Kollega fick tillbaks stulen laptop från polisen, går det att hitta och rädda foton

Permalänk

Kollega fick tillbaks stulen laptop från polisen, går det att hitta och rädda foton

Hej!

En kollega på arbetet fick innan förra sommaren inbrott i sin lägenhet där bland diverse saker även hennes laptop en toshiba satelite T110-10K stals.
nu efter flera månader blir hon kontaktad av polisen, att laptopen återfunnits och beslagtagits hos en person, och hon har nu fått hämta den igen.

Någon har såklart instalerat om den, med lösen för att logga in (ser ut som win 7, eller 10) osäker då detta inte står på login skärmen.
det hon mest av allt vill få tillbaka är alla foton hon hade lagrat på hårddisken, om det ens går, beror väl på vad för slags formatering de har gort på den innan nyinstalationen kan jag tänka mig.

Har lovat att se om jag på något sätt kan hjälpa henne, och tänkte att samtidigt som jag googlar o söker svar på hur jag kan gå vidare, ställer jag även frågan till er här på forumet, om ni har tips, eller tillvägagångsätt jag bör göra, för att kanske kunna få fram hennes foton igen.

mvh
Stefan B

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Ut med disken, stoppa den i en annan dator, och läs den med typ getdatabackNTFS. Men oddsen för att data ska ha skrivits över känns... överhängande. Och då får man inte ut skit, hur man än gör.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@Blacksheep: Ganska lätt att ta sig förbi ett lokalt windows lösenord.
Jag har nollat lösenordet för ett par vänner, bla en barndoms vän vars far gick bort och man behövde komma åt farsgubbens dokument.
Tar 10-30 minuter, lite beroende på...

EDIT:
Som @-=Mr_B=-: sa, har de gjort en ominstallation, så är info borta...
Spara backupper på era foton. (<-Bezzerwizzer varning på den! Men inte destu mindre san!)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ut med disken, stoppa den i en annan dator, och läs den med typ getdatabackNTFS. Men oddsen för att data ska ha skrivits över känns... överhängande. Och då får man inte ut skit, hur man än gör.

Jag hade den tanken själv att ta ur disken

har hittat progget du nämnde, tack

Skrivet av Turbonisse:

@HolyPriest: Ganska lätt att ta sig förbi ett lokalt windows lösenord.
Jag har nollat lösenordet för ett par vänner, bla en barndoms vän vars far gick bort och man behövde komma åt farsgubbens dokument.
Tar 10-30 minuter, lite beroende på...

EDIT:
Som @Mr-B sa, har de gjort en ominstallation, så är info borta...
Spara backupper på era foton. (<-Bezzerwizzer varning på den! Men inte destu mindre san!)

finns det en guide som du kan länka till i så fall, kan ju vara lättare ta sig in, hoppas att de bara gort en enkel ominstalation och win old filerna finns kvar..
backup,,, säg det till min kollega... men hon är snäll...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Lösenordet är inte problemet. Man vill antagligen ha datorn om installerad på nytt i alla fall. Men raderade filer går normalt att återskapa, så länge de inte blivit överskrivna, eller SSD'n, om den har en sådan, har stoppat in dem i återbruket... Vad man än gör, så ska man inte arbeta PÅ den disken, innan man tittat efter, och försökt hämta hem sina data. Så, ut med disken, koppla den i något annat, och se vad som går att kopiera ut. Som regel går den lösenords-skyddade användarens filer att komma åt om man använder ett administratörskonto på den datorn man kopplar in disken i. Om det nu råkar vara så att de behållit filerna, menar jag.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Lösenordet är inte problemet. Man vill antagligen ha datorn om installerad på nytt i alla fall. Men raderade filer går normalt att återskapa, så länge de inte blivit överskrivna, eller SSD'n, om den har en sådan, har stoppat in dem i återbruket... Vad man än gör, så ska man inte arbeta PÅ den disken, innan man tittat efter, och försökt hämta hem sina data. Så, ut med disken, koppla den i något annat, och se vad som går att kopiera ut. Som regel går den lösenords-skyddade användarens filer att komma åt om man använder ett administratörskonto på den datorn man kopplar in disken i. Om det nu råkar vara så att de behållit filerna, menar jag.

