsdriven batterypack är ju bra men det är långt ifrån vad man måste göra för att få ett A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Går du i en kommunal skola så går det väl inte göra så mycket. Hade du gått i en grundskola som är vinstdrivande som rankas bland dom högsta i Sverige så hade du fått högsta betyg utan att behöva lyfta ett finger.

Sanningen är den att det är helt subjektivt mellan lärare. Spelar ingen roll om du skapat ett universum i ett mjölkpaket, när vi har så många lärare utan lärarlegitimation i skolorna så finns risken att du fått icke godkänt ändå.

Skolan är som lotto, fast med sämre odds typ.

Kommunala är precis lika "duktiga" att ge glädjebetyg. Mina har gått på både kommunala och fristående. Den fristående är stenhård och har jättehöga krav på vad man måste göra. Medan barnens kompisar mest flummar runt i den kommunala skolan och får bra betyg utan att vara duktiga. Ngt lokaltidningen även påpekat när vissa kommunala skolor gav 75-90% av eleverna högre mattebetyg än nationella provets resultat.
Så vill man bara flumma så får man kolla statistiken innan man väljer skola. Tyvärr gör man ju sig själv en björntjänst för det blir bara svårare att klara gymnasiet om man fått glädjebetyg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n3crosis:

Kommunala är precis lika "duktiga" att ge glädjebetyg. Mina har gått på både kommunala och fristående. Den fristående är stenhård och har jättehöga krav på vad man måste göra. Medan barnens kompisar mest flummar runt i den kommunala skolan och får bra betyg utan att vara duktiga. Ngt lokaltidningen även påpekat när vissa kommunala skolor gav 75-90% av eleverna högre mattebetyg än nationella provets resultat.
Så vill man bara flumma så får man kolla statistiken innan man väljer skola. Tyvärr gör man ju sig själv en björntjänst för det blir bara svårare att klara gymnasiet om man fått glädjebetyg.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/friskolor-ger-oftare-snall...

https://www.forskning.se/2016/05/26/friskolor-har-samre-resul...

Sen missgynnas pojkar i skolan. Dom får lägre betyg än tjejer pgr av att dom är pojkar. Lärarna ger högre betyg för elever som dom tycker om än faktiska kunskapsnivån, eller om eleven har potential att utveckla den.
http://lararnastidning.se/pojkar-missgynnas-allt-mer-i-betygs...
Går det dåligt i skolan för ens barn så handlar det om att muta läraren så mycket som möjligt.

Edit: Sen går det inte att byta eller välja skola. Det är i praktiken omöjligt för majoriteten av alla svenskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/friskolor-ger-oftare-snall...

https://www.forskning.se/2016/05/26/friskolor-har-samre-resul...

Sen missgynnas pojkar i skolan. Dom får lägre betyg än tjejer pgr av att dom är pojkar. Lärarna ger högre betyg för elever som dom tycker om än faktiska kunskapsnivån, eller om eleven har potential att utveckla den.
http://lararnastidning.se/pojkar-missgynnas-allt-mer-i-betygs...
Går det dåligt i skolan för ens barn så handlar det om att muta läraren så mycket som möjligt.

Gissar att du inte läst dina egna länkar då den första handlar om gymnasiet (vi pratar om grundskolor) och den andra påvisar att det är små skillnader; det vill säga långt ifrån att inte behöva lyfta ett finger som du skrev i ditt tidigare inlägg.

Sedan tar du helt plötsligt upp könsskillnader för att ytterligga smöra på. Får jag gissa på att du är en kille som gick i kommunal skola som själv tycker du skall ha mycket bättre betyg än du fick?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av ciper13:

Tjena tänkte gnälla lite nu. Okej läget är så här att jag har en lärare i teknik som rent av suger, han startar sällan lektionerna utan man får sätta sig och jobba direkt och är lite senil. Han kan knappt någons namn och man får be honom flera gånger om hjälp eftersom han glömmer bort grejer hela tiden. Lärarn är väldigt dålig på svenska kan tilläggas.

Den här terminen fick vi en uppgift och det var att göra ett valfritt fordon som sedan skulle lämnas in till lärarn i slutet av terminen, vilket jag gjorde, jag gjorde en gräsklippare som kunde köra fram och bak med lysen och den hade en plåtbit under som kunde skära gräs och papper OSV.

men eftersom jag vet att det är svårt att få A av han har jag frågat han fler tal gånger under termin vad jag ska göra för att få A och om det finns någon extra uppgift, vilket jag inte fått något svar på. Därför gjorde jag en extra uppgift som var ganska simpel, en powerbank med solcell. som jag skrev en text om vad den va byggd av och att jag kom på hur jag skulle bygga den O.S.V. Sen skrev jag flera gånger i texten att jag hoppas att den uppgiften kommer höja mitt betyg.

Nästa lektion var han intresserad av att se projektet så jag tog med mig powerbanken till betygsnacket.
På betyg snacket sa han att han inte kunde höja mitt betyg eftersom powerbanks redan finns. Vilket jag svarad med att fråga om han kunde ge mig ett exempel på någon som hade fått A i teknik. Vilket han kunde ge ett svar på och det var en kille som hade kopplat en lång sladd till sin bil så han kunde styra den med en dosa ungefär och han fick B och då sa jag "men det finns också redan så varför fick han B" då sa han "nä det finns inte" .

Min fråga är då om det är okej av en lärare att inte kunna ge uppgifter som man kan få högre betyg på och inte ge någon information om vad man ska göra för få högre betyg? och vad gjorde ni som fick A i teknik i 9an? vad ska jag göra för att få A i teknik och vad ska man göra om man inte anser att sitt betyg stämmer?

Förlåt på förhand. Förstår att sånt här inte hör hemma på något forum hur huvud taget och förstår att folk kommer störa sig.

Alltså helt ärligt låter ju detta absurt nivåmässigt, nu vet jag ju inte exakt hur projekten ser ut så fritolkar lite men att bygga en gräsklippare, en "remote" variant för en bil och en power cell. Alltså jag läser Elektro-teknik på KTH och kan säga att iaf gräsklipparen och bilen hade troligen varit helt ok nivå på projekt för första året på KTH, kanske inte högsta betyg men klart OK. Att de i grundskolans teknik inte ska ge högre betyg verkar galet, tanken är ju inte att man i grundskolan ska lära sig på samma nivå som högskolan utan bara få koncept förståelse och liknande. Tittar man på nedan citerade krav så ser man att så är fallet, detta låter som en lärare som har helt galen uppfattning om vad som krävs, att förvänta sig att man uppfinner något för att få A är ju inte skäligt. Det är inte ens krav på det för Master arbeten etc.

Citat:

Kunskapskrav för betyget A i slutet av årskurs 9
Eleven kan undersöka olika tekniska lösningar i vardagen och med god användning av ämnesspecifika begrepp beskriva hur ingående delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion och visar då på andra liknande lösningar. Dessutom för eleven välutvecklade och väl underbyggda resonemang om likheter och skillnader mellan några material och deras användning i tekniska lösningar.

Eleven kan genomföra ENKLA teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att undersöka och systematiskt pröva och ompröva möjliga idéer till lösningar samt utforma välutvecklade och genomarbetade fysiska eller digitala modeller. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. Eleven gör välutvecklade dokumentationer av arbetet med skisser, modeller, ritningar eller rapporter där intentionen i arbetet är väl synliggjord.

Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring hur några föremål och tekniska system i samhället förändras över tid och visar då på drivkrafter för teknikutvecklingen. Dessutom kan eleven föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hur olika val av tekniska lösningar kan få olika konsekvenser för individ, samhälle och miljö.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frong:

Gissar att du inte läst dina egna länkar då den första handlar om gymnasiet (vi pratar om grundskolor) och den andra påvisar att det är små skillnader; det vill säga långt ifrån att inte behöva lyfta ett finger som du skrev i ditt tidigare inlägg.

Sedan tar du helt plötsligt upp könsskillnader för att ytterligga smöra på. Får jag gissa på att du är en kille som gick i kommunal skola som själv tycker du skall ha mycket bättre betyg än du fick?

Det finns skillnader mellan könen.

http://siris.skolverket.se/reports/rwservlet?cmdkey=common&no...