Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Temp.skillnader på olika kärnor

Jag funderar på huruvida jag har lyckats få min kylpasta ojämn alternativt skruvat på kylaren ojämnt.

Vid 'normal' användning med Chrome och lite andra småprogram öppna ligger temperaturerna ungefär såhär:
https://i.imgur.com/6SHkqVW.png

Efter lite CPU-stresstest ser temperaturerna ut såhär:
https://i.imgur.com/FiULF0l.png

Något fel, eller normalt?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Det är normalt.
Har oftast en kärna som är varmare än de andra när jag gör något (kan vara något så enkelt som att surfa) och vilken kärna det är varierar hela tiden.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vad har du för temperaturer när du stresstestar? ONT. Det är vanligt med skillnader i temperaturer. Min 4690K har en kärna som ligger på 36 grader och en annan som ligger 43 i idle.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det är normalt.
Har oftast en kärna som är varmare än de andra när jag gör något (kan vara något så enkelt som att surfa) och vilken kärna det är varierar hela tiden.

Så det är antagligen inte konstigt att det skiljer ~8-10 grader i idle?

Skrivet av Vzano:

Vad har du för temperaturer när du stresstestar? ONT. Det är vanligt med skillnader i temperaturer. Min 4690K har en kärna som ligger på 36 grader och en annan som ligger 43 i idle.

Bild 2 visar temp efter lite stresstest på CPUn med Aida64's stresstest på enbart CPUn (ej FPU). Okej, men det är ju en liknande skillnad... Kanske inte är något fuffens med pastan/monteringen då.

Tack för svar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Efter olika kylare och kylpastor verkar det helt enkelt vara så att det är sådan spridning på min CPU. Kanske hjälper med delid.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Delid hjälper men att du har olika temperaturer på kärnorna är normal och absolut inget att oroa sig för så du behöver verkligen inte delidda av den anledningen. Sen att det är roligt att pilla med datorn är en helt annan femma

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Efter olika kylare och kylpastor verkar det helt enkelt vara så att det är sådan spridning på min CPU. Kanske hjälper med delid.

Det är faktiskt rätt vanligt. Finns fler faktorer som påverkar...

Vissa Cores används mer än andra.
Placeringen på dessa cores kan skilja sig rätt mycket och vad de ligger intill.

Om det är en Ivy, 3570k som syftas så är oddsen dock att pastan mellan IHS och kärnan inte är så konsistent. Detta är något de fick en hel del kritik för som bättrades lite i haswell och sedan mer i haswell refresh. På Ivy blev det ofta så att du fick en klick som lade sig i en hörna, och då pressade perfekt där, men andra 3 sidorna fick halvdålig kontakt. Alt en sida och andra sidan satt lite dåligt.

I gengäld fick haswell ofta en kärna (tror det är Core1) som oftast är varmare än alla andra, för den ligger rätt nära strömmatningen tydligen. Med tanke på att 3570k inte direkt är dyra att få tag i (som 3770k), så är det kanske värt delid om du är sugen på det. Annars är 60 grader inte direkt något problem

Ovsett är det extremt svårt att lägga kylpastan fel när man monterar kylare... så det är troligen inte fallet. Man kan montera kylare snett dock, men du har kollat detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmarks:

Delid hjälper men att du har olika temperaturer på kärnorna är normal och absolut inget att oroa sig för så du behöver verkligen inte delidda av den anledningen. Sen att det är roligt att pilla med datorn är en helt annan femma

Haha, precis så.

Skrivet av Paddanx:

Det är faktiskt rätt vanligt. Finns fler faktorer som påverkar...

Vissa Cores används mer än andra.
Placeringen på dessa cores kan skilja sig rätt mycket och vad de ligger intill.

Om det är en Ivy, 3570k som syftas så är oddsen dock att pastan mellan IHS och kärnan inte är så konsistent. Detta är något de fick en hel del kritik för som bättrades lite i haswell och sedan mer i haswell refresh. På Ivy blev det ofta så att du fick en klick som lade sig i en hörna, och då pressade perfekt där, men andra 3 sidorna fick halvdålig kontakt. Alt en sida och andra sidan satt lite dåligt.

I gengäld fick haswell ofta en kärna (tror det är Core1) som oftast är varmare än alla andra, för den ligger rätt nära strömmatningen tydligen. Med tanke på att 3570k inte direkt är dyra att få tag i (som 3770k), så är det kanske värt delid om du är sugen på det. Annars är 60 grader inte direkt något problem

Ovsett är det extremt svårt att lägga kylpastan fel när man monterar kylare... så det är troligen inte fallet. Man kan montera kylare snett dock, men du har kollat detta.

Det är faktiskt min Core 1 som är varmare...

Kör iaf annan kylare nu än när jag startade tråden och temperaturen på CPUn är inte direkt några problem, med denna klockningen iaf. Får kanske fixa ett delid-tool och se hur det går, verkar inte superavancerat.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av frong:

Efter olika kylare och kylpastor verkar det helt enkelt vara så att det är sådan spridning på min CPU. Kanske hjälper med delid.

En delid kommer få temperaturerna att vara mer kompakt och inte lika utspridda men det går inte helt enkelt inte att hålla alla kärnor på samma temp.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär