Permalänk
Skrivet av Wiiga:

Har en H100i som jag haft i 4-5 år och den fungerar fint fortfarande. Det enda jag gjorde vid inköpet av den var att köpa 4 tystare fläktar. Så det sitter 2 fläktar på var sida om radiatorn. (Push pull kallas det tror jag)
Jag har min monterat i taket på burken och blåser luften utåt.

Körde en i7'a 2600k, klockad till 4,9ghz under några år. Låg stadigt på 40-50 grader vid belastning.
Nu sitter den på en i7 8700k, inte lika bra koll på temperaturerna här dock men har inte upplevt några problem vid belastning iaf.

I mitt chassi tror jag inte det går att köra push pull? för lite plats på ovansidan. Nu har jag inga större ambitioner på att överklocka. Utan mer på att få en burk som håller länge.

Permalänk
Medlem

Har inte den kylaren du pratar om, men köpte för några dagar sedan en corsair h60 V2. Hade min CPU klockad (på test) med original Intel kylare till 4.5 ghz då hade jag runt 81% grader vid belastning. Med denna kylare monterad (blåser in luft) så ligger jag runt 40-50 vid spel och 60-65 vid 100% belastning. För att få bort bubblor så ställde jag datorn upp och startade den och lät den gå så tystnade den efter några minuter. Rekommenderar verkligen stängd vattenkylning !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Niczo:

Har kört enbart AiO-vattenkylning i alla mina senaste byggen snart 10 år tillbaka, enda gången jag fick problem på allvar var när jag körde en H110 med låg fläkthastighet på en i7 4790K som gjorde mycket folding@home, vattentemperaturen var hög under långa perioder och det resulterade i korrosion som tog sig igenom radiatorn efter knappt 1 års användande. Som tur var upptäckte jag det i tid innan det började läcka.

Jag är ute efter lång hållbarhet, mer än max överklock. Hur anser du att jag bör göra? Hur upptäckte du problemet?

Permalänk
Skrivet av Nires:

Har inte den kylaren du pratar om, men köpte för några dagar sedan en corsair h60 V2. Hade min CPU klockad (på test) med original Intel kylare till 4.5 ghz då hade jag runt 81% grader vid belastning. Med denna kylare monterad (blåser in luft) så ligger jag runt 40-50 vid spel och 60-65 vid 100% belastning. För att få bort bubblor så ställde jag datorn upp och startade den och lät den gå så tystnade den efter några minuter. Rekommenderar verkligen stängd vattenkylning !

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svar
Tester har jag läst. Så kylförmågan känner jag till. Det var mest långtidsöverlevnaden jag var intesserad av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Och du har inte haft problem med pump, eller slang?

Nej de går än. Förstår inte varför det skulle bli problem?.
Har haft min 120mm kylare i 3 olika byggen och 240M i ett.
Idag kör jag med En Corsair H100iv2 och en Cooler Master Liquid 240.
Men ska sätta igång min gamla Cooler Master Seidon 240M till min i7 920 när jag orkar bygga ihop den igen
Köpte en ny Cooler Master Liquid Pro 120M som slangen gick av är den satt monterad i lådan
Orkade inte lämna in den på garanti så den ligger i garaget.
Så de gamla Cooler Master kylarna har hållt mycket bättre än den nya som slangen gick av på
Samma som att jag kör en Gammal Tagan BZ800W från 2008 till min 6700k och 980ti,
Finns ju folk som kan köpa exakt likadana saker fast de går sönder för de medans de man själv har funkar i flera år till.

Men om du köper en kylare så kanske din håller bättre och längre än vad pelles kylare gör.
Men Corsair gör bra kylare

Edit: Handlar nog mycket om tur när de väl börjar bli gamla och slitna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Jag är ute efter lång hållbarhet, mer än max överklock. Hur anser du att jag bör göra? Hur upptäckte du problemet?

Kan förklara problemet med korrosion lite mer ingående. Asetek är orginaltillverkaren av Corsairs AiO-lösningar, och även många andra tillverkare. De använder en kopparplatta med räfflade skåror för att överföra värme mellan CPU och kylvätskan, medan radiatorn är gjord i aluminium. Det är en effektiv och billig lösning, men i längden skapar det problem i form av galvanisk korrosion pga användingen av blandade metaller. Värme snabbar på processen avsevärt, så i längden är det bra att försöka hålla nere vätsketemperaturen genom att inte vara snål med fläktkurvan samt kanske använda en större radiator än vad du tror behövs för din CPU.

Jag upptäckte problemet med min H110 när jag skulle damma av chassit på datorn, man kunde tydligt se små vita/bruna fläckar där korrosionen hade ätit igenom radiatorn, vätskan hade läckt ut och torkat i kontakt med luften. Mitt fall var dock ganska extremt, jag körde CPUn på hög belastning 24/7 under flera månader och försökte hålla låg ljudnivå. Normalt sett håller dessa kylare flera år och pumpen är det som ryker först, det kan vara bra att hålla ett vaksamt öga bara.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Hejhopp kära forummedlemmar

Jag funderar på att köpa en Corsair H105, eller H115i PRO. H105 verkar vara en högljudd historia, kyler dock bra. Och är betydligt billigare än H115i PRO. Men då jag bara haft luftkylning tidigare på alla mina datorer. Och med lite tryckluft, och dammsugning emellanåt. Så har ju dom hållit lika länge som resten av modermodemet gjort.

Så nu undrar jag hur det står till med specifikt corsair´s vattenkylare? Gärna svar från folk som haft dessa under många år? även folk som haft problem, vad man kan förvänta sig.

Den ska monteras i taket på ett Corsair Graphite 780T är det tänkt.

Har du plats köp en Noctua, liknande pris men är bättre på allt och håller till näst istid.

Permalänk
Medlem

Hade en H100 i kanske 5år sen när jag uppgraderade chassit så tog jag även en ny aio, körde då på en BeQuiet då jag köpte ett sådant chassi. Inte haft några problem med aio änsålänge, inga läckor, inget ljud, inga höga temp eller dylikt. Dock aldrig kört med standard fläktar.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Antec H2O 620

Jag har kört en Antec 620 i åtminstone 5 år med överclock.
Har bytt fläktar till 1800rpm push-pull som blåser ut ur burken och det funkar trots att min CPU är volt-hungrig.
Den har haft problem sedan ny med obalans i pumpen som löstes med en liten magnet som limmas på pumpen så den blir mycket tystare.
Har inte haft några läckage eller avdunstning som jag känner till.
Kan bekräfta att det är svårt att rengöra radiatorn då man har fläktar på push-sidan.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Ok Hur luftar du systemet då? bara genom att ställa datorn upp? Och om vattnet dunstar som du skriver? hur löser man det?
Bra svar av dig. Även om det väcker nya frågor

Än så länge har det fungerat att låta datorn stå en stund innan användning. Kan låta "bubbligt" en stund men fixar till sig självt. Är nog inte så enkelt att fylla på kylarna själv men samtidigt min h50 är ca 8 år gammal och min 620 7 år och båda fungerar fortfarande så jag känner att det inte är ett jätteproblem. Men om man vill går det skarva en slang och koppla på en vatten tank.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Fantastiskt, och inget läckage? Jag hade mina farhågor om AIO, men nu känner jag mig säkrare, och säkrare på köp.

Nix

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Haft min H80 runt 6 år utan problem, inte ens bytt fläktar även fast de väsnas en del.
Dock en bekant som köpte en H80 ett par månader efter mig som pumpen dog för drygt 6 månader sedan.

Väldigt trevligt att inte ha en ett kilos kyl fläns i ansiktet om man ofta är inne i burken och gräver.
Blir nog en ny aio lösning för mitt nästa bygge, hade inte mitt 900D när jag köpte H80'n som nu ser lite väl liten ut.

Permalänk
Medlem

@kallandes: I fronten som inblås, om möjligt. Det är som tidigare nämnt inte jättemycket man vinner eller förlorar på in/utblås, så det spelar egentligen ingen större roll. Luftflödet i burken i allmänhet är viktigare.

Permalänk
Skrivet av kallandes:

Men den har inte läckt, eller andra större problem?

Nej, aldrig haft problem med den faktiskt!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Köpte H100 runt 2011 om jag inte minns fel, såldes förra sommaren med datorn som den satt i från början, rullar fortfarande på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Ja det verkar som om du och jag tänker likadant. Jag vill ha övertryck i chassit. Framförallt som jag har en blowerkylare på mitt graffekort (Asus Turbo), då den blåser ut luft. Så behöver jag mycket mer in för att få övertryck. Kan iofs vända utblåsfläkten på baksidan av chassit, och få den som insug. Men hur mycket torskar man i grader, på "vår" variant?

Beror på var du mäter, grafikkortet får ju varmare luft att arbeta med och likaså alla småkomponenter på moderkortet. Moderkortet borde inte ha något problem med det men NVIDIAs grafikkort klockar ju efter temperaturen så i så fall kan du tappa lite mätbar prestanda. Processorn kommer dock att hålla sig svalare.

För att sätta det i perspektiv får man jämföra med luftkylning, som nästan alltid ventilerar ut i chassit. Jag tippar därför på att skillnaden mot en eventuell luftkylare blir ganska marginell mot inåtriktat blås på vattenkylning. Kanske lite svalare eftersom du får in mer luft än tidigare (mer luftmassa per tid men samma tillförda värmeenergi per tid ger ju lägre temperatur per mängd luftmassa).

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av kallandes:

Hejhopp kära forummedlemmar

Jag funderar på att köpa en Corsair H105, eller H115i PRO. H105 verkar vara en högljudd historia, kyler dock bra. Och är betydligt billigare än H115i PRO. Men då jag bara haft luftkylning tidigare på alla mina datorer. Och med lite tryckluft, och dammsugning emellanåt. Så har ju dom hållit lika länge som resten av modermodemet gjort.

