Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Koppla skärm (helst 144hz) till laptop (ASUS ROG G751J)

Permalänk
Medlem

Koppla skärm (helst 144hz) till laptop (ASUS ROG G751J)

Hej!

Jag har länge varit sugen på att skaffa en skärm till min laptop så att den ergonomiska situationen blir något bättre vid gaming. Skaffar jag en ny skärm vill jag ju gärna att det ska vara en 144hz då det förbättrar spelupplevelsen, men jag har insett att det är en hel del saker som ska stämma för att man ska kunna koppla en 144hz skärm till en bärbar dator och jag frågar därför er om hjälp.

Min Laptop är en ASUS ROG G751J
Intel Core i7-4720HQ 2.6GHz
Nvidia GForce GTX 965m 2GB

Jag har själv förstått att HDMI inte är ett alternativ, men jag läste någonstans här på forumet att ASUS hade en anslutning som kallades thunderbolt (har jag för mig), jag hittar tyvärr inte igen den tråden nu :/
Jag tror dock att min dator har denna thunderbolt anslutning då jag har en uttagsport indikerad med en liten vit blixt på blå bakgrund.

Min fråga är helt enkelt, är min laptop kompatibel med en 144hz skärm (med rätt portar) och går det isåfall att spela tex CS:GO på 1920/1080 men en stabil fps. Om den är kompatibel vilka sladdar behövs isåfall, thunderbolt är väl en slags mini display port så då behöver man väl en adapter till vanlig display port antar jag?

Bästa Hälsningar, André

Permalänk
Medlem

En miniDP till DP kabel ska räcka, datorn ska ha en Thunderbolt 2 port, se bara till att skärmen du skaffar har en DP port så ska det funka.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

En miniDP till DP kabel ska räcka, datorn ska ha en Thunderbolt 2 port, se bara till att skärmen du skaffar har en DP port så ska det funka.

Ingen garanti att det funkar ändå datorn måste stödja bildöverföring via thunderbolt om den porten ska fungera.

Men det får han rådfråga sin instruktionsbok om stödet finns.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Uppföljning utifall någon går i samma tankar som jag gjorde. Jag införskaffade en Asus MG248QR med DisplayPort ingång + en miniDP till DisplayPort kabel från Kjell och company. Detta fungerar utmärkt för mig, kan utnyttja alternativet 144hz på asus skärmen precis som jag hade hoppats. Hoppas detta kan hjälpa någon!
/André

Skickades från m.sweclockers.com