Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

vattenkyling

hej alla! det är nu tänkt att jag ska bygga min första water loop i helgen!
jag har kollat lite på dom färdiga paketen på inet och tänkte slå till på en sånt.
alltså så kommer jag bara kyla min cpu till en början nu och senare även kyla min gpu.
vilket kit rekomenderar ni? räcker det med en 240 radiator eller ska jag välja ett paket med 360 radiator?
samt kommer ett 750w nätaggregat räcka att driva allt?

Och även lite tips på hur jag kan få till en smidig tömningsventil.
Vill köra med färgat vatten, ska jag köpa den färgade 100ml flaskan och blanda med destilerade vattnet då?
som sagt är jag helt ny inom vattenkylning så alla tips är guldvärda!

chassi: phanteks enthoo evolv atx tempered glass
cpu: i7 7700k
gpu: asus 1080 strix.

tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Större är bättre/tystare.
Nätagget är lugnt. Värsta pumpen drar väl ~20W

Sätt en kulventil längst ned på lämpligt ställe för att kunna tömma.

Permalänk
Avstängd

Det finns en guide här på sweclockers som kanske kan vara bra att läsa.
Har själv aldrig sysslat med vattenkylning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Finns bra guider på Youtube också. När jag skulle bygga min första kollade jag på Jaztwocents. Han har många bra guider där han går igenom olika fittings, placeringar, planering mm.

Min första setup vattenkylning var ett kit från EKWB. Innehöll en 240 Slim radiator, pump, cpu-block samt slang och fittings. Kompletterade med en ball-valve och två extra fittings för tömning. Fungerar klockrent och idag har jag byggt ut det med fler radiatorer och kylning av gpu. Så jag rekommenderar deras saker.

Utveckling av svar
Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Avstängd

Rekommenderar akryl!

Blir jävligt snyggt och mer pålitligt!

Permalänk
Inaktiv

Håller med det Boss302 skriver.

Som vätska använder jag en blandning av destillerat vatten och glykol, jag vill ha blå färg och turligt nog finns det ju glykol med den färgen.

Tänk också på att montera reservoaren så att påfyllningen blir så lätt som möjligt.

Sen vet jag inte vad Tazuki99 menar med att akryl är mer pålitligt men att det blir snyggare kan jag väl hålla med om, det blir dock besvärligare att bygga. ( antar att det är akrylrör istället för slang han menar)