Investeringstråden [Kryptovalutor]

Permalänk

Om ni hade 10 000kr som låg och skräpade, vad hade ni lagt dom på i cryptovärlden?

Tänker inte på långtids investering nu utan labba lite.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SimpanDirr:

Om ni hade 10 000kr som låg och skräpade, vad hade ni lagt dom på i cryptovärlden?

Tänker inte på långtids investering nu utan labba lite.

6 månader? ICON, typ idag. nu, direkt. Ahooora!

Den är extremt låg och fin, har skyfflat över en jäkla massa i den nyligen. Kan dröja, men troligtvis skjuter den iväg inom 3-4 månader.

Permalänk
Skrivet av Xcm:

6 månader? ICON, typ idag. nu, direkt. Ahooora!

Den är extremt låg och fin, har skyfflat över en jäkla massa i den nyligen. Kan dröja, men troligtvis skjuter den iväg inom 3-4 månader.

Okej en nyfiken fråga då, varför skulle denna sticka iväg om ca 3-4 månader ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Om ni hade 10 000kr som låg och skräpade, vad hade ni lagt dom på i cryptovärlden?

Tänker inte på långtids investering nu utan labba lite.

Helt klart Intensecoin. De kommer revolutionera VPN-marknaden och är fortfarande i tidigt skede. Till hösten har de sin produkt färdig och då kommer man gråta att man inte köpte fler Intensecoin idag. Men det är ett mer långsiktigt projekt om man tänker att ett år är långt.

https://coinmarketcap.com/currencies/intensecoin/

Kortsiktigt håller de på med rebranding och försöker bli listade på fler exchanges. Så småningom kan man driva egna exit-noder och få betalt för VPN via p2p. De har också samarbeten på gång med etablerade VPN-företag. Fram till dess är det bara att mina och köpa fler. Intense är baserade på Monero så det går att betala för sin VPN anonymt och därmed får man en helt anonym kedja. Det finns också planer på att implementera sätt att ta sig förbi den stora brandväggen i Kina. Visst finns TOR som gratisalternativ men i praktiken är det ganska långsamt att använda.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Helt klart Intensecoin. De kommer revolutionera VPN-marknaden och är fortfarande i tidigt skede. Till hösten har de sin produkt färdig och då kommer man gråta att man inte köpte fler Intensecoin idag. Men det är ett mer långsiktigt projekt om man tänker att ett år är långt.

https://coinmarketcap.com/currencies/intensecoin/

Kortsiktigt håller de på med rebranding och försöker bli listade på fler exchanges. Så småningom kan man driva egna exit-noder och få betalt för VPN via p2p. De har också samarbeten på gång med etablerade VPN-företag. Fram till dess är det bara att mina och köpa fler. Intense är baserade på Monero så det går att betala för sin VPN anonymt och därmed får man en helt anonym kedja. Det finns också planer på att implementera sätt att ta sig förbi den stora brandväggen i Kina. Visst finns TOR som gratisalternativ men i praktiken är det ganska långsamt att använda.

Okej,
Vilken plånbok skall man ha till denna om man är intresserad att slänga in några kronor ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av forcevision:

Okej en nyfiken fråga då, varför skulle denna sticka iväg om ca 3-4 månader ?

Mycket hänger på Korea, dom har en väldig power att få igång valutor. Icon är deras #1 favorit, men lite käppar i hjulen som snart släpper, har hållit tillbaka lite. Den är ungefär i samma stadie som Neo var förra sommaren, då jag köpte på mig även den.

12,47 ATH, ligger runt 3,2 just nu. bara correction ligger bra mycket högre än 3,2.

Skrivet av ronnylov:

Helt klart Intensecoin. De kommer revolutionera VPN-marknaden och är fortfarande i tidigt skede. Till hösten har de sin produkt färdig och då kommer man gråta att man inte köpte fler Intensecoin idag. Men det är ett mer långsiktigt projekt om man tänker att ett år är långt.

https://coinmarketcap.com/currencies/intensecoin/

Kortsiktigt håller de på med rebranding och försöker bli listade på fler exchanges. Så småningom kan man driva egna exit-noder och få betalt för VPN via p2p. De har också samarbeten på gång med etablerade VPN-företag. Fram till dess är det bara att mina och köpa fler. Intense är baserade på Monero så det går att betala för sin VPN anonymt och därmed får man en helt anonym kedja. Det finns också planer på att implementera sätt att ta sig förbi den stora brandväggen i Kina. Visst finns TOR som gratisalternativ men i praktiken är det ganska långsamt att använda.

Lycka till mot Substratum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Mycket hänger på Korea, dom har en väldig power att få igång valutor. Icon är deras #1 favorit, men lite käppar i hjulen som snart släpper, har hållit tillbaka lite. Den är ungefär i samma stadie som Neo var förra sommaren, då jag köpte på mig även den.

12,47 ATH, ligger runt 3,2 just nu. bara correction ligger bra mycket högre än 3,2.

Lycka till mot Substratum

Tack! Jag tror mycket mera på intense än substratum. Substratum känns mer överhajpat i förhållande till produkten. Tror intense har bättre tillväxtpotential. Dumt att köpa något som redan är överhajpat tänker jag. Men vi får se.

Permalänk

investing.com kan man köpa och sälja kryptovaluta där ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Okej,
Vilken plånbok skall man ha till denna om man är intresserad att slänga in några kronor ?

Version 1.4.2 är senaste skarpa release.
https://github.com/valiant1x/intensecoin/releases

De håller på med ny version baserad på koden från Monero men den är fortfarande beta (sägs funka bra men saknar ännu GUI).

Handlas på stocks.exchange samt tradeogre.com.
https://coinmarketcap.com/currencies/intensecoin/#markets
Går också att mina, jag har fått de flesta som jag har via mining.

Permalänk
Medlem

Ingen 100% källa men nu börjar rykten gå.
Sydkorea öppnar upp för ICOer snart igen. Precis vad marknaden behöver!
https://useacoin.com/news/south-korea-is-planning-to-allow-ic...

Förhoppningsvis bra nyheter för ICX om det stämmer.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse:

Ingen 100% källa men nu börjar rykten gå.
Sydkorea öppnar upp för ICOer snart igen. Precis vad marknaden behöver!
https://useacoin.com/news/south-korea-is-planning-to-allow-ic...

Förhoppningsvis bra nyheter för ICX om det stämmer.

En bra regel jag försöker följa är att undvika alla kryptovalutor som har ICO.
Var och en gör som man vill men riskerna med ICO gör det inte värt det för mig.

Men detta verkar ju bra:
"Initial coin offerings will, however, be required to follow guidelines to ensure no illicit behavior is involved. Many experts on this topic, have said regulation is needed for cryptocurrencies to be widely adopted by the public, plus investors will have an increased certainty that the company behind an ICO, isn’t just running away with the money."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

En bra regel jag försöker följa är att undvika alla kryptovalutor som har ICO.
Var och en gör som man vill men riskerna med ICO gör det inte värt det för mig.

Men detta verkar ju bra:
"Initial coin offerings will, however, be required to follow guidelines to ensure no illicit behavior is involved. Many experts on this topic, have said regulation is needed for cryptocurrencies to be widely adopted by the public, plus investors will have an increased certainty that the company behind an ICO, isn’t just running away with the money."

All kod är öppen för dig att läsa. Följer du ICO'er till NEO så kan du vara lugn. Att bara hoppa på valfri coin är däremot självmord.

NEO - Kör
ETH - Undersök
Andra - Undersök 5x och ytterligare 5x.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stisse:

Ingen 100% källa men nu börjar rykten gå.
Sydkorea öppnar upp för ICOer snart igen. Precis vad marknaden behöver!
https://useacoin.com/news/south-korea-is-planning-to-allow-ic...

Förhoppningsvis bra nyheter för ICX om det stämmer.

Har dagtrade'at ICON nu i 2-3 dagar. Ökat med 20% av totala mängd.

Ser fram emot kommande uppgång. Vågar inte daytradea mycket mer om det börjar röra sig.
Ta bort ban for gooooods sake

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

All kod är öppen för dig att läsa. Följer du ICO'er till NEO så kan du vara lugn. Att bara hoppa på valfri coin är däremot självmord.

NEO - Kör
ETH - Undersök
Andra - Undersök 5x och ytterligare 5x.

Jag tänker nog tvärtom som du i det mesta...

Jag brukar tänka så här:
Tokens som kör på andras blockkedjor = bort. De har inte full makt över sitt egna ekosystem.

ICO = bort. Tycker inte om principen att samla in massa pengar som sedan slösas på massa marknadsföring och hype innan det ens finns någon produkt. Risk för upp som en sol och ner som en pannkaka. Bättre med långsiktigt tänkande och bygge från grunden.

Enbart PoS coins = bort. Lite som en databas bara, inget som egentligen säkrar blockkedjan. Gynnar mest de som har mest pengar, för de som redan är rika, typ de som skapade kryptovalutan. Känns riskabelt. Hur kommer blockkedjor med enbart PoS igång förresten? För att skapa nya coins med PoS måste man redan äga coins. Men hur skapades de första kryptomynten i blockkedjan egentligen så att man kunde påbörja PoS? Premining? Och vem sitter på dessa coins i så fall när PoS påbörjas? Men börjar man seriöst med öppen mining och sedan gradvis går över mot PoS på lång sikt, ja då kan det vara OK. Då hinner det bli decentraliserat först och risken är mindre att någon sticker med alla coins och lämnar projektet åt att ruttna bort.

PoW coins utan ICO och utan stor premine = undersök deras affärsidé. Här är risken mindre att de tar premine eller ICO-pengarna och sticker. De måste jobba sig upp från grunden. Det gillar jag! Jag vill kunna mina coins, inte enbart köpa. Viss premine är ofta nödvändig men den ska vara rimlig.

Om grundarna är anonyma = tveksamt att investera om de är det. Finns det ett team med namn och referenser på medlemmarna är det intressantare. Då kan man acceptera något större premine då risken är mindre att de sticker med premine och överger projektet.

NEO har jag inte kollat på alls innan. Kollade lite snabbt nu och det är tyvärr PoS och ingen PoW, går inte att mina. Slutsats: NEO = bort. Dessutom verkar det vara en plattform för ICOs, ja det gör det ännu mindre intressant för mig. Jag tror ju inte på ICO som princip. Nu är ju ethereum det också men de har ju börjat från seriös mining och inte enbart PoS så ethereum är klart bättre enligt mina principer. Men aldrig att jag investerar i någon token på ethereums blockkedja. Usch och fy!

Men det kan finnas undantag från principerna men då krävs mer för att övertyga mig. Detta är mer riktlinjer jag följer men ingen regel utan undantag.

Kod öppen att läsa: Yes! Det är ett krav från mig. Laddar ner wallet från github och kompilerar den från källkod. En kryptovaluta som saknar öppen källkod på github = BORT!

Permalänk
Medlem

Jag kan absolut ingenting om detta men såg en reklamfilm på YT angående Ice Rock Mining och läste lite på deras sida och det verkar lite för bra för att vara sant men vad tror ni?

https://icerockmining.io/

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag kan absolut ingenting om detta men såg en reklamfilm på YT angående Ice Rock Mining och läste lite på deras sida och det verkar lite för bra för att vara sant men vad tror ni?

https://icerockmining.io/

Vill du mina, gör det själv. Det blir aldrig mer lönsamt att låta någon annan göra det åt dig.
Det är vad jag tror. Dessutom är det en ICO vilket för mig hissar röd varningsflagg.
De kanske är bättre på marknadsföring än att skapa något som faktiskt funkar i verkligheten?
Finns redan etablerade cliudminingtjänster on du faktiskt vill låta någon mina åt dig men ärligt talat är det ofta bättre köoa kryptivalutan direkt än att anllta någon att mina åt dig. Du kan t.ex. hyra mining från nicehash.

Vill du investera i kryptovaluta är det bättre köpa något mer beprövat, t.ex. Litecoin eller Bitcoin.
Inte lika riskabelt. Eller köp någon coin som jobbar från grunden utan ICO t.ex, IntenseCoin om du vill chansa lite.

Permalänk
Medlem

Riksbanken kommenterar kryptovalutor:
"Kryptotillgångar eller kryptovalutor är inte samma sak som pengar. De främsta skälen är att dessa tillgångar saknar officiell utgivare och för närvarande inte har förutsättningar att utgöra välfungerande betalningsmedel. Till exempel har kryptotillgångarna svårt att bibehålla ett stabilt värde. Risken att kryptotillgångarna skulle påverka den finansiella stabiliteten bedöms vara liten, även om det finns stora risker för individer som äger dem."
https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/nyheter-och-p...

Permalänk

Tror ni effekten blir av detta att google tar bort reklam för krypto ?
https://www.sweclockers.com/nyhet/25376-google-bannlyser-rekl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Tror ni effekten blir av detta att google tar bort reklam för krypto ?
https://www.sweclockers.com/nyhet/25376-google-bannlyser-rekl...

Jag tror personligen inte det har jättestor effekt. Det verkar som att mycket av reklamen har varit lurendrejeri, så jag tror inte det skadar kryptovalutor så mycket i alla fall. Det kan till och med ge en positiv effekt på grund av att färre människor blir lurade.

Permalänk
Skrivet av kanskedet:

Jag tror personligen inte det har jättestor effekt. Det verkar som att mycket av reklamen har varit lurendrejeri, så jag tror inte det skadar kryptovalutor så mycket i alla fall. Det kan till och med ge en positiv effekt på grund av att färre människor blir lurade.

Ja, jag tror också det är bra. Det som jag tänker är att kryptovalutor syns inte lika mycket. Jag har märkt dessvärre att det är mycket bluffande ang krypto, dom flesta jag snackat med säger just den skiten är inget man blir bara lurad.

En fråga i detta, när ni gör vinst på en valuta investerar ni det på nytt tar ut det i euro eller hur brukar ni göra ?

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Tack för din analys Jag lär nog inte minea själv så jag inte har någon plats för en burk som väsnas 24/7 plus att det inte känns som att man tjänar så mycket på det om man gör det i liten skala.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Investing.com är detta liknande binance.com ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

@ronnylov: Tack för din analys Jag lär nog inte minea själv så jag inte har någon plats för en burk som väsnas 24/7 plus att det inte känns som att man tjänar så mycket på det om man gör det i liten skala.

Testa detta istället då. De är redan etablerade och det känns mer seriöst. De har billig miljövänlig elkraft på Island.
https://www.genesis-mining.com/

Permalänk

Någon som vet något om varför nästan alla cryptocoins har gått ner krafitgt i pris senaste veckan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eugenius Gary:

Någon som vet något om varför nästan alla cryptocoins har gått ner krafitgt i pris senaste veckan?

Så det är helt enkelt. Bara köpa på sig mer och ha tålamod, som alltid Behöver oftast inte finnas någon anledning, ibland går det bara ner, för att det går ner.

Permalänk
Skrivet av Eugenius Gary:

Någon som vet något om varför nästan alla cryptocoins har gått ner krafitgt i pris senaste veckan?

Mmmm har gått riktigt kraftigt ner och det fortsätter. Köpte precis på mig lite mer, men det är frästande att köpa mer

Permalänk

Finns det några mer bra sidor som coinbase att köpa valutor på ? Gärna med låg fee för coinbase märker jag nu tar en rätt stor fee ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Finns det några mer bra sidor som coinbase att köpa valutor på ? Gärna med låg fee för coinbase märker jag nu tar en rätt stor fee ?

När du handlar kryptovalutor på coinbase hoppas jag att du menar GDAX, för där kan du lägga upp limit orders där fee är noll. Det är fritt att flytta pengar mellan Coinbase och GDAX. Om du menar att sätta in SEK/EURO på Coinbase så bör du göra det via banköverföring. Då är det kostnadsfritt. Annars har jag använt https://bt.cx när jag snabbt vill köpa kryptovalutor för SEK. De döljer avgifter men enligt dem själva så är det låga avgifter.

Annars har jag använt https://shapeshift.io ibland när jag bara snabbt och enkelt vill konvertera valutor. De tar avgifter och det framgår bara vad du kommer betala och vad du kommer få, inte några exakta avgifter men många exchanges tar ut avgifter när man ska flytta valutor från dem så det kan vara värt det ändå i vissa fall.

Permalänk
Skrivet av epaaj:

När du handlar kryptovalutor på coinbase hoppas jag att du menar GDAX, för där kan du lägga upp limit orders där fee är noll. Det är fritt att flytta pengar mellan Coinbase och GDAX. Om du menar att sätta in SEK/EURO på Coinbase så bör du göra det via banköverföring. Då är det kostnadsfritt. Annars har jag använt https://bt.cx när jag snabbt vill köpa kryptovalutor för SEK. De döljer avgifter men enligt dem själva så är det låga avgifter.

Annars har jag använt https://shapeshift.io ibland när jag bara snabbt och enkelt vill konvertera valutor. De tar avgifter och det framgår bara vad du kommer betala och vad du kommer få, inte några exakta avgifter men många exchanges tar ut avgifter när man ska flytta valutor från dem så det kan vara värt det ändå i vissa fall.

Nej jag skrev fel ser jag, helt rätt jag sätter in sek/euro till coinbase. Jag betalar med mitt bankkort är det därför dom tar en fee alltså. Jag fick aldrig det där med banköverförning att fungera. Pengarna kom aldrig fram ?
Jag kör på binance men då är det bättre med gdax alltså så slipper man fee vid överförning ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Nej jag skrev fel ser jag, helt rätt jag sätter in sek/euro till coinbase. Jag betalar med mitt bankkort är det därför dom tar en fee alltså. Jag fick aldrig det där med banköverförning att fungera. Pengarna kom aldrig fram ?
Jag kör på binance men då är det bättre med gdax alltså så slipper man fee vid överförning ?

Tidigare gick banköverföringar inom 1-2 bankdagar. Men hörde av en vän att det blev högre tryck efter december 2017 och det tar längre tid nu.
Sätta in SEK/EURO är det Coinbase som gäller. GDAX är bättre när man ska köpa btc, ltc, bch, eth hos Coinbase.
Så kör du endast Coinbase/GDAX kan du sätta in pengar utan avgift, handla utan avgifter. Sen vet jag inte hur det ser ut när du vill ha ut dina SEK/EURO igen men tror det är låg eller ingen avgift där med. Bankkort på Coinbase är väl runt 3-4% avgift har jag för mig.

Binance har jag bara handlat kryptovalutor på. Går det ens att använda Euro/USD där?