Kan ej installera oculus app efter windows uppdatering

Permalänk

Kan ej installera oculus app efter windows uppdatering

Hej!

Har haft ett par Oculus Rift i ca 6 veckor nu, och de har funkat bra, tills idag.

Började med att jag inte kunde ladda ner spel, pga att appen redan var igång stog det, vilket den inte var, VR-setet var inte ens inkopplat.

Startade om datorn, och då gjorde den en uppdatering. Efter det funkade det ännu sämre, nu gick det inte ens att klicka på ladda ner symbolen, och inte heller att starta något ifrån biblioteket. Körde en reparation på mjukvaran, hjälpte inte.

Avinstallerade Oculus mjukvara, och nu kan jag inte ens installera mjukvaran längre. Får bara ett felmeddelande att "an error accoured, please reboot)

Oculus egen support hade inte mycket mer att säga än att det kunde vara nått antivirus som spökade (har inget installerat mer än Windows 10:s eget skydd)

Funderar på att blåsa om disken, men även om det funkar det så kommer det ju att pajja när windows uppdaterar sig igen (om det nu är det som strular, började ju faktiskt innan uppdateringen.)

Några tips, eller ska jag behöva sälja VR-grejerna för att mjukvaran inte går att installera (som funkat problemfritt fram till idag)

Inga andra problem med datorn.

Några tips?

Permalänk
Medlem

@Pajjemannen113:
För att utesluta det är uppdateringen, stäng först av Windows Update tillfälligt (går att göra under avancerat i WU fönstret i upp till 30 dagar om du har minst version 1703) avinstallera sedan uppdateringen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Givetvis löste det sig så fort man skrivet ett inlägg. Vet inte exakt vad som strulat, men efter lite mer supportchat så skulle jag leta upp logfilerna, men det fanns inga sådana i Oculusmappen, (och det kom upp skumma meddelanden när man försökte öppna mapparna), så jag deletade allt som hade med Oculus att göra manuellt, körde en ny ominstallering för att se om det kom några logfiler (vet nu också att de ligger på ett annat ställe), och då funkade det.

Misstänker att avinstallationen inte tog bort allt, och så blev det nån krock med gamla filer när den skulle installera om.

Permalänk

Och det visade sig vara Oculusmover som var problemet (program som gör att man kan lägga spelen på annan disk än på C:). Det blev något tokigt vid uppdateringen, så det fanns ingen styrningar vart det man laddade ner skulle sparas. Dock noterade jag nu när jag ominstallerade att jag kunde välja vart jag ville ha apparna (måste ha missat det tidigare, eller så har de uppdaterat med den funktionen)

Permalänk
Medlem

Det har gått att välja men sen har man vart låst.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x