Vilkor/Hur fungerar "duty"/tull för köp från USA till Sverige

Permalänk
Medlem

Vilkor/Hur fungerar "duty"/tull för köp från USA till Sverige

Hej jag hade tänkt att och köpa 3 dator delar från Usa (Newegg). Moderkort, Proccesor och Ram-Minne. Länk: https://www.newegg.com/Product/ComboBundleDetails.aspx?ItemLi...

Problemet är shippingen. Jag är väldigt ovan med shipping utomlands till Sverige, (Specielt med tull och skatt relaterat). Shippingen med Newegg är ingen idé eftersom shippingen kostar 333 kr och "duty" 1300 kr och dä tjänar jag mer på att köpa från Sverige. Jag vet själv inte mycket om hur "tull, vat, duty" fungerar eller om de alla är samma sak. Jag har frågat mina föräldrar om det men dom var osäkra.

Jag sökte upp om det fanns hemsidor som kunde skicka saker från Usa till Sverige som en "external shipper" för ett billigare pris och det fanns det mycket väl. Jag besökte flera tio tals sidor som kunde göra detta. Jag spenderade flera dagar på att kolla runt på detta.
Alla dessa hemsidor krävde information av produkten av något slag. Hälften krävde vikt och andra hälften krävde vikt, höjd, längd och djup. Jag frågade Newegg kund service om vikt och annat för dator delarna men det kunde de inte svara på. De kunde dessutom inte svara på vikten av själva Newegg "shipping boxarna". Så om jag skulle fråga de själva företagen av datordelarna så skulle jag inte kunna få den totala vikten pågrund av att vikten av Newegg boxarna var okänt. Jag såg också på reddit att en av sidorna som jag hade kollat runt på mest https://www.myus.com/ kunde ge efterhands kostnader och att en inte rekommenderades. Så jag kollade efter mer sidor men sedan (tror jag) att jag kom fram till att dessa sidors "shipping" var utan "duty/tull".

Jag förstår att om man skickar något från en hemsida som säljer nåt så tar Sveriges stat en procent av det. Men därför trodde jag att dessa external shipping hemsidorna inte skulle ses som att man skickar produkter och att "duty" tas bort. (Jag gissar att det kallas duty).
Några av external shipping hemsidorna: myus.com, shipito.com, borderlinx.com, globalshopaholics.com, parcl.com

Men om man skickar något som privat person kan ju inte Sverige prissätta det. Till exempel om en mormor skickar en stickad hallsduk från Usa till Sverige då kan ju inte Sveriges stat prisvärda den och ta en procent.

Så du undrar jag att om en privat person köper datordelarna, kan personen skicka de till mig utan någon slags duty, tull, skatt och annat kommer läggs till. Så att det ända som kostar för shippingen från Usa hit till Sverige är fraktkostnaden.

För jag har 2 morbröder som bor I USA som säkerligen skulle kunna ställa upp och skicka dessa till mig om det inte är så bedrövligt.

(Förlåt om jag skriver lite konstigt, detta e mitt första forum post någonsin på Svenska istället för engelska.)

Och snälla jag vet att jätte många vill/kommer säga "köp delarna bara från Sverige" Men det är en väldigt stor prisskillnad och jag har inte oändlig budget.

Om det skulle hjälpa:
Priset för combon med alla dator delar: 609$ ~ 4885 kr
(Detta delarna borde väga väldigt lite. I alla fall proccesorn och ram-minnet. Moderkortets vikt är jag osäker på men den borde inte väga så mycket.

Om det finns någon speciel kostnads limit för när tull och duty kommer in i bilden så skulle jag kunna ta bort ram minnet för köpet och istället köpa det i Sverige.

Tack så mycket.

Permalänk
Medlem

Finns många trådar om detta sen tidigare. Köper du utanför EU ska du betala 25% moms (VAT) + ev. tull (duty) på saker du köper. Moms betalas på hela beloppet, alltså även fraktavgiften och för den tullklareringsavgift (avgift för att fylla i tull/momspapper, brukar vara ca 100 kr) som fraktbolaget tar ut.

Gåvor måste vara till närstående person och inte ha ett värde över 500 kr tror jag. Förut var det högsta beloppet innan moms togs ut ca 300 kr, men de verkar ha ändrat det så nu ska man betala moms oavsett värde. Tull tas ut för varor över 1500 kr, om det är tullpliktig vara. Jag tror inte datordelar har någon tull, men oavsett vilket så är det en mindre del jämfört med momsen.
http://www.tullverket.se/sv/privat/tjansterforprivatpersoner/...

Ska du komma undan att betala moms, vilket är olagligt, är nog det bästa om dina släktingar köper sakerna och skickat till dig privat. När paketet väl kommer hit, kan dock tullen börja ställa frågor om värdet på innehållet särskilt om de ser att det är nya saker i paketet. Vad du verkar hoppas på är att paketet ska slippa igenom tullkontrollen och det kan kanske hända, men stora saker som datordelar slipper nog inte igenom så lätt.

Får du problem med någon av delarna så kommer du antagligen behöva skicka tillbaka dem till USA och betala den frakten själv. Om värdet på paketet är satt lågt när det skickas hit (också olagligt), och det blir fraktskadat kommer du fraktbolaget bara som högst ersätta det värdet som satts på paketet.

Jag vet att du inte gillar det, men mitt råd är att köpa här eller inom EU åtminstone.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minoo:

Men om man skickar något som privat person kan ju inte Sverige prissätta det. Till exempel om en mormor skickar en stickad hallsduk från Usa till Sverige då kan ju inte Sveriges stat prisvärda den och ta en procent.

Så du undrar jag att om en privat person köper datordelarna, kan personen skicka de till mig utan någon slags duty, tull, skatt och annat kommer läggs till. Så att det ända som kostar för shippingen från Usa hit till Sverige är fraktkostnaden.

Skrivet av Bakwetu:

Finns många trådar om detta sen tidigare. Köper du utanför EU ska du betala 25% moms (VAT) + ev. tull (duty) på saker du köper. Moms betalas på hela beloppet, alltså även fraktavgiften och för den tullklareringsavgift (avgift för att fylla i tull/momspapper, brukar vara ca 100 kr) som fraktbolaget tar ut.

Gåvor måste vara till närstående person och inte ha ett värde över 500 kr tror jag. Förut var det högsta beloppet innan moms togs ut ca 300 kr, men de verkar ha ändrat det så nu ska man betala moms oavsett värde. Tull tas ut för varor över 1500 kr, om det är tullpliktig vara. Jag tror inte datordelar har någon tull, men oavsett vilket så är det en mindre del jämfört med momsen.
http://www.tullverket.se/sv/privat/tjansterforprivatpersoner/...

Hans morbror i USA kan såklart köpa prylarna, lägga dem i en ny kartong och skriva ett väldigt lågt värde och gåva.

Problemet med att göra detta från USA, är att jag har förstått att tullen gärna kollar paket därifrån, eftersom det inte är lika strid ström som från Kina (vilket man kan läsa om i nyheterna...).

Nu kanske den stora mängden Kinapaket gör att tullen inte orkar kolla paketen från USA heller, men det är en chansning man tar.

Sedan kanske man ska tänka på att om din morbror skriver ner värdet är inte heller paketet försäkrat för ett högre värde. Så man får hoppas att Postmord inte slarvar bort det (50/50 chans).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Finns många trådar om detta sen tidigare. Köper du utanför EU ska du betala 25% moms (VAT) + ev. tull (duty) på saker du köper. Moms betalas på hela beloppet, alltså även fraktavgiften och för den tullklareringsavgift (avgift för att fylla i tull/momspapper, brukar vara ca 100 kr) som fraktbolaget tar ut.

Gåvor måste vara till närstående person och inte ha ett värde över 500 kr tror jag. Förut var det högsta beloppet innan moms togs ut ca 300 kr, men de verkar ha ändrat det så nu ska man betala moms oavsett värde. Tull tas ut för varor över 1500 kr, om det är tullpliktig vara. Jag tror inte datordelar har någon tull, men oavsett vilket så är det en mindre del jämfört med momsen.
http://www.tullverket.se/sv/privat/tjansterforprivatpersoner/...

Ska du komma undan att betala moms, vilket är olagligt, är nog det bästa om dina släktingar köper sakerna och skickat till dig privat. När paketet väl kommer hit, kan dock tullen börja ställa frågor om värdet på innehållet särskilt om de ser att det är nya saker i paketet. Vad du verkar hoppas på är att paketet ska slippa igenom tullkontrollen och det kan kanske hända, men stora saker som datordelar slipper nog inte igenom så lätt.

Får du problem med någon av delarna så kommer du antagligen behöva skicka tillbaka dem till USA och betala den frakten själv. Om värdet på paketet är satt lågt när det skickas hit (också olagligt), och det blir fraktskadat kommer du fraktbolaget bara som högst ersätta det värdet som satts på paketet.

Jag vet att du inte gillar det, men mitt råd är att köpa här eller inom EU åtminstone.

Skrivet av Hulle:

Hans morbror i USA kan såklart köpa prylarna, lägga dem i en ny kartong och skriva ett väldigt lågt värde och gåva.

Problemet med att göra detta från USA, är att jag har förstått att tullen gärna kollar paket därifrån, eftersom det inte är lika strid ström som från Kina (vilket man kan läsa om i nyheterna...).

Nu kanske den stora mängden Kinapaket gör att tullen inte orkar kolla paketen från USA heller, men det är en chansning man tar.

Sedan kanske man ska tänka på att om din morbror skriver ner värdet är inte heller paketet försäkrat för ett högre värde. Så man får hoppas att Postmord inte slarvar bort det (50/50 chans).

/hulle.

Tack för svaren. Om min morbror skickar det till mig, blir det ingen 25% extra moms kostnad?
Och jag gissar att tull kostnaden beror på värdet av det som skickas eller har jag fel?
Om tullen i Usa kollar inuti min box vad händer då, det är väll inget fel att skicka datordelarna? Eller menar ni med "olagligt" om det står ett fake värde på boxen?

Och är tullen kopplad till momsen, så om tullen ser att de angivna värdet är "fake" så vill dom också att jag ska betala momsen.
Om min morbror skulle skicka det, vem tar emot det? Går det direkt till tullen och kollas och sedan till mig?

Och momsens 25% är ju väldigt hög, men så jag tolkar det så blir det inte moms om min morbror skickar det till mig som privat person. Och om tullen kollar och jag har angivet rätt värde: 4885kr hur mycket brukar den betalningen vara. Eller är det angivna värdet på det som skickas bara hur försiktigt paketet ska tas hand om?

Permalänk

@Minoo: Oftast skriver avsändaren vad paketet innehåller och värdet på innehållet.
Tullen har alltid rätt att kolla i paketet om dom misstänker att något inte stämmer.

Jag har privat importerat grejer från USA som jag åkt på 25% moms på det värdet som stod på paketet.
Jag har oxå råkat ut för att Tullen "hittar på" vad dom anser att värdet är.
Tänk på att kostnaden för frakten räknas med i värdet av varan och även den sätts det moms på.
Jag har bråkat med Tullen och kommit undan med lägre avgifter de flesta gångerna.

Paketet skickas direkt till dig, det kan mellanlanda hos Tullen men du får alltid ut det till sist.
Min erfarenhet är att det inte är värt att privat importera om det inte är väldigt speciella grejer som du inte kan få tag på inom EU.
Eller om värdet är under 1500:-

Kolla direkt på Tullen sida.
http://www.tullverket.se/sv/privat/tjansterforprivatpersoner/...

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att priserna på Newegg är exklusive "sales tax", då olika delstater har olika hög skatt. Om någon av dina morbröder köper delarna åt dig så kan det alltså tillkomma skatt beroende på var de bor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Minoo:

Tack för svaren. Om min morbror skickar det till mig, blir det ingen 25% extra moms kostnad?
Och jag gissar att tull kostnaden beror på värdet av det som skickas eller har jag fel?
Om tullen i Usa kollar inuti min box vad händer då, det är väll inget fel att skicka datordelarna? Eller menar ni med "olagligt" om det står ett fake värde på boxen?

Och är tullen kopplad till momsen, så om tullen ser att de angivna värdet är "fake" så vill dom också att jag ska betala momsen.
Om min morbror skulle skicka det, vem tar emot det? Går det direkt till tullen och kollas och sedan till mig?