Så nu undrar jag hur det står till med specifikt corsair´s vattenkylare? Gärna svar från folk som haft dessa under många år? även folk som haft problem, vad man kan förvänta sig.

Den ska monteras i taket på ett Corsair Graphite 780T är det tänkt.

Skrivet av kallandes:

Stort tack, blir nog H115i PRO. Åt vilket håll ska jag vända fläktarna tycker du. Se min fråga kl 19.32

Jag skulle rekommendera H115 i PRO RGB då du med den kan styra fläktar och pumpen. Just hur du ska montera fläktarna är upp till dig, jag själv föredrar att ha radiatorn i fronten och blåsa in luft genom den. Har du några frågor om kylaren är det bara höra av dig.

Skrivet av Krokarn:

Jag har använt Corsairs västkekylare i flera datorer. Första modellen var en H80 som jag hade i flera år, bytte endast fläktarna till några som var tystare(såldes vidare och den går än idag), bytte chassi och köpte då en H100i som jag också bytte fläktar på för att originalen är något högljudda. Den fick jag reklamera för att LED-belysningen började blinka, för övrigt tyst och kylde bra. Nu har jag en H115i med andra fläktar, den är knäpptyst och kyler riktigt bra. I utbyte av den gamla H100i fick jag en H100i V2 som i dagsläget sitter i grabbens dator och då med andra fläktar, går tyst och bra.
Visst finns det en del som har haft problem med pumpar som börjar låta illa, och det är inte specifikt bara på Corsairs modeller utan ett flertal tillverkare som det händer på. Dock med tanke på hur många som säljs så är det få som går sönder.
Just H105 som du nämner är en version som börjar bli gammal, enkel modell som inte har LED-belysning och inte möjlighet att styras via Corsair Link/iCUE som den andra du nämde H115i PRO kan. Fläktarna till H105 kopplas direkt till moderkortet via en Y-kabel som medföljer, medans H115i PRO styr fläktarna via pumpen.

Skrivet av pekkasteele:

Har haft en H100 sen den kom, alltså, inte "i" utan den första, så den är väl 8-10år? Vet inte men gammal är den och den fungerar fint än. Dock bytte jag till fläktar med lågt varvtal (Noctua 800rpm) och det rekomenderar jag att man gör, man behöver oftast inte dom medföljande 2500+rpm fläktarna om man installerar allt rätt.

Skrivet av shejtan:

@kallandes: Sitter som sagt på H100v2 och alltid haft en överclockad cpu, spelar i princip endast BF1 och kommer aldrig över 80c ligger oftast mellan 65-75c, arbetar oxo relativt tyst kan jag tycka. Haft den i ca 2 år nu utan några som helst problem. GO!

Skrivet av RaekmAcKaN:

Haft min H100 i typ 7-8år, konstant på. ledlampan i pumpen verkar sjunga på sista versen. men inga problem

Skrivet av M89:

Har haft min H80i sedan 2013, led belysningen la av men den tuffar på ännu med oc på processorn.

Skrivet av h0rakel:

+1 H80 inköpt 2013 som fortfarande kyler utan missljud eller läckage. Pumpen låter väl lite, men hörs knappt över fläktsurret. Att byta ut medföljande fläktar mot Noctua eller dylik lågvarvare är att rekommendera om du inte tycker om oljud. Min sitter monterad i bak som utblås då det är det enda vettiga alternativet i mitt gamla FD Arc, men har du möjligheten så vinner man någon/några celsius på att ha den dra in kall luft utifrån istället. Det enda negativa jag har att säga om paketet är att det fastnar REJÄLT med damm i radiatorn, och att jag måste skruva loss fläktarna när det ska rengöras ordentligt.

Skrivet av Wiiga:

Har en H100i som jag haft i 4-5 år och den fungerar fint fortfarande. Det enda jag gjorde vid inköpet av den var att köpa 4 tystare fläktar. Så det sitter 2 fläktar på var sida om radiatorn. (Push pull kallas det tror jag)
Jag har min monterat i taket på burken och blåser luften utåt.

Körde en i7'a 2600k, klockad till 4,9ghz under några år. Låg stadigt på 40-50 grader vid belastning.
Nu sitter den på en i7 8700k, inte lika bra koll på temperaturerna här dock men har inte upplevt några problem vid belastning iaf.

Skrivet av Six:

Haft min H80 runt 6 år utan problem, inte ens bytt fläktar även fast de väsnas en del.
Dock en bekant som köpte en H80 ett par månader efter mig som pumpen dog för drygt 6 månader sedan.

Väldigt trevligt att inte ha en ett kilos kyl fläns i ansiktet om man ofta är inne i burken och gräver.
Blir nog en ny aio lösning för mitt nästa bygge, hade inte mitt 900D när jag köpte H80'n som nu ser lite väl liten ut.

Härligt att höra att ni alla är nöjda med era kylare!

Med vänliga hälsningar,
CORSAIR Johan