Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Dator ger ingen signal till skärmarna

Har haft ett ganska intressant problem enda sen den välkända Windows 10 Fall's Creators Update. Dagen jag blev påtvingad en uppdatering, så har datorn ganska sporadiskt inte velat skicka någon signal till skärmarna beroende på hur det är kopplat när den startar. När jag startar datorn är skärmarna alltså helt svarta.

Efter x antal timmars felsökning i höstas, "löste" jag problemet genom att koppla ur grafikkorten (tvingar datorn att använda moderkortets inbyggda) och i BIOS force'a till att använda det integrerade, och sedan koppla in grafikkorten igen. Då fungerar det genom att ha huvudskärm inkopplad i grafikkortet och sekundärskärm i moderkortets HDMI-ingång.

Nu nyligen köpte jag ny skärm och var givetvis ganska fundersam på hur det skulle bli när jag inte längre kommer använda HDMI. Blev inte särskilt överraskad av att datorn inte skickar någon signal alls när datorn startar (båda skärmarna i kopplade i grafikkortet). Testade att flasha om BIOS till senaste versionen; ingen skillnad. Givetvis fungerar det inte heller att ha min gamla skärm kopplad till moderkortet. Så kommer inte in i BIOS över huvud taget nu, men den enda gången jag faktiskt lyckas få signal är en snabb "force omstart" med hjälp av strömbrytaren. Då skickas signal till skärmarna, men kommer direkt till Windows 10-inloggningsskärm så att jag inte hinner se BIOS.

Har: felsökt hårdvara, uppdaterat BIOS, testat alla möjliga olika kombinationer av skärmkopplingar. Skulle bli förvånad om det är ett hårdvarufel, då datorn fungerade perfekt tills jag blev påtvingad uppdateringen.

Någon där ute som har någon idé? Sitter på en gammal rigg så kommer uppgradera ganska snart, men man vill ju ändå ha en fungerande dator tills dess.

Rigg:
Fractal Design Define R4
Asus P8Z68-V Pro/Gen3
Intel Core Sandy Bridge i5 2500k
Cooler Master Hyper 212 EVO
Sapphire HD 7970 3GB x2
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB
Antec High Current Pro HCP-850 850W 80+ Gold
Samsung 840 PROseries 128GB
Western Digital Black 2TB 7200RPM
Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

@silverc0re: Har du provat göra en ominstallation av windows om det nu är uppdateringen som ställt till det?

Permalänk

@MacAllan: Japp, har nog formaterat om 4-5 gånger faktiskt då jag även hade en rolig W10 bugg som gjorde att taskbaren och startmenyn inte var klickbar. Härlig uppdatering

Permalänk
Medlem

@silverc0re: Tyvärr är det nog så att du då inte kan skylla på windows eftersom det fungerar bra för så många andra, bl.a. mig själv.
Har lite svårt för att se att det skulle vara windows som inte är kompatibelt med just din dator, kanske några drivrutiner men då ligger det mer hos aktuell tillverkare att plocka fram dom.

Har du provat att köra med äldre drivrutiner till grafikkortet?