Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Fixa repa på locket på Gaminglaptop

Hej!

Jag köpte nyligen en Asus Rog G752VT gaminglaptop begagnat som är i stort sett i nyskick, det enda är en ful repa vid kanten av locket som jag stör mig en del på. Bara testade att fylla i den med blyerts då datorn är silverfärgad och det dolde det rätt bra. Dock kommer ju detta gå bort så fort jag råkar röra eller komma emot detta område.

Tror ni att det går att få snyggt med bättringsfärg eller liknande? Eller är det bara att kaptitulera och gilla läget?

Här är en bild på repan:

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Tror ni att det går att få snyggt med bättringsfärg eller liknande?

Det går det förmodligen att få, men eftersom de flesta bärbara är plast, så modell färg är troligtvis det som gäller.

Det kommer dock alltid att synas att man har gjort det, precis som om man gör det på te.x en bil, eftersom det aldrig går att få exact samma nyans (om man nu inte lämnar in den på en lackerings firma, som kan blanda färgen så att den får samma nyans) då färg mattas av med tiden.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

vissa typer Plast vs stark färg = katastrof
ta det lugnt med vad du använder annars riskerar du att det blir missfärgat ännu mera.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

vissa typer Plast vs stark färg = katastrof

För att specificera det bättre, katastof = att plasten smälter, har själva råkat ut för det och det blev frukansvärt fult

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det går det förmodligen att få, men eftersom de flesta bärbara är plast, så modell färg är troligtvis det som gäller.

Det kommer dock alltid att synas att man har gjort det, precis som om man gör det på te.x en bil, eftersom det aldrig går att få exact samma nyans (om man nu inte lämnar in den på en lackerings firma, som kan blanda färgen så att den får samma nyans) då färg mattas av med tiden.

Hmm ok, skulle du kunna rekommendera någon modellfärg? Bara det syns lite mindre än vad det gör nu så är jag nöjd. Nästa problem är ju att kunna måla bara just på repan och få övergången hyfsad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hmm ok, skulle du kunna rekommendera någon modellfärg?

Inte direkt, ta med datorn till närmsta butik som pysslar med modell byggen.

Kom att tänka på att om det nu räckte med att "måla" med en blyerts penna, så finns det skydds film man kan spreja på teckningar för att skydda dessa, så det kanske också hade varit en lösning.

Hur bra det är att spreja sådant på plast, har jag dock ingen aning om.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Eftersom du stör dig på den repan är det en överhängande risk att du stör dig lika mycket på lagningen om den inte blir superbra.
Fast om du tycker att blyerts blir rätt bra har du ju nyansen klar, "bara" att åka till någon bättre hobbyaffär med modellbyggen som specialitet.
Om du änder upp med två nyanser som skulle kunna passa, ta den ljusaste.

Lägg på färgen tunt så det torkar snabbt, det blir mindre risk för plastkok då, och bara på ett litet område först.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Ett nytt lock kostar 1100kr att beställa från Asusparts. Men det ser så meckigt ut att byta. Är rädd att man förstör något annat. Är så petig med mina grejer, därför jag stör mig lite Undrar om det är plast. Locket känns som metall när man tar på det. Men det kan ju vara någon metallicfärg bara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Inaktiv

Kommer nog se värre ut efter du försökt fixa repan. Dölj det med någon sticker (kommer verkligen inte på svenska ordet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Ett nytt lock kostar 1100kr att beställa från Asusparts. Men det ser så meckigt ut att byta. Är rädd att man förstör något annat.

1100:- är ingen större summa för att får ro i sinnet.
Att byta ut det är lite pilligt ja, eftersom man måste plocka isär datorn en del för att kunna göra det.
Men i egentligen är det bara skärmen och gångjärnen som sitter fast i locket, så går man lungt och metodiskt tillväga, är det inga större problem att göra det.

Finns det någon firma som pysslar med dator reperationer i närheten, kan du alltid höra om de skulle kunna byta det, och vad kostnaden i så fall skulle bli (påpeka dock att du kan köpa locket själva om de inte har möjlighet till det).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack! Ska maila dom och kolla vad dom tror. Pratade med Asus och dom gissade på en reparationskostnad på mellan 1000-2000kr. Med tanke på att locket kostade 1300kr med frakt så låter det ju ganska ok.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar