Permalänk
Avstängd

bankid

hej,
Kan man ha två personers Bankers olika bankid på en och samma dator?
Alltså kan man t.ex ha Swedbanks och Handelsbanken bankid på samma dator ,och dessutom är det
två olika personers bankid?
Jag har ingen lust att testa ifall mitt nuvarande bankid skulle börja strula och om det på något sätt blir besvärligt att återinstallera det.

Permalänk
Medlem

@DWDW: Bank ID är ett program. Frågan du vill ställa är: Kan man ha flera personers certifikat installerade samtidigt? Ja, det går utmärkt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

@DWDW: Ja, det fungerar. Har både sambons och mitt egna.

Ok ,bara för att vara säker ,ni har olika banker?

Permalänk
Medlem

@DWDW: Vi har båda samma banker men flera, Nordea och SBAB.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Bättre att ni skaffar mobilt bankID. Slippa hålla på med skitprogram på alla datorer.

Permalänk
Avstängd

Ok ,tack alla för svaren ,så i bankid programmet står det olika certifikaten och man väljer vilket man skall öppna med , har jag fattat rätt då?

Permalänk
Medlem

Det är inga problem att ha flera personers Bank-ID på datorn i programmet. Värre är det tyvärr med mobilt Bank-ID

felaktig info rättad
Permalänk
Medlem

@DWDW: Som sagt ovan, har du/ni en Android eller iPhone skulle jag verkligen rekommendera att ni installerar BankID-appen, otroligt smidigt.

Permalänk
Medlem

@DWDW: Det stämmer, och sedan anger du lösenordet. Men stöder din bank Mobilt bank-ID och du har en smart phone är det nästan enklare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Det är inga problem att ha flera personers Bank-ID på datorn i programmet. Värre är det tyvärr med mobilt Bank-ID

Skrivet av m4gnify:

@DWDW: Som sagt ovan, har du/ni en Android eller iPhone skulle jag verkligen rekommendera att ni installerar BankID-appen, otroligt smidigt.

jag är en gammal man ,så detta gör mig totalt förvirrad ,är det ovan inte helt motsatta uppfattningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det är inga problem att ha flera personers Bank-ID på datorn i programmet. Värre är det tyvärr med mobilt Bank-ID

Det fungerar det med. Man kopplar ju telefonen till tjänsten. Kan signera både gummans och min banks transaktioner (väldigt trevligt ).
Antagligen därför vissa banker eller konton inte accepterar Mobilt Bank-ID?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Mobilt Bank ID är ett program du installerar till mobilen.

Bank ID är ett program som du installerar på datorn. Betydligt mindre smidigt. Men du kan ha flera certifikat på det.

Jasafel
Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det fungerar det med. Man kopplar ju telefonen till tjänsten. Kan signera både gummans och min banks transaktioner (väldigt trevligt ).
Antagligen därför vissa banker eller konton inte accepterar Mobilt Bank-ID?

Man lär sig något nytt ibland. Undersökte appen och visst ser det ut som att man kan addera mer än 1 bank-id även i mobilen. Inte lika tydligt som i datorn dock

Permalänk
Medlem

@DWDW: jocke92: menar nog att man på en mobil kanske inte kan ha 2 olika mobilt bankID men har inte testat den saken, men det går på datorn då bank ID på fil.
Men annars så föredrar jag Mobilt bankID också, på fil i datorn har jag inte använt på flera år..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morotis:

Mobilt Bank ID är ett program du installerar till mobilen.

Bank ID är ett program som du installerar på datorn. Betydligt mindre smidigt. Men du kan ha flera certifikat på det.

ok ,jag använder bankid på dator ,så då fungerar det med olika certifikat ,jag är tyvärr inte i nu läget intresserad av något annat ,men tack för tipsen ,det får bli en senare fråga för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Man lär sig något nytt ibland. Undersökte appen och visst ser det ut som att man kan addera mer än 1 bank-id även i mobilen. Inte lika tydligt som i datorn dock

Nackdelen är att har man fler än ett konto inlagt på telefonen så fungerar inte touch ID utan man måste knappa in koden och då kan man lika gärna använda bank-ID på datorn

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

tack för svaren ,fantastisk att kunna få denna info kl 00.00 en tisdags natt ,tack igen!

Permalänk
Medlem

Både BankID på dator och på telefon/surfplatta (i folkmun ofta kallat för Mobilt BankID) stödjer flera certifikat, dock med vissa begränsningar för att använda fingeravtryck då som nämnts ovan. Dock är det färre och färre banker som ger ut mjuka certifikat, dvs certifikat på fil på datorn, utan dessa ligger i själva verket på kortet/kortläsaren som man kopplar in. Handelsbanken har vad jag vet helt slutat med mjuka certifikat annat än som Mobilt BankID.