Ok då förstår jag, då börjar jag med att plocka ur disken...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

@Blacksheep: Googlade "bypass windows 7 password" och fick en hel hög med länkar...
Men vad jag brukar göra är att starta från en räddnings USB jag har, döpa om cmd.exe till OnScreenKeyboard, när man sedan bootar normalt och väljer OSK hoppar komando tolken upp istället. I detta läget som admin och man kan byta lösen...

EDIT:
Som andra skrivit, är kanske inte en lösenords återställning aktuell.
Skulle du ändå vilja göra det, tar vi det i PM. Redan vad jag skrev ovan, känns som snudd på vad man bör skriva öppet. Folk kan ju få idéer.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

GetDataBack har hjälpt mig många gånger att rädda data, bilder mm

För att ha stor chans använd inte hårddisken ju fler skrivningar den gör större risk för förlorad data

jag har lyckats rädda 14 år gamla bilder på en dator som dom hade lagt om op på flera gånger.
Bara för man installerar om operativsystemet försvinner inte den gamla data den hänger kvar i lösa trådar till all ha blivit över skrivit.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Jygge:

GetDataBack har hjälpt mig många gånger att rädda data, bilder mm

För att ha stor chans använd inte hårddisken ju fler skrivningar den gör större risk för förlorad data

jag har lyckats rädda 14 år gamla bilder på en dator som dom hade lagt om op på flera gånger.
Bara för man installerar om operativsystemet försvinner inte den gamla data den hänger kvar i lösa trådar till all ha blivit över skrivit.

tack för infon..

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

@HolyPriest: Googlade "bypass windows 7 password" och fick en hel hög med länkar...
Men vad jag brukar göra är att starta från en räddnings USB jag har, döpa om cmd.exe till OnScreenKeyboard, när man sedan bootar normalt och väljer OSK hoppar komando tolken upp istället. I detta läget som admin och man kan byta lösen...

EDIT:
Som andra skrivit, är kanske inte en lösenords återställning aktuell.
Skulle du ändå vilja göra det, tar vi det i PM. Redan vad jag skrev ovan, känns som snudd på vad man bör skriva öppet. Folk kan ju få idéer.

Tack!!

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk

@Jygge: @-=Mr_B=-:

Ok disken ute och inkopplad som andra disk i min andra laptop
Hittar in o ser att det är win 10 installerat, har tittat igenom program foldrarna och det verkar inte vara mycket annat installerat än windows och medföljande program bara

Bäst nu då är vadå, att ladda ner och köra programmet getdataback på disken, eller??

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Mm. Installera det på en annan disk, lämpligtvis systemdisken i datorn den disken är ansluten till. Om jag inte mins fel har de en rätt ok guide i sitt interface.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

@-=Mr_B=-:

skall prova, o hålla tummarna, datan verkar inte ha använts mycket alls, inga program installerade förutom win medföljande samt updateringen till win 10, inga dokument, eller andra sparade filer alls i det jag kommer åt, så har jag tur har den inte använts mycket efter ominstalationen.. jag återkommer med update..

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Skrivet av Jygge:

@Turbonisse

Skrivet av -=Mr_B=-:

Lite Updatering:
Plockade ner ett Getbackdata program, där jag följde o körde efter instruktionerna, och programmet hittar ju en hel del filer och foton, jag vet att det är hennes foton för hon har varit duktig och get dem flesta namn, såsom Lenas student Osv, Hittade säkert 150 till 200st av hennes bilder.

Kan kopiera över filerna, jpg bilderna till min egna hårdisk, men där tar det stop, de kan inte öppnas, och testar jag "preview i getbackdata programmet" får jag bara en massa luriga siffror och bokstäver.

sökte lite på nätet tog ner o testade ett par gratis test varienter av program typ "Repair Jpg"
men de klarar heller inte av att göra något med dem.

Är det kört, dags att ge up, eller finns något tips på annat jag kan testa

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk

den hittar med andra ord fragment av bildfiler som delvis blivit överskrivna dvs ingen garanti att det går att puzzla ihop dem till fungerande filer

men spara ner kopior på filerna till någon annan disk och börja laborera med getbackdata kanske har någon funktion i programmet för att försöka återställa fragmenterade bilder med visst bortfall av bilddata.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Hej!

En kollega på arbetet fick innan förra sommaren inbrott i sin lägenhet där bland diverse saker även hennes laptop en toshiba satelite T110-10K stals.
nu efter flera månader blir hon kontaktad av polisen, att laptopen återfunnits och beslagtagits hos en person, och hon har nu fått hämta den igen.

Någon har såklart instalerat om den, med lösen för att logga in (ser ut som win 7, eller 10) osäker då detta inte står på login skärmen.
det hon mest av allt vill få tillbaka är alla foton hon hade lagrat på hårddisken, om det ens går, beror väl på vad för slags formatering de har gort på den innan nyinstalationen kan jag tänka mig.

Har lovat att se om jag på något sätt kan hjälpa henne, och tänkte att samtidigt som jag googlar o söker svar på hur jag kan gå vidare, ställer jag även frågan till er här på forumet, om ni har tips, eller tillvägagångsätt jag bör göra, för att kanske kunna få fram hennes foton igen.

mvh
Stefan B

Om inte det redan nämnda programmet funkar för dig så kan jag tipsa om recuva för samma syfte

Permalänk
Medlem

Jag har återställt ett antal filer under åren. Jag brukar börja med att återställa partitionen som filerna ligger på. Mitt tips är att köra med antingen "UBCD = Ultimate Boot CD" eller "Hiren Boot CD" & skapa ett bootbart usb-minne.
Där har du alla grejer du behöver. Men jag skulle nog ha gjort en 1:1 kopia på den disk som ska de ska räddas från. Sen skulle jag aldrig återskapa något inifrån windows. Windows har en tendens att peta runt på diskar & kan råka skriva över filer som man vill rädda.

Visa signatur

//lordcom

Permalänk
Skrivet av md_89:

Om inte det redan nämnda programmet funkar för dig så kan jag tipsa om recuva för samma syfte

Alltså jätte tack för den rekomendationen, Fungerar helt ypperligt och har tagit fram oräddat det mesta av hennes bilder. Jätte tack igen..

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Nice. Skönt att något fungerade även om det verkar som om GetDataBack, inte gjorde det för dig.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

@Turbonisse

Lite Updatering:
Plockade ner ett Getbackdata program, där jag följde o körde efter instruktionerna, och programmet hittar ju en hel del filer och foton, jag vet att det är hennes foton för hon har varit duktig och get dem flesta namn, såsom Lenas student Osv, Hittade säkert 150 till 200st av hennes bilder.

Kan kopiera över filerna, jpg bilderna till min egna hårdisk, men där tar det stop, de kan inte öppnas, och testar jag "preview i getbackdata programmet" får jag bara en massa luriga siffror och bokstäver.

sökte lite på nätet tog ner o testade ett par gratis test varienter av program typ "Repair Jpg"
men de klarar heller inte av att göra något med dem.

Är det kört, dags att ge up, eller finns något tips på annat jag kan testa

Räddnings / Recovery program bruka ha en kolumn som visar hur stor chansen är att rädda filen så att man kan skippa dom som redan blivit överskrivna och slipper sortera bort sånt efteråt.

Permalänk

@-=Mr_B=-:

Ja, alltid kul då det snurrar på och fungerar i bland, hade nästan gett up, då jag testat 3 olika getdataback program, i deras test before buy versioner, men ingen av dem lyckades återskapa bilderna, förutom den sistnämnda Recuva. (som desutom var helt gratis)

Hon blir glad att få sina bilder, och då jag var tvungen att gå igenom o titta på alla ca 700, så hittade jag ju också en jätte fin som kommer att hamna på henes skåp i omklädningsrummet på Måndag morgon, i upstorat format.....

tack alla för all hjälp

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.