Tips för att få igång egen server för att köra psykologiskt experiment

Permalänk
Medlem

Tips för att få igång egen server för att köra psykologiskt experiment

Jag har en hel del dator- och programmeringsvana men har aldrig tidigare haft att göra med servrar. Nu är det så att jag ska hosta ett psykologiskt experiment på Amazon Mechanical Turk med hjälp av Psiturk, ett open source där man sätter upp en server som hostar ett experiment i form av en hemsida som sedan sköter all kommunikation med Mechanical Turk-API:t. I Psiturk så kan jag ställa in host och port, och när jag har försökt att sätta igång en server hemifrån så har det inte varit möjligt att komma åt den utifrån, något som jag har förstått beror på att jag inte har en statisk IP-adress.

Nu är frågan hur jag ska få till detta på enklast möjliga sätt. Jag har möjlighet att låta en laptop stå på som server för detta ändamål, men jag är även villig att betala pengar för ett webhotel eller liknande också (som då skulle behöva erbjuda någon form av Unix-terminal som kan köra Python), egentligen vad som är enklast (om det nu är att hyra in en person för att fixa det hela). Problemet är att jag inte riktigt vet var jag ska börja eftersom jag är relativt oerfaren på detta område. Jag har ägnat de senaste dagarna på att läsa på en hel del om IP-nummer, routing och liknande, men jag vet fortfarande inte var jag ska börja/hur jag ska komma vidare.

Permalänk
Medlem

Nu kör inte jag på amazon - men min gissning är att enklast är att hosta webbservern oxo i Amazons cloud. De brukar ha 30 dagars test-gratis eller gratis för studenter. Då kommer dina nätproblem att lösa sig

// LZ

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS: Bra, tips! Tack! Jag börjar där. Har skapat en virutal machine där som kör Ubuntu Server. Återkommer med statusrapport

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS: Efter några timmar så kan jag konstatera att detta var lösningen på mina problem. Fanns till och med omnämnt att man kunde använda detta i psiTurk-dokumentationen men den var gömd långt inne i dokumentationen.

Så tack! Du har besparat mig en massa huvudvärk