Permalänk
Medlem

Datorhållare - för enklare städning osv.

Hej!
Har ett tag vart på spåret om att skapa/köpa någon konstruktion för att få upp datorn från golvet. Kommer antagligen bli runt ett billigt IKEA skrivbord så att skruva upp något i bordet blir nog inte aktuellt. Behöver ett 2m skrivbord till sambon och mig, och priserna blir uppemot 1000-1500kr för en riktig träskiva och sedan en del för ben också, medan ikea-bordet hamnar på ca 500kr inkl ben... Men ifall det finns någon riktigt bra konstruktion kanske det går att ändra på.

Någon som har något tips, eller har erfarenhet av denna typ av konstruktion? Blir för 2st stationära datorer, en med Meshify C (inte särskilt stort), och ett äldre NZXT chassi (stort).

Har sett en produkt på netonnet som är någon typ av vagn för datorn, med hjul. Känns dock osäkert om fötterna på chassit står upp på den och får in luft till nätagget, speciellt på det större chassit. Sen vet jag inte hur stabilt det blir. Problemet med den typen är ju att man ändå inte kommer under med dammsugaren, och om man ska kunna flytta på datorn måste man ju ha lite "lösare" sladdar, blir väl inte lika snyggt med kabeldragningen då... Kanske blir att satsa på en sån och testa i alla fall, kostar bara 99kr.

Lägg gärna upp bilder på era konstruktioner/lösningar!

.. och ha ett gott nytt år!

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Rick69: Tack för tipset, men har kollat på såna tidigare och alla måste ju skruvas upp på skrivbordet.. Dessutom stryper man ju de topp-monterade fläktarna. :/

Permalänk

https://www.kontorsmagasinet.se/cpu-h-llare-bundy-1-silver-p-...

T.ex. denna stryper inte toppfläktarna sååå mycket. Vad är nackdelen med att det måste skruvas upp på bordet?
Mina förslag utöver datorhållare:
1. Ställ datorn på bordet, det hade jag velat om jag hade plats men du kanske också har plats brist.
2. Sätt den på en vägghylla i väggen - funkar dock bara om skrivbordet är vid väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laktos:

Hej!
Har ett tag vart på spåret om att skapa/köpa någon konstruktion för att få upp datorn från golvet. Kommer antagligen bli runt ett billigt IKEA skrivbord så att skruva upp något i bordet blir nog inte aktuellt. Behöver ett 2m skrivbord till sambon och mig, och priserna blir uppemot 1000-1500kr för en riktig träskiva och sedan en del för ben också, medan ikea-bordet hamnar på ca 500kr inkl ben... Men ifall det finns någon riktigt bra konstruktion kanske det går att ändra på.

Någon som har något tips, eller har erfarenhet av denna typ av konstruktion? Blir för 2st stationära datorer, en med Meshify C (inte särskilt stort), och ett äldre NZXT chassi (stort).

Har sett en produkt på netonnet som är någon typ av vagn för datorn, med hjul. Känns dock osäkert om fötterna på chassit står upp på den och får in luft till nätagget, speciellt på det större chassit. Sen vet jag inte hur stabilt det blir. Problemet med den typen är ju att man ändå inte kommer under med dammsugaren, och om man ska kunna flytta på datorn måste man ju ha lite "lösare" sladdar, blir väl inte lika snyggt med kabeldragningen då... Kanske blir att satsa på en sån och testa i alla fall, kostar bara 99kr.

Lägg gärna upp bilder på era konstruktioner/lösningar!

.. och ha ett gott nytt år!

Detta borde vara samma som jag har haft i några år:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...
Inte det snyggaste men fungerar, för min del täcks inga ventilationshål, men det beror ju på hur ditt chassi ser ut. Själva hållaren är inte så djup som kanske bilden antyder så lite försiktighet krävs då man flyttar på datorn vid städning. Har du en Kjell i närheten så gå dit och kolla på en.

witre.se har en del andra alternativ också, vet dock ej om de säljer till privatpersoner (vi köper en del grejer till jobbet därifrån).
Om utrymme finns så går det alltid att ordna med en hyllkonstruktion som nämnts tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem

En klassisk CPU-hållare

Instämmer med föregående, ställ på skrivbordet eller en vägghylla.
Låter som ni ska sitta två vid samma skrivbord, blir dåligt med plats för era ben och stolar om ni sätter dem under.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Köpte en köksbänk på ikea, den billigaste. och 5 justerbara ben.

https://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/103034?l=eyJyZXNvdXJ...

Tänker bygga någonting linkande med gäng stång, man borrar in ankare på undersidan, fästar 4 gäng stång, och borrar 4 hål i en planka som datorn skall vara på, och muttrar på undersidan.

Borde kosta ett par hundringar i materiell.

Just nu har jag bara en planka med 4 bauhaus hjul skruvade på. Kostade typ 50kr.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laktos:

Hej!
Har ett tag vart på spåret om att skapa/köpa någon konstruktion för att få upp datorn från golvet. Kommer antagligen bli runt ett billigt IKEA skrivbord så att skruva upp något i bordet blir nog inte aktuellt. Behöver ett 2m skrivbord till sambon och mig, och priserna blir uppemot 1000-1500kr för en riktig träskiva och sedan en del för ben också, medan ikea-bordet hamnar på ca 500kr inkl ben... Men ifall det finns någon riktigt bra konstruktion kanske det går att ändra på.

Någon som har något tips, eller har erfarenhet av denna typ av konstruktion? Blir för 2st stationära datorer, en med Meshify C (inte särskilt stort), och ett äldre NZXT chassi (stort).

Har sett en produkt på netonnet som är någon typ av vagn för datorn, med hjul. Känns dock osäkert om fötterna på chassit står upp på den och får in luft till nätagget, speciellt på det större chassit. Sen vet jag inte hur stabilt det blir. Problemet med den typen är ju att man ändå inte kommer under med dammsugaren, och om man ska kunna flytta på datorn måste man ju ha lite "lösare" sladdar, blir väl inte lika snyggt med kabeldragningen då... Kanske blir att satsa på en sån och testa i alla fall, kostar bara 99kr.

Lägg gärna upp bilder på era konstruktioner/lösningar!

.. och ha ett gott nytt år!

Jag köpte ett hyllplan på ikea och skruvade fast 4 hjul till min monster-dator. kan se om jag kan fota när jag kommer hem om intresse finns. har den under skrivbordet och det är väldigt skönt när man ska dammsuga och bara kan rulla den åt sidan.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@Laktos: Jag köpte konsolhylla på IKEA som jag skruvade fast i bordsbenen. Förutsätter såklart rektangulära ben...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: Snyggt!
Vi har bestämt oss för att gå för en bordsskiva i furu så kommer nog göra en egen upphängning.

Permalänk
Medlem

Jag.har min dator ståendes på.ett hyllplan med hjul under.
Kommer precis under med dammsugaren men skaffade mest oga man tjänar mycket på mindre damminsug när datorn kommer upp från golvet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc