Bygga dator för 40.000 kronor, ge mig råd snälla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Garanterat legit licens till skillnad från kinguin och liknande resellers.

Får flyttas iom retail från en dator till en annan utan att bryta mot licensen vilket inte oem får göras.

Dvs byter du moderkort så kan du fårtfarande använda samma licens.

Byter du moderkort så ofta att det är värt att köpa Windows för 2500 kr och kunna använda på olika mobos istället för en ny licens varje gång du byter moderkort för 200 kr?

Permalänk
Skrivet av Full:

Byter du moderkort så ofta att det är värt att köpa Windows för 2500 kr och kunna använda på olika mobos istället för en ny licens varje gång du byter moderkort för 200 kr?

Tror min win 7 licens är inne på mobo 6 eller 7

Och stödjer hällre utveckling än att snylta på dom mha gråzons licenser.

Ja menar ska man ändå snylta kan du lika gärna köra en piratkopia eller win 10 oaktiverat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror min win 7 licens är inne på mobo 6 eller 7

6 mobos till då ungefär så kanske du har sparat på köpet. Inflation kan vi glömma antar jag.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av frong:

6 mobos till då ungefär så kanske du har sparat på köpet. Inflation kan vi glömma antar jag.

njae en oem ligger ju på ca1400:- hos legit säljare så snarare att den redan betalt sig typ 2 ggr

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

njae en oem ligger ju på ca1400:- hos legit säljare så snarare att den redan betalt sig typ 2 ggr

Ah, gick på hans 2.5k.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Utan att veta vilken skärm TS har känns det meningslöst att rekommendera ett grafikkort. Låt oss anta att han sitter på en 60-hertzare med 1920x1080 i upplösning. Finns det då något spel där ett 1080 Ti ger bättre prestanda än ett 1060?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lip97:

Hejsan, jag hade tänkt mig en Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA, något bättre förslag?

Skrivet av hakro807:

Utan att veta vilken skärm TS har känns det meningslöst att rekommendera ett grafikkort. Låt oss anta att han sitter på en 60-hertzare med 1920x1080 i upplösning. Finns det då något spel där ett 1080 Ti ger bättre prestanda än ett 1060?

Se citatet ovan från TS

Sen med den budgeten och köpviljan som TS har så känns ett 1060 nästan på gränsen till skrattretande om jag ska vara ärlig

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror min win 7 licens är inne på mobo 6 eller 7

Och stödjer hällre utveckling än att snylta på dom mha gråzons licenser.

Ja menar ska man ändå snylta kan du lika gärna köra en piratkopia eller win 10 oaktiverat.

7 st OEM hos en sån försäljare som du säger att inte är "legit" kostar lika mycket som EN OEM-licens hos en sån försäljare som du kallar "legit".

Varför i helvete skulle man vilja köra piratkopierat eller oaktiverat? Det är ju jävligt mycket jobbigare än att bara betala 200 kr.

Skrivet av Rouge of Darkness:

njae en oem ligger ju på ca1400:- hos legit säljare så snarare att den redan betalt sig typ 2 ggr

Sluta prata om dina jävla försäljare du kallar legit. kinguin/livekort osv är fan legit och det kan 75% av forumet vittna om.

Varför i hela fridens namn tror du att billiga licenser inte är "legit"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunbeck:

Se citatet ovan från TS

Sen med den budgeten och köpviljan som TS har så känns ett 1060 nästan på gränsen till skrattretande om jag ska vara ärlig

Självklart, menar bara att jag sett så många konstigt balanserade system så jag kommer aldrig anta något. Har du sett vad som säljs på Elladorna...?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

7 st OEM hos en sån försäljare som du säger att inte är "legit" kostar lika mycket som EN OEM-licens hos en sån försäljare som du kallar "legit".

Varför i helvete skulle man vilja köra piratkopierat eller oaktiverat? Det är ju jävligt mycket jobbigare än att bara betala 200 kr.

Sluta prata om dina jävla försäljare du kallar legit. kinguin/livekort osv är fan legit och det kan 75% av forumet vittna om.

Varför i hela fridens namn tror du att billiga licenser inte är "legit"?

Tack Full. +1

Visa signatur

PLOP

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Garanterat legit licens till skillnad från kinguin och liknande resellers.

Får flyttas iom retail från en dator till en annan utan att bryta mot licensen vilket inte oem får göras.

Dvs byter du moderkort så kan du fårtfarande använda samma licens.

Jag har kört på OEM-licens hela tiden. Är inga problem att flytta den mellan olika datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jo men om man vill ha full licens och kunna flytta den om man skulle få för sig att byta dator då?

sen är ju kinguin typ ebay för cd-keys du vet inte ursprunget och kan lika gärna få en kod som blir blockad efter en månad.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Garanterat legit licens till skillnad från kinguin och liknande resellers.

Får flyttas iom retail från en dator till en annan utan att bryta mot licensen vilket inte oem får göras.

Dvs byter du moderkort så kan du fårtfarande använda samma licens.

alltså skrev inte jag (med deras försäkring)?.. dvs skulle du råka ut för något sådant som att nyckeln blivit använd tidigare så får du en ny.
Sen fungerar det visst att använda den till en ny dator, det enda du behöver göra är att meddela MS att du behövt byta moderkort pga. defekt vara. hur enkelt som helst. helt seriöst så finns det ingen anledning att betala överpris för detta. har du datorn i 3 år så hinner ändå ett nytt OS komma ut.
om du fortfarande inte är övertygad:
4x3 år för samma pris är 12 år. rätt säker på att vi hunnit se något nytt Operativsystem innan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror min win 7 licens är inne på mobo 6 eller 7

Och stödjer hällre utveckling än att snylta på dom mha gråzons licenser.

Ja menar ska man ändå snylta kan du lika gärna köra en piratkopia eller win 10 oaktiverat.

stödjer utvecklingen? Det kan man intala sig med..
OEM licenser från kinguin inte är stulna. Någon har betalt för dom med, vid något tillfälle, på något sätt. Ett pris som "stödjer utvecklingen" enligt microsofts prissättning och kalkyler så du behöver inte oroa dig för deras feta plånböcker.
När alla fick uppgradera från win7 till win10 gratis med sin gamla nyckel (även piratade nycklar), snyltade dom då? Stödjer dom inte utvecklingen "heller?

Förstår inte varför det alltid ska dyka upp någon hjälte som leker moralpolis varje gång man nämner windows nycklar och kinguin. Du gör som du vill och betalar de priserna du vill men sluta anklaga andra för skit du inte har koll på överhuvudtaget (såvida vi inte pratar piratkopiering, vilket vi inte får prata om).

Offtopic om microsoft så behöver du även förstå att det är inte kostnader för nycklar som kommer styra framgången för företaget. Precis som facebook är gratis så är det vi som blir deras produkter som dom sen tjänar enorma pengar på. Varför tror dom ville få alla till win10 och sen samla in all data om användare? Det är såhär framtiden fungerar nu. Användardata är nya valutan.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Geforce vad jag hört släpper snart nya grafikkort. 10xx-serien är två år gammal.

Jag hade satsat på 8700K, 16GB (2x8GB) ram 3200MHz, 1TB M.2 SSD (Inte NVMe) och stor 2,5"-disk till lagring. Tyst grafikkortsmodell, stor luftkylare till processorn, ljuddämpad mATX-chassi, mATX-moderkort, kraftfullt semipassivt minst guld-nätagg, externt USB-ljudkort för dom skall ge bättre ljud än interna i datorn pga störningar.

Permalänk
Medlem

SSD's för 12 papp och bara 16Gb minne ?
Och 2 st "små" SATA diskar ?
Skulle tipsa om en liten NAS för lagring av filmer m.m. och behärska dig lite med SSD inköpen.
Exakt hur mycket spel hade du tänkt dig att installera egentligen
Och en dubbelt så stor disk är "alltid" ett bättre köp än 2 mindre.

Så mina synpunkter:
En hel massa diskar i "onödan".
1200 watt nätagg är en grotesk overkill och pengar i sjön.
1080TI för 10500:- kan ju diskuteras, men jag antar att man får ta vad som finnes i dag.
Ljudkort för 1400:- kan ju vara trevligt men testa moderkortets ljud först.
ASUS PRIME är nära nog det snikigaste du kan köpa från ASUS
Skulle absolut gått upp till ett ROG kort när du ändå vill spendera pengar.
Och i med 32GB minne, nog för att 16GB fungerar bra men 32GB är snart standard.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att du ska börja med att tala om vilka spel, vilken upplösning, hur länge hade du tänkt ha datorn och dylikt. Det känns lite överdrivet att spendera 40k på en dator när du kan få en för 15-20 som presterar inom 1-5%. Varför vill du ha så mycket utrymme t ex? Känns mer som ett troll än något annat just nu, ursäkta om jag har fel...

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Jadu, kan du göra en lista på Inet? hur du hade tänkt. Tack! Men det låter bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

ASUS PRIME är nära nog det snikigaste du kan köpa från ASUS
Skulle absolut gått upp till ett ROG kort när du ändå vill spendera pengar.

Varför lägger du så stor vikt vid produktseriens namn? Den indelningen fungerar inte som du vill. PRIME Z370-A är till exempel ett betydligt bättre val än ROG Strix Z370-H. Z370-A är praktiskt taget samma kort som Z370-F, fast utan lite blingbling, så att gå "upp till ett ROG kort" spelar knappast någon större roll.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@Bankai: som sagt, har inte så mycket kunskaper inom datorer, därför är jag här för att få ert förslag.

Permalänk
Medlem

Ser ju mer ut som du bara kastade in dyra prylar...

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Avstängd

@Maho: Kanske därför ts ber om hjälp att justera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Varför lägger du så stor vikt vid produktseriens namn? Den indelningen fungerar inte som du vill. PRIME Z370-A är till exempel ett betydligt bättre val än ROG Strix Z370-H. Z370-A är praktiskt taget samma kort som Z370-F, fast utan lite blingbling, så att gå "upp till ett ROG kort" spelar knappast någon större roll.

Jag håller i princip med, det finns ingen eller ytterst lite prestanda att hämta med ett exklusivare moderkort.

Vad man däremot får är (i ASUS fall) bättre UEFI support (ROG korten uppdateras snabbare och längre in i sin livslängd), bättre komponenter, fler finesser (t.ex. mycket bättre fläktstyrning och fler fläktplatser).
Utöver det så köps korten av entusiaster som väldigt snabbt hittar problem och klagar på ASUS's ROG forum där ASUS personal är snabba på att svara och vidarebefordra till vem det nu är som förväntas att fixa det.

Så visst, man kan absolut "snika" på moderkort en modern dator.
Men varför när ju pengar inte verkar vara nåt problem för TS ?

Permalänk
Medlem

Plockade lite snabbt:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11388428/

Permalänk
Medlem

@korvOlle: Äntligen tack

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: vad tycks om detta? Jag har en fråga, vad är skillnaden mellan 2.5" SATA och M2? Kan man icke ha 2 st samtidigt??

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11388468/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Jag håller i princip med, det finns ingen eller ytterst lite prestanda att hämta med ett exklusivare moderkort.

Särskilt om det exklusivare moderkortet har sämre strömförsörjning som ROG Z370-H.

Citat:

Vad man däremot får är (i ASUS fall) bättre UEFI support (ROG korten uppdateras snabbare och längre in i sin livslängd)

Nej, det får man inte.
https://www.asus.com/se/Motherboards/Z97A/HelpDesk_BIOS/
https://www.asus.com/se/Motherboards/MAXIMUS_VII_RANGER/HelpD...
https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-Z370-A/HelpDesk_BI...
https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-Z370-F-GAMING/...

Citat:

, bättre komponenter,

Nej, återigen se Z370-H.

Citat:

fler finesser (t.ex. mycket bättre fläktstyrning och fler fläktplatser).

Z370-A och Z370-F har identisk uppsättning fläkt-headers och samma Fan Xpert 4, så nej.

Citat:

Utöver det så köps korten av entusiaster som väldigt snabbt hittar problem och klagar på ASUS's ROG forum där ASUS personal är snabba på att svara och vidarebefordra till vem det nu är som förväntas att fixa det.

Du menar att de ignorerar alla fel som rapporteras på andra moderkort än ROG-serien? Låter osannolikt. Att ROG skulle fixas snabbare för att de köps av entusiaster stämmer knappast heller. De fixar felen på alla påverkade moderkort samtidigt.

Citat:

Så visst, man kan absolut "snika" på moderkort en modern dator.
Men varför när ju pengar inte verkar vara nåt problem för TS ?

Jag har inte rekommenderat någon att "snika". Jag försöker belysa att produktnamn inte nödvändigtvis har någon koppling till hur bra en produkt är och därmed inte kan användas för att bedöma hur bra en produkt är. Man kan inte säga "PRIME är skit och ROG är mycket bättre" när det finns ROG-kort som är sämre än PRIME-kort.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Särskilt om det exklusivare moderkortet har sämre strömförsörjning som ROG Z370-H.

Nej, det får man inte.
https://www.asus.com/se/Motherboards/Z97A/HelpDesk_BIOS/
https://www.asus.com/se/Motherboards/MAXIMUS_VII_RANGER/HelpD...
https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-Z370-A/HelpDesk_BI...
https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-Z370-F-GAMING/...

Nej, återigen se Z370-H.

Z370-A och Z370-F har identisk uppsättning fläkt-headers och samma Fan Xpert 4, så nej.

Du menar att de ignorerar alla fel som rapporteras på andra moderkort än ROG-serien? Låter osannolikt. Att ROG skulle fixas snabbare för att de köps av entusiaster stämmer knappast heller. De fixa felen på alla påverkade moderkort samtidigt.

Jag har inte rekommenderat någon att "snika". Jag försöker belysa att produktnamn inte nödvändigtvis har någon koppling till hur bra en produkt är och därmed inte kan användas för att bedöma hur bra en produkt är. Man kan inte säga "PRIME är skit och ROG är mycket bättre" när det finns ROG-kort som är sämre än PRIME-kort.

Jag har inte hävdat att "PRIME" är "skit".
Men beroende på vad man värderar så håller dom inte måttet mot ROG korten (HERO och uppåt för att klargöra).
Och att ASUS valt att måla om vissa snikkort och kalla dom för "ROG" och "GAMING" är nånting dom säkert kommer att ångra i framtiden.

Har hållit på med ASUS kort sedan T2P4 tiden och de bättre ROG modellerna är en pysslares dröm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Jag har inte hävdat att "PRIME" är "skit".

Det var inte meningen att påstå heller, även om citationstecknen kan ha antytt det. Poängen var att ett sådant uttalande inte stämmer och därmed bör undvikas för att förvirring inte ska uppstå.

Citat:

Men beroende på vad man värderar så håller dom inte måttet mot ROG korten (HERO och uppåt för att klargöra).

Det kan ju vara värt att förtydliga att du med "ROG kort" inte menar ett kort som heter ROG.

Citat:

Och att ASUS valt att måla om vissa snikkort och kalla dom för "ROG" och "GAMING" är nånting dom säkert kommer att ångra i framtiden.

Här har du en poäng, men tyvärr tror jag konsumenter är för dumma för att Asus ska påverkas negativt av det.

Citat:

Har hållit på med ASUS kort sedan T2P4 tiden och de bättre ROG modellerna är en pysslares dröm.

För TS låter ju definitivt som en datorpysslare...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.