TPM chip som går sönder. Vanligt..?

Permalänk
Medlem

TPM chip som går sönder. Vanligt..?

Jag köpte en Dell XPS 15 i Q3 förra året, och efter 4 veckor så gick min TPM modul sönder vilket gjorde att jg inte kunde använda bitlocker, eller logga in med fingeravtryck/pinkod. Samt att det av någon anledning inte går att stänga av datorn via stäng av knappen i startmenyn, utan jag måste skriva shutdown -s i kör/cmd.

Efter ett supportsamtal med Dell så skickade dom en tekniker som bytte hela moderkortet. Efter det har det fungerat. tills i går.. Samma problem.

Jag har googlat en hel del, och hittat en hel del som har haft samma problem med särskilt dell och surface datorer.

Är det bara jag som har haft otur, eller är det relativt vanligt att TPM chip går sönder? och är det någon som har någon teori om vad som skulle kunna få det att sluta fungera?

Jag har uppdaterat och nergraderat bios, kör just nu senaste.
Jag har återställt bios defaults, och även tagit ur batteri och ram för att återsälla CMOS.
TPM modulens firmware går inte att update pga att den inte hittas, och den hittas inte heller i bios.

Ska prata med Dell imorgon igen, och då blir det mest troligt ytterligare ett nytt moderkort.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Har deployat ut ett 60-tal XPS 13 (9343, 9350, 9360) utan att ett enda TPM chip havererat, än så länge.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Har deployat ut ett 60-tal XPS 13 (9343, 9350, 9360) utan att ett enda TPM chip havererat, än så länge.

skönt att höra, då får vi hoppas att det är ngn freak accident att det har hänt mig två gånger, och att det inte händer igen. Blir det en tredje gång tänker jag kräva en helt ny maskin, ifall det är någon annan hårdvara eller laddaren som förstör chippet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att någon annan komponent som har med detta ger sig också. Kan vara så att just den serien med kort har den svagheten..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.