Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Det sjuka med detta är ju inte att man måste skatta 25%, för att citera Mona Sahlin så är det häftigt att betala skatt....

Det sjuka är ju den oskäligt höga avgiften på 125 kronor, jag vet att detta inte är något nytt, men nu när det kommer upp igen måste det sägas. Finns ju inte en chans att det kostar i närheten av 125 kronor för Postnord att hantera varje paket från Kina.

Jävla tur att Banggood m.fl. har varuhus i EU, hoppas bara de utökar sina sortiment.

Jo det är precis vad det gör, som jag har skrivit tidigare så är 125:- billigt.

För att ta ett exempel.

Deltaco tar hem precis samma kabel i bulk via flygfrakt, men de tar in 2000-3000 kg av samma vara. Finns ett dussin olika artiklar kanske
per frakt vilket gör införtullningen bra mycket enklare att hantera plus att det går mycket snabbare att hantera när det ska lastas ut på lastbil till deras lager.

att jämföra det med lika mycket vikt i paket och nästan lika mycket kolli där man måste ta reda på momssatsen på varje kolli... det finns inte på kartan.

Så 125:- spänn är billigt... och jag lovar dig att varje arbetare som hanterar detta vill sätta en pistol i munnen och hoppas på ett lyckligt slut

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Inaktiv

Intressant vilka problem det är. I Tyskland måste paketen betala tull och/eller moms och värdet stor på paketen som man sedan betalar för. Jag fick till och med visa upp banköverföringen för att bevisa hur mycket jag betalade.

Verkar fungera bra. Visst det kostar staten en del att ha kontroll men det måste de göra hursomhelst när företag importerar och det bringar in en hel del inkomster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Postnord lär nog jobba med det på vardagar ja, men antalet paket tror jag är konstant oavsett veckodag.

Takpriset för avgiften borde vara varans värde eller 125 kr. Det lägsta av dom.
tex köpt en kabel för 15 kr? då blir det 15 kr + 3,75 i moms + 15 kr avgift

Och med att få in momsen är ju för att öka skatteintäkterna. och postnord är majoritetsägt av staten. Staten vill alltså att vi ska betala för att finansiera skatteinsamlingen..? Är det inte det skatten i sig ska betala också?

Import hanteras inte på arbetsdagar 9-17... import hanteras varje dag, dygnet runt, året om.
Flyget går oavsett var det är för veckodag

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Bra!
Hindrar folk från att köpa en massa skräp. Det är inte i närheten av hållbart.

Permalänk
Medlem

Riktigt sad, finns så mycket guldfynd man gjort via Swish, även originalgrejer RIP

Permalänk
Inaktiv

Jag tror på alliansen, de skapade Postnord, att ta ut moms på varor är väl ändå rätt? Detta kommer bli bra!

Permalänk
Medlem

Då ska det ta mig tusan även gå att spåra paketen inrikens när det har kommit in i landet också, för som det är nu har det ju en tendes att försvinna huxflux.

Postnord kan ta den enkla vägen ut och skylla på leverantören i Kina.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

Postnord är inte bara inkompetenta utan ledningen verkar ha en släng av dum i huvudet för ett sådant påslag för mindre paket är helt orimligt och vem som helst fattar att dom vill ha bort kina handeln helt enkelt och hade det handlat om större partier så fine men 95% av ebay/wish/alibaba saker ligger i nivån där brevporto kostnad vore mer rimlig lösning

på den nivån hade man faktiskt kunna dra in pengar på det hela men vad förväntar man sig av ett företag som inte ens kan leverera räkningar i tid om dom ens kommer alls tänker man men det hela känns så orimligt att det är clickbait nivå på det även fast det är postnord vi pratar om så vill man nog ligga på en nivå där man kan göra pengar på det för lägger man ribban lågt på en avgift på 5-10kr paketet är det en jävla massa miljoner man får in på ett år

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Låt Postnord dö och låt privata företag ta över. Så att priserna kan vara lägre för centrala Stockholm än för Norrlands landsbyggd, det är det enda rimliga. Om folk inte vill subventionera Stockholmares förmånsskatt på trängselskatt så vill inte jag subventionera brev till Ingrid, 97 år, som bor 15 mil rakt ut i vildmarken utanför Kiruna.

Låt privata företag tävla om "paketklasser" beroende på regioners strolek, och därför effektivitet, så att inte Postnord kan kräva timlön på ~100 i timmen*125kr per paket=~12 500kr/h för sin sorteringspersonal.

Att Sverige har skattetryck i världsklass, och att detta inte reflekteras i välfärden är tydliga tecken på att socialims inte är en effektiv samhällsmodell.

Permalänk
Hedersmedlem

Inte annat än rimligt.

Folk är förövirgt ganska roliga. Det gnälls enormt mycket på vart skattepengarna går och att skatterna är för höga. Men nåde den som förstör möjligheten att köpa saker tillverkade under tveksamma förhållanden med ingen garanti på säkerhet i material, eventuella gifter eller elsäkerhet. Transporten ska förstås vara gratis eller bekostas av skattebetarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

tur att de inte skickar brev. då hade det blivit jobbigt.

Permalänk

Detta tycker jag är bra! Kanske folk slutar köpa "skräp" (vissa till och med erkänner att de köper skräpgrejjer från dessa sidor) bara för att det är billigt. På detta sätt kanske vi tänker till lite innan vi konsumerar, det är aldrig fel. Får seriöst ont i magen av youtubers som gör "Wish-hauls" av kläder och annat de köpt och bevisligen bara är skräp, snacka om onödig konsumtion.

Också så kul hur alla gnäller.. Välfärdssamhället fungerar aldrig men så fort det ska betalas in så är det fel myndighet som samlar in pengarna eller så är avgiften fel.

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag är nog en av de få (verkar det som) som tycker att detta är en vettig förändring. Det har ju varit helt absurt att just post från Kina varit i stort sett avgiftsfria.

Nej det är inte bara du. Men skrivbordskrigarna låter alltid lite mera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Synd jag skulle handla en hel del saker från Wish med moms och tull och rätt post avgifter.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Ja de är väl bra. Men de kunde ju ha lite dynamik. Små lätta brev bör kosta mindre än flera kg tunga paket.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Elcentralen:

tur att de inte skickar brev. då hade det blivit jobbigt.

Du vet att "kinapaket" är just brev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Bra. varför ska vi inte få in skattepengar på denna typ av handel? Folk gnäller på att välfärden är eftersatt, ja så länge folk smiter från sitt ansvar lär vi ju inte ha en välfungerande välfärd.

Finns ju även andra sätt att lösa det på. Exempelvis kanske staten kan se över utgifterna istället? Att ständigt ropa efter högre skatteintäkter är inte alltid ett måste för saker som välfungerande välfärd.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk

Innan den här tråden urartar sig om postnord så var infon om 125kr per paket fel. " Enligt ehandel.se tillbakavisar PostNord uppgiften om en avgift på 125kr per paket från Kina. Skillnaden mot tidigare sägs vara att en avgift kommer att tas ut oavsett varans värde. Exakt vad avgiften per paket kommer att bli sägs inte vara fastställt än."

Permalänk

Gött bara börja bojkotta postnord, finns dhl och schenker. Kommer inte skicka ett paket till via postnord. Väljer också andra budfirmor än postnord om det är möjligt när jag handlar på nätet. Låt postnotd fö.

Visa signatur

Hög standard ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Varför är det inte hållbart? Dom fick ju nyligen 2,2 miljarder i krispaket finansierat av våra skattepengar.

Snarare ett bevis på att det inte är hållbart väl?
Det är ju rimligare att de som faktiskt beställer dessa paket betalar istället för att alla skall bidra med skattepengar?

Permalänk

@manskiller: Kan bekräfta detta och då köpte jag en sak ifrån usa innan jul där dom tog ut en administrations avgift på 125kr.

Visa signatur

Hög standard ;)

Permalänk
Medlem

Priset på 125 kronor är lite högt tycker jag nog men överlag är detta helt rätt.

Man måste kunna förstå att detta inte var tänkt att hålla och importerade varor ska det betalas moms på. Inom EU slipper du som konsument tänka på det men utanför har det alltid varit så.

Avgiften för att hantera paketen kan såklart diskuteras men en avgift är på sin plats trots allt, men kanske 50-75 kronor hade varit mer rimligt.

Alla dessa småpaket som skickas med gratis frakt är rent miljöförstörare. Det som kommer ske nu istället är att något företag kommer agera mellanhand och importera varor i stora paket/kluster och säljas inom EU. Men glöm att handla 10 lysdioder från Kina med gratis frakt billigare än vad 1 Lysdiod kostar i butik här. Den tiden är över.

Visst är det en stor omställning att gå ifrån detta som man är så van vid men det är helt rätt utveckling.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

De ska bara suga ut allt man äger och har.

Tycker väl inte att det är fel med samhällsystem som bygger på att betala skatter och avgifter, t.ex. på köp, för att finansiera välfärd. Ställer man upp på det är det väl rimligt att tycka att det är bra att täppa till luckor i systemen.

Permalänk
Medlem

Tragiskt hur många det är som tror att detta är en ny avgift.... man blir nästan gråtfärdig.

Enda skillnad nu från tidigare är att alla paket måste tullas in. administrationsavgiften har funnit i mååånga år och dom flesta andra speditörer har liknande avgifter..

Permalänk
Medlem

Tycker det låter vettigt. Varför ska man slippa undan tull och moms bara för att värdet skrivs ner eller beroende på ursprungsland? Det känns som om hela Wish mfl leder till massiv överkonsumtion.

Visa signatur

Applause, any questions?

Permalänk

Förutsatt att antalet paket är oförändrat efter avgiftsinföringen så kommer postnord varje år få in 0,15% av Sveriges BNP på avgiften. Det är en del. Men antalet paket kommer såklart minsta drastiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Enda skillnad nu från tidigare är att alla paket måste tullas in. administrationsavgiften har funnit i mååånga år och dom flesta andra speditörer har liknande avgifter..

Det är väl en ny avgift? Normalt sätt betalar mottagande land inte slutkunden för paket/post som skickas.

En administrationsavgift för att hantera momsen/tullen har däremot alltid existerat men det är inte någon avgift som du betalade till postbolaget?

Jag tycker dock inte Postnord bör få gå i vinst på avgiften. Den ska endast täcka de merkostnader som uppstår. Men det är min åsikt i förhållande till hur post globalt sätt mellan länder hanteras.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag är nog en av de få (verkar det som) som tycker att detta är en vettig förändring. Det har ju varit helt absurt att just post från Kina varit i stort sett avgiftsfria.

Nej det är rätt många i denna tråden som tycker detta är en överlag bra förändring.
Folk som kan se längre fram än näsan sträcker sig tycker att detta är en överlag bra förändring.

Dom som skriker högst i denna tråden är dock dom som bara tänker på sig själv och sin egen plånbok och inte inser att inget är gratis. Frakten är billig av en anledning: för att någon annan betalar för den. (posten/svenska skattebetalare.)
För varje onödig sketen pissgrej du köper från Kina har du folk som arbetar mer eller mindre gratis, eller ännu värre: går back ekonomiskt. Ska bli intressant att se hur ekonomin kommer ändras för posten efter detta.

Det enda jag är lite fundersam till är att dom lade avgiften på 125kr oavsett vara. Antagligen är den så hög för att motverka så att folk inte köper in 10 olika små paket med värdelöst krimskrams i åt gången.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hedersmedlem

Vill bara uppmärksamma på att nyheten är uppdaterad. Enligt Postnord har den nya avgiften inte bestämts, så den kan bli lägre (eller högre?) än 125 kronor.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

det absolut jobbigaste nu är att jag dels behöver betala en hutlös summa för något som knappt kostar någonting, sedan är de ju ett jävla hassle att hitta något på svenska butiker, allt jag kan tänkas vilja ha finns på antingen ebay eller på ali, nu ska man alltså försöka hitta t.ex. en Tyco AMP TE ECU 154P kontakt någonstans i sverige? Nej då skall jag spendera en vecka att leta efter nån som kanske har sådanna inne, eller måste i sin tur beställa en sådan från typ... KINA.... nej fy för detta... blir till att beställa massa av mina saker som man skulle beställt nu innan detta träder ikraft.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W