Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av molliz:

Tror du att en teknik som gsync/freesync är gratis eller?

För adaptive sync är det väl typ gratis. Det är ingen extra licensavgift som AMD eller skärmarna behöver betala till VESA för standarden utan den ingår i displayportstandarden ju. Jag vet inte vad grundpriset för att få använda sig av displaykort är eller om det ens kostar pengar(?) men har man rätt att sätta dit displayport så är det ingen extra kostnad för att klämma in adaptive sync.
Men, behövs ingen hårdvara heller?
Mjaa. Exakt vad som behövs för att köra adaptive sync hårdvarumässigt vet jag inte med det ska inte heller vara något speciellt så det blir knappt några extra hårdvarukostnader heller. Det som kostar är väl i så fall att man behöver köpa något bättre bildomvandlare än ett gäng daterade grejer och så behöver man väl testa att det funkar OK också. Men nä några stora extra avgifter blir det alltså inte för de skärmar som använder freesync.

Nvidias modell däremot innebär ett gäng extra grejer. Dels ska nvidia certifiera skärmen. Annars får man inte använda deras chip och man får inte heller använda nvidias namn gsync. Vidare så står nvidia för en separat modul som sköter synkroniseringen och den tar tydligen nvidia bra betalt för i nuläget. Vid introdkution kostade det väl ca en tusing om jag inte minns fel. Hur det är idag vet jag inte men det är ju uppenbarligen en hel del prisskillnad kvar så jag gissar på att prisbilden är liknande fortfarande. Det innebär alltså både hårdvarukostnader och att man ska licensieras mot nvidias standarder.

Värt att tillägga är att nvidias grafikkort också fungerar med adaptive sync. Om nvidia nu bara önskar fixa det. Det är fritt fram för nvidia att hoppa på tåget. VESA har inga betänkligheter kring det här och då hade alla så kallade "freesync"-skärmar funkat även med nvidiakort. Men nvidia har valt att istället låsa in befintliga kunder så att de inte ska få möjlighet att använda adaptive-sync skärmar. Because douchebags...
Häri ser jag ett problem med nvidias nuvarande mjukvara. Jädra kass och låst skulle jag säga.

Skrivet av Bewise:

Att det har kostat för både Nvidia och AMD att ta fram det är set ingen tvekan om, det jag menade med min fråga var att för en konsument så kostar Gsync gentemot Freesync, Gsync skärmar av samma modeller brukar väl ligga runt 1000-3000 kr mer jämfört med en liknande modell som har Freesync?

Skickades från m.sweclockers.com

Adaptive sync har inte kostat för AMD ;).
AMDs implementation för att kunna använda sig av adaptive sync-skärmar heter Freesync.
Och det har de väl fått betala i utvecklingskostnader för. På samma sätt som de behöver betala för att implementera annat stöd så som stöd för avkodning av videoformat och liknande. Men det är inte riktigt samma som att betala för att ta fram syncstandarden. De behöver bara anpassa sig efter redan befintlig och dokumenterad standard.
Det är väl det här som är en viktig del i det du säger. Att det är en stor prisskillnad mellan nvidias nedlåsta och stängda format som kostar pengar och det öppna och även mycket billigare formatet adaptive sync.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Adaptive sync har inte kostat för AMD ;).
AMDs implementation för att kunna använda sig av adaptive sync-skärmar heter Freesync.
Och det har de väl fått betala i utvecklingskostnader för. På samma sätt som de behöver betala för att implementera annat stöd så som stöd för avkodning av videoformat och liknande. Men det är inte riktigt samma som att betala för att ta fram syncstandarden. De behöver bara anpassa sig efter redan befintlig och dokumenterad standard.
Det är väl det här som är en viktig del i det du säger. Att det är en stor prisskillnad mellan nvidias nedlåsta och stängda format som kostar pengar och det öppna och även mycket billigare formatet adaptive sync.

Du tog upp det jag hade svårt att uttrycka om, det var utbildningskostnaderna jag ville få fram!
Jag håller med i övrigt det du säger gällande Nvidias nedlåsta och begränsande format för konsumenterna. Sem när det kommer till mjukvaran