Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köra PCIe kort med NVME för VM?

Permalänk
Medlem

Köra PCIe kort med NVME för VM?

Hej,
Har idag en Microserver gen8 som jag tänkte sätta i ett PCIe kort och sätta dit en NVME disk för att lagra mina VM's på den för att "snabba upp" allt.
Just nu ligger alla mina VM's på en SSD disk och jag märker att den trottlar ibland.

Skulle detta kunna vara en lösning?

Hade tänkt köpt detta kort:
https://www.inet.se/produkt/5406030/adapter-delock-pcie-m-2-p...

och sedan ev. köra en Samsung 960 EVO 250GB.

Med min kombo, kommer jag få någon prestanda ökning? Klarar min PCIe port och PCIe kortet av att slå min SSD i snabbhet?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Calby:

Med min kombo, kommer jag få någon prestanda ökning? Klarar min PCIe port och PCIe kortet av att slå min SSD i snabbhet?

Du menar väl SATA-SSD här? En 960 Evo är snabbare än en sådan, ja, och detta låter som ett fall där skillnaden faktiskt borde vara märkbar, om det är SSD:n som är flaskhalsen i dagsläget. Har dock ej sysslat med multipla virtuella maskiner på det sättet, så har ingen egen erfarenhet i ämnet.

Om du ska få ut maximal bandbredd behöver du förstås se till att kortet får fyra banor PCIe 3.0.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du menar väl SATA-SSD här? En 960 Evo är snabbare än en sådan, ja, och detta låter som ett fall där skillnaden faktiskt borde vara märkbar, om det är SSD:n som är flaskhalsen i dagsläget. Har dock ej sysslat med multipla virtuella maskiner på det sättet, så har ingen egen erfarenhet i ämnet.

Om du ska få ut maximal bandbredd behöver du förstås se till att kortet får fyra banor PCIe 3.0.

Ja precis, jo jag kör ju 5st VM's på en vanlig SATA-SSD och det är mycket små läsningar och även små skrivningar till den.
Då kanske detta blir en ny julklapp i efterskott då

Edit:
Kör just nu en e3-1220l v2 på servern och har tänkt att i framtiden uppgradera till en e3-1265l v2 men just nu känns det som att det är I/O som trottlar.
Så denna lösning tror jag ger bäst ökning prestanda mässigt just nu iaf.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Avstängd

@Calby:

Jag har själv vart inne på en sån lösning men då säkerhet går först så är data protection ett måste om du inte har en ups och att ha två så att man kan köra med Raid 1 för att öka säkerheten och backup:ar så ofta man kan.

Men jag kom fram till det är bättre att köpa en sån här som jag kommer köpa https://www.proshop.se/SSD/Intel-Solid-State-Drive-DC-P3520-S... men i ditt fall så skulle det räcka men någon annan.

Så om du tex ska köpa denna här https://www.inet.se/produkt/4300299/samsung-960-pro-1tb så är det inte mycket pengar i mellan.

Dock så är Intel inte lika snabb som Samsung men man kan få mycket snabbare men då kostar det sjukt mycket mera.

Denna här är nog den snabbats som jag har sätt "Samsung Enterprise SSD PM1725a NVMe HHHL" modell "MZPLL1T6HEHP" men den skriver och läser "5840 MB/s 2100 MB/s 1000 KIOPS 140 KIOPS" men den kostar mycket mera.

Hur mycket pengar har du tänkt att lägga på detta?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@Calby:

Jag har själv vart inne på en sån lösning men då säkerhet går först så är data protection ett måste om du inte har en ups och att ha två så att man kan köra med Raid 1 för att öka säkerheten och backup:ar så ofta man kan.

Men jag kom fram till det är bättre att köpa en sån här som jag kommer köpa https://www.proshop.se/SSD/Intel-Solid-State-Drive-DC-P3520-S... men i ditt fall så skulle det räcka men någon annan.

Så om du tex ska köpa denna här https://www.inet.se/produkt/4300299/samsung-960-pro-1tb så är det inte mycket pengar i mellan.

Dock så är Intel inte lika snabb som Samsung men man kan få mycket snabbare men då kostar det sjukt mycket mera.

Denna här är nog den snabbats som jag har sätt "Samsung Enterprise SSD PM1725a NVMe HHHL" modell "MZPLL1T6HEHP" men den skriver och läser "5840 MB/s 2100 MB/s 1000 KIOPS 140 KIOPS" men den kostar mycket mera.

Hur mycket pengar har du tänkt att lägga på detta?

Hade hoppats på att dom två som jag länkade ovan skulle räcka dvs kring 1500kr.
Kör hemma server med backup varje natt så känns inte speciellt nödvändigt att köpa en SSD för 6k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calby:

Hade hoppats på att dom två som jag länkade ovan skulle räcka dvs kring 1500kr.
Kör hemma server med backup varje natt så känns inte speciellt nödvändigt att köpa en SSD för 6k.

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår det.

Men så läge du har en ups och kör med raid 1 på två st så skulle det funka och göra backup så ofta man kan.

Ett annat problem är att du kommer bara ha 250 GB och om du ska ha många VM på den så kommer hårddiskutrymme inte räcka till.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Förstår det.

Men så läge du har en ups och kör med raid 1 på två st så skulle det funka och göra backup så ofta man kan.

Ett annat problem är att du kommer bara ha 250 GB och om du ska ha många VM på den så kommer hårddiskutrymme inte räcka till.

Mina VM’s är 20GB styck bara dom lagrar data på en hdd med En annan VM på
Endast databaser m.m som kommer va på NVME.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calby:

Mina VM’s är 20GB styck bara dom lagrar data på en hdd med En annan VM på
Endast databaser m.m som kommer va på NVME.

Skickades från m.sweclockers.com

Sen så har jag inte koll om ESXI kan upptäcka hårddisken.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Sen så har jag inte koll om ESXI kan upptäcka hårddisken.

Kör Hyper-V

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Det mesta brukar sväljas, så det e nog inga problem. Bara att köpa och skicka tillbaka om det inte skulle fungera.

Känns dock inte som en Microserver bör husera så tunga VMar, så är du säker på att du har problem med just I/O? Kan ju vara så att dina nuvarande diskar är trötta, kör själv ett 20-tal via en nfs share på vanliga ssd:er

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeh:

Det mesta brukar sväljas, så det e nog inga problem. Bara att köpa och skicka tillbaka om det inte skulle fungera.

Känns dock inte som en Microserver bör husera så tunga VMar, så är du säker på att du har problem med just I/O? Kan ju vara så att dina nuvarande diskar är trötta, kör själv ett 20-tal via en nfs share på vanliga ssd:er

Har en e3-1265l v2 16GB ram kör följande VM’s:

Nginx front end proxy (många requests)
Pi-hole DNS (lika som ovan)
Wordpress site (många requests)
Host (hostar några webbsidor)

Alla VM körs i Hyper-V

Sen pp själva Windows kärnan så kör jag bla wsus och storage server.

Problemet är att endast två platser är Sata 6 och resterande är Sata 3.

Därför tänkte jag köra dom på ett pcie kort med en NVME som att de ör lika dyrt som en Sata SSD disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V