Permalänk
Medlem

Hemsideplats BBB?

Jag vet jag är väl 90 tal nu.

Men vart försvann alla privata hemsidor.
Jag kan köpa att alla gratistjänster försvunnit.

Men jag ser ingen info hos Bredbandsbolaget.
Söker man på nätet så ska man tydligen aktivera tjänsten från kundsidorna.
Men jag ser ingenstans sådant, ändå har folk hemsidor hos BBB??

Är det här nåt bara gamla kunder får ta del av??

Nåt liknande som med hastigheten.
Frågade dem varför min upload begränsas till 100mbit sade bara att privatkunder har så.
Nu ser jag utan att nån gjort desto mer hallå för det att BBB äntligen erbjuder symmetrisk hastighet.
Men hos mig är det fortfarande begränsat upload

Irriterande när man erbjuder olika tjänster o avtal och kan varken erbjuda det gamla till nya kunder eller det nya till gamla kunder....

Så dålig info av BBB och kundservice under all kritik.
Svarar inte ens på mailen, blir väl byte av bolag när bindtiden går ut.

Permalänk
Medlem

Hejsan, inte riktigt svar på frågan men det finns visst kvar hos BBB min bror kan nå sina filer på sitt utrymme hos BBB. Är du kund hos BBB så ser det ut som att du ska ha kvar detta utrymme.

Men klart att det finns begräsningar för något som är gratis?

Vad ska du ha utrymme till? Finns ju alternativ som fungerar bättre med mindre begräsningar, Google Drive, Dropbox etc. om det är ren filöverföring du efterfrågar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Hejsan, inte riktigt svar på frågan men det finns visst kvar hos BBB min bror kan nå sina filer på sitt utrymme hos BBB. Är du kund hos BBB så ser det ut som att du ska ha kvar detta utrymme.

Men klart att det finns begräsningar för något som är gratis?

Vad ska du ha utrymme till? Finns ju alternativ som fungerar bättre med mindre begräsningar, Google Drive, Dropbox etc. om det är ren filöverföring du efterfrågar.

Vad jag ska utrymme till.
En hemsida.
Tänkte bara knepa ihop nåt enkelt o lägga in några bilder osv.

Ja gratisvarianter har hag gett upp med.
Visst är det kanske ingen stor kostnad köpa en tjänst eller rent av ha hemsidan på sin egen server hemma.

Men tycker skumt när BBB verkar erbjuda det här till gamla kunder.
Medan jag som ny verkar ej få, dom varken bekräftar eller dementerar det. Hittar inget på deras hemsida.

Mysko att man har olika tjänster beroende på när man blev kund.
Gamla kunder har hemsida.
Nyare kunder än jag får 500/500 hastighet, medans jag har 500/100.
Visst avtal är avtal men tycker ändå mysko, tänk om en tv operatör vägrade ge dig dom senaste kanalerna bara för att du bundit dig med gammalt.

En bra exempel är Telia.
Dom gav ju mig 4g automatiskt.

Medans Telenor fick jag tjafsa om 4g (för övrigt samma bolag som BBB).
Dom skickade mig sprillans nytt nano sim men ändå vägra 4g fungera dom var tvugna "aktivera" det.

Kanske man får ta o ringa BBB varför det är så.
Tycker det dåligt när man inte kan svara på mail.

Permalänk
Medlem

@kisumisu: netlify.com så kan du lägga upp gratis statisk html. Vet dock inte om dessa går att göra privata.

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

@kisumisu: Tycker inte att det är jättekonstigt egentligen, i alla fall inte med webbutrymmet...när det kommer till hastigheten du nämner tycker jag att det är lite skumt/snålt av BBB.

Det kan ju vara så att BBB tänker lägga ned den tjänst de har för "webbutrymme" och att de därför försöker fasa ut detta men pga. avtal kan de inte bara "kasta" ut befintliga kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebstr:

@kisumisu: netlify.com så kan du lägga upp gratis statisk html. Vet dock inte om dessa går att göra privata.

Tack!
Nej det ska inte vara privat heller därför vill jag ej använda drive o liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

@kisumisu: Tycker inte att det är jättekonstigt egentligen, i alla fall inte med webbutrymmet...när det kommer till hastigheten du nämner tycker jag att det är lite skumt/snålt av BBB.

Det kan ju vara så att BBB tänker lägga ned den tjänst de har för "webbutrymme" och att de därför försöker fasa ut detta men pga. avtal kan de inte bara "kasta" ut befintliga kunder.

Ja precis snålt.

Visst att man fasar ut tjänster men står inte ens något om det.
Däremot står det med stora bokstäver att deras BOX tjänst håller på fasas ut och att jag ej kan teckna det osv.

Vet att många tyvärr fasat ut hemsidetjänsten.
Nästa blir väl epost...då "alla" använder gmail och andra gratis tjänster....

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

@kisumisu: Tycker inte att det är jättekonstigt egentligen, i alla fall inte med webbutrymmet...när det kommer till hastigheten du nämner tycker jag att det är lite skumt/snålt av BBB.

Saxat från BBBs hemsida gällande "Bredband 500"-produkten:
Bredband 500
Ett riktigt snabbt bredband
Nedladdningshastighet: 250-500 Mbit/s
Uppladdningshastighet: 250-500 Mbit/s
(i vissa nät 60-100 Mbit/s)
Trådlös router ingår

Permalänk
Medlem

@ormey: Tog OT för hans ord, känns som att det inte är så konstigt om det nu står som du saxat ut.

Dock säger han att nya kunder (han kanske har pratat med sina grannar) får en högre hastighet uppströms, vilket inte är helt omöjligt heller. Och det kan man nog tycka är aningen snålt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

@ormey: Tog OT för hans ord, känns som att det inte är så konstigt om det nu står som du saxat ut.

Dock säger han att nya kunder (han kanske har pratat med sina grannar) får en högre hastighet uppströms, vilket inte är helt omöjligt heller. Och det kan man nog tycka är aningen snålt.

Har dock inte pratat med grannar, dom sitter i samma båt.

Vi fick fiber ca 3mån sedan.

Dock hade jag fått symmetrisk hastighet redan förra året om jag hade valt t ex Ownit från början.
Varför det föll nu på BBB var att man fick 2000kr rabatt på fibret och 199kr i 12mån.
Efter 12mån får man byta bolag.

Dock har konkurrenterna antingen 100/100 eller 1000/1000.
Enorm skillnad på pris!
Dock var dom flesta billigare än BBB ordinarie priser.

Själv tycker jag t ex 250/250 skulle vara intressant.
100 är mycket det med, men känns ibland att man skulle ändå vilja ha mer då man är många i familjen. Fast 1000/1000 känns lite överdrift i dagsläget och lite väl dyrt då man inte har så stort behov.

Faktist glad BBB tog vettet att erbjuda samma upload, löjligt med t ex 1000/100 osv.
Tråkigt när så många företag tar extra betalt för bra upload, BBB har ju inte varit ensamma om det.
Allra värst är väl Comhem som erbjuder skrattretande 10Mbit upload även på fiber.
Jag kan förstå gamla kopparledningar, men på fiber lixom är det bara löjligt!
Bara gjort som att motverka privata servrar och fildelning....men det påverkar ju även för dom som kör olika molnlagringar.

Så man får väl se vad man gör om 9 månader.
Är själv sugen på Ownit då dom erbjudit schyssta villkor från början.
Dock även sugen på Bahnhof, då dom har bra policy mot sina kunder...dock suger det att dom kör NAT (som mobila bredband gör, man skulle ju förvänta sig riktig ip när man kör via fiber) och har också såna där konstiga 100/10, 1000/100 osv abb och man får betala extra för bra upload (vilket borde vara en självklarhet med fiber).

Permalänk
Skrivet av kisumisu:

Dock även sugen på Bahnhof, då dom har bra policy mot sina kunder...dock suger det att dom kör NAT (som mobila bredband gör, man skulle ju förvänta sig riktig ip när man kör via fiber) och har också såna där konstiga 100/10, 1000/100 osv abb och man får betala extra för bra upload (vilket borde vara en självklarhet med fiber).

Du kan beställa ett externt ip till din MAC adress direkt på hemsidan, utan kostnad, så det är inga problem, jag har gjort det flera gånger när jag bytt server mm, inga problem!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Sötast

Alltså sure, det är väl kanske inte så jätte skoj att inte alla har exakt samma förmåner/utbud men tiderna förändras.

Om du bara kan få ut en viss hastighet en viss adress så beror det ju såklart på avtal och eller teknik.

Kan vara att tekniken är för gammal, men för lite underlag för att göra det värt att förnya den innan de själva förnyar avtal eller dylikt.

Kan vara avtal som bestämmer om företaget hyrt in sig i ett annat nät.

Webbsideboomen är sen ett sekel över och våra ISPs kan inte längre konkurrera om "privatplats" då det finns antingen helt gratis eller råbilligt med mycket bättre lösningar.

Förändring kanske inte alltid är kul men som motfråga. Hur många år sedan har det gått sen du senast ville ladda upp din webbsida på din ISPs plattform?

Oavsett om det var 1 år eller 10 år sen så är det mest troligt mycket oftare än vad resterande 95/100 kunder har gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Du kan beställa ett externt ip till din MAC adress direkt på hemsidan, utan kostnad, så det är inga problem, jag har gjort det flera gånger när jag bytt server mm, inga problem!

Ok så jag kan ha en router som idag och köra allt via routern.
Låsa routerns mac och därmed få public ip?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Alltså sure, det är väl kanske inte så jätte skoj att inte alla har exakt samma förmåner/utbud men tiderna förändras.

Om du bara kan få ut en viss hastighet en viss adress så beror det ju såklart på avtal och eller teknik.

Kan vara att tekniken är för gammal, men för lite underlag för att göra det värt att förnya den innan de själva förnyar avtal eller dylikt.

Kan vara avtal som bestämmer om företaget hyrt in sig i ett annat nät.

Webbsideboomen är sen ett sekel över och våra ISPs kan inte längre konkurrera om "privatplats" då det finns antingen helt gratis eller råbilligt med mycket bättre lösningar.

Förändring kanske inte alltid är kul men som motfråga. Hur många år sedan har det gått sen du senast ville ladda upp din webbsida på din ISPs plattform?

Oavsett om det var 1 år eller 10 år sen så är det mest troligt mycket oftare än vad resterande 95/100 kunder har gjort.

Visst är det väl så.
Men det skumma är att BBB indirekt äger tekniken eller tvärtom är Telenor som äger våra kablar och Telenor äger åtminstone BBB och Ownit...I teorin samma bolag alla.
Ändå så olika villkor.
Men okej kanske inte mycket diskutera då även BBB äntligen ändrat för nya kunder.

Man kanske ska testa ringa deras kubdservice o frågaså kanske dom vrider upp uploaden till 500 också.

Ja det var längesen jag hade hemsida hos en isp.
Jag har senaste 10-åren kört enbart mobilt hos en finsk operatör då dom erbjuder FRI surf till ca 200kr/mån.
Där fick man dock varken epost eller hemsideutrymme.
Var en bra lösning annars då jag hade så ostabil adsl i det här huset. Fick mer hastighet o stabilitet med 4g.
Fibern tog jag mest för att få upp hastigheten och för att få public ip sen går det ju inte jämföra med varken 4g eller adsl...

Permalänk
Skrivet av kisumisu:

Ok så jag kan ha en router som idag och köra allt via routern.
Låsa routerns mac och därmed få public ip?

Yes, så hade jag ett tag, bara du får reda på mac-adressen på routern så går det fint!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS