Permalänk
Medlem

i5 8600K

Hej,

Två frågor:

1:
Är det meningslöst att köpa en i5 8600K istället för i5 8400 om man ej tänker överklocka?
Detta är vad jag hittar som svar när jag googlar men enligt t.ex. inet produktspec verkar det som att 8600K ger fler Ghz även när den ej överklockas?

2:
Kan va helt ute och cyklar men:
De nya i5 i 8000 serien har 6 kärnor.
Antal Ghz man får ut är fortfarande typ samma som för 7000 serien - vilket borde innebära att varje kärna är svagare?
För spel som t ex CS GO. Borde inte i5 7000 serien vara bättre då, eftersom CS GO inte använder fler än 4 kärnor?

Tack på förhand!

Tråd flyttad /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Vila i frid

1) Det skiljer 8% i prestanda.

2) Det som räknas är single-thread performance. Kika på respektive cpu på passmark mha t.ex. https://encrypted.google.com/search?q=8600K+passmark

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbocop:

Antal Ghz man får ut är fortfarande typ samma som för 7000 serien - vilket borde innebära att varje kärna är svagare?

Klockfrekvensen anges per kärna, inte "totalt". Den stora fördelen med 8000-serien är just att man får fler kärnor utan att behöva kompromissa på prestandan per kärna. Se t.ex. Sweclockers recension, specifikt det entrådade Cinebench-testet som bara använder en kärna.

Permalänk
Medlem

@perost:
Tack för svaren båda två.
Perost: Hittar ej något om den är överklockad i testet, det kanske man antar att den inte är eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbocop:

@perost:
Tack för svaren båda två.
Perost: Hittar ej något om den är överklockad i testet, det kanske man antar att den inte är eller?

Det är den inte. Om du kollar innehållsförteckningen längre ner finns det en separat flik för prestanda vid överklockning, nämligen denna

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pelegrino:

Det är den inte. Om du kollar innehållsförteckningen längre ner finns det en separat flik för prestanda vid överklockning, nämligen denna

Räknas den som överklockad även i turbo mode?

Min går nämligen i 4,1 ghz helt utan att jag har klockat något överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danomax:

Räknas den som överklockad även i turbo mode?

Min går nämligen i 4,1 ghz helt utan att jag har klockat något överhuvudtaget.

Nej, definitionen av överklocka är att du ska få den att gå högre än turbo. Om du läser mer på den länken under ”överklockning” ser du att de körde den i 5.0 GHz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl