Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Se hemmagjord film via ATV

Permalänk
Medlem

Se hemmagjord film via ATV

Till jul skaffade vi oss en GoPro.
Inte använt så mycket men undrar nu, hur/var lägger jag filmen smidigast på macen (efter enklare redigering), för att sedan kunna se den på tv via apple tv?
Logiskt borde ju vara i Finder under "Filmer", men kan ATV hitta något därifrån?
Eller krävs rentav en 3e parts app för att plocka upp den i telefonen och sen köra skärmdubblering?

Visa signatur

Feel the Force !

Permalänk
Medlem

plex

Permalänk
Medlem

@Joaquin:

Om det inte finns en airplay-ikon (trekant med streck under) i uppspelningsprogrammet eller i menyn bredvid klockan lägger man filmen i itunes, där ATV:n är ihopparad via hemmadelning eller icloud. Sen kan man spela upp i itunes och trycka airplay-ikonen därifrån, eller gå in på ATV:n via fjärren och välja filmen under ikonen "Datorer" (tror jag den heter)

Permalänk
Medlem

lättast är väl bara att skärmdubblera macen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Alternativt infuse om man inte vill köra en "server".

Eller apples egna home sharing...

Permalänk
Medlem

Enklast är nog om du redigerar i Imovie på macen och lägger till dem i bio.
Då kan du se dem i imovie på apple tv.

Eller höger klicka på filmen och välj dela/lägg till i bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensws:

Enklast är nog om du redigerar i Imovie på macen och lägger till dem i bio.
Då kan du se dem i imovie på apple tv.

Eller höger klicka på filmen och välj dela/lägg till i bilder.

Tack för alla tips.
Plex och liknande i all ära, men söker så lite som möjligt extra program/appar.
Skulle egentligen vilja spela upp direkt från typ "Filmer"-mappen, men eftersom jag tänkt använda iMovie låter ju jensws's lösning kanon.
Ska kolla på det närmare.

Skrivet av p0tatis:

@Joaquin:

Om det inte finns en airplay-ikon (trekant med streck under) i uppspelningsprogrammet eller i menyn bredvid klockan lägger man filmen i itunes, där ATV:n är ihopparad via hemmadelning eller icloud. Sen kan man spela upp i itunes och trycka airplay-ikonen därifrån, eller gå in på ATV:n via fjärren och välja filmen under ikonen "Datorer" (tror jag den heter)

Gör så med Bilder. Däremot är jag inte glad för iTunes i allmänhet så lägga dem där känns lite fel för mig.

Spegla macen skulle kunna gå också, men eftersom den är stationär och i ett annat rum tycker jag inte det blir riktigt lika smidigt. Antingen kunna styra med mobilen eller direkt i ATV är önskvärt.

Visa signatur

Feel the Force !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joaquin:

Tack för alla tips.
Plex och liknande i all ära, men söker så lite som möjligt extra program/appar.
Skulle egentligen vilja spela upp direkt från typ "Filmer"-mappen, men eftersom jag tänkt använda iMovie låter ju jensws's lösning kanon.
Ska kolla på det närmare.

Gör så med Bilder. Däremot är jag inte glad för iTunes i allmänhet så lägga dem där känns lite fel för mig.

Spegla macen skulle kunna gå också, men eftersom den är stationär och i ett annat rum tycker jag inte det blir riktigt lika smidigt. Antingen kunna styra med mobilen eller direkt i ATV är önskvärt.

(Fyrkant-med-trekant-under-ikon menade jag.) Finns en Remote-app för iPhone om du har en sån, kräver nog likadant att man har iTunes igång, tror inte Apple har nån molngrej för egna grejer till ATVn, kanske iMovie funkar så då. Finns ett program, Dockless, för att dölja ikonen för t ex iTunes på macen. Ifall man vill dölja det. Eller så kan du flytta över filmen via iTunes till iPhonen och stänga iTunes. Och streama filmen från iPhonen till ATV.