Och momsens 25% är ju väldigt hög, men så jag tolkar det så blir det inte moms om min morbror skickar det till mig som privat person. Och om tullen kollar och jag har angivet rätt värde: 4885kr hur mycket brukar den betalningen vara. Eller är det angivna värdet på det som skickas bara hur försiktigt paketet ska tas hand om?

Det spelar ingen roll vem som skickar. 25% moms och tull på värdet blir det alltid. Det är för övrigt ingen tull på datordelar från USA, så det enda du åker på är momsen. Avsändaren skriver ett värde på paketet. Om tullen märker att avsändaren skrivit ner värdet så kommer de att uppskatta ett värde istället.

Posten, eller vilket fraktbolag du nu använder är ansvariga för förtullningen. Exakt hur det sköts vet jag inte, men du kommer i alla fall att få betala moms plus en avgift när du hämtar ut paketet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

De enda gångerna då det är värt att importera datordelar (i min erfarenhet) är
1. Man är på plats själv och tar de i väskan på flyget och "glömmer" att deklarera dem i tullen
2. Det är en speciell vara som man inte kan få tag på i sverige/eu
3. det är en superdeal i USA (typ black friday etc) och butiken skickar direkt till sverige (Amazon är rätt bra på det). Priset måste då vara max 50% av vad det är i sverige annars så blir det ofta ingen vinst att tala om

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Tänk bara på att priserna på Newegg är exklusive "sales tax", då olika delstater har olika hög skatt. Om någon av dina morbröder köper delarna åt dig så kan det alltså tillkomma skatt beroende på var de bor.

Är det samma för amazon?

Permalänk
Medlem

@Minoo: Så det finns alltså inget sätt att undivika 25% moms?, för 25% av 5000 e ingen idé och då kan jag istället köpa från sverige men det kommer inte bli alls lika bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minoo:

Är det samma för amazon?

Om den skickas till en adress i USA så är det samma sak, annars nej

Skrivet av Minoo:

@Minoo: Så det finns alltså inget sätt att undivika 25% moms?, för 25% av 5000 e ingen idé och då kan jag istället köpa från sverige men det kommer inte bli alls lika bra

Nej. Har du tur så åker den genom utan att Posten säger något, men man ska alltid räkna med tull/moms plus hanteringsavgift hos fraktbolaget

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Köp i Sverige (alternativt inom EU). Med moms, tull och frakt från USA så blir det dyrt.
Enda anledningen till att köpa från USA är om produkten inte finns att få tag i inom EU.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Om jag köper delarna utomlands och tar med mig dom I ryggsäcken på flyget tillbaks eller har det I resväskan så blir det väll inga problem?
För jag ska till Singapore om en månad och jag vet inte om delarna är billigare där men om det skulle vara så, då skulle väll jag kunna köpa delarna där och ta med mig dom till Sverige?.

Och jag har letat efter elektronik/dator delar butiker i Singapore på nätet men har inte hittat något, så om någon vet en slags "prisjakt" eller hemsida för dator delar i singapore skulle det hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minoo:

Om jag köper delarna utomlands och tar med mig dom I ryggsäcken på flyget tillbaks eller har det I resväskan så blir det väll inga problem?
För jag ska till Singapore om en månad och jag vet inte om delarna är billigare där men om det skulle vara så, då skulle väll jag kunna köpa delarna där och ta med mig dom till Sverige?.

Och jag har letat efter elektronik/dator delar butiker i Singapore på nätet men har inte hittat något, så om någon vet en slags "prisjakt" eller hemsida för dator delar i singapore skulle det hjälpa.

Man ska, om man vill göra det rätt för sig, även tulla när man kommer tillbaka med flyg, om man har köpt på sig mer än ett visst värde.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Rekordmedlem

Så fort du handlar något utanför EU ska du betala moms och ibland tull och även om det kanske går att undvika det så är det brottsligt och alltså inget som får diskuteras enligt forumreglerna.
Räkna med att det alltid blir ett påslag på 30 % så hamnar du ganska rätt.om du inte orkar räkna ut det exakt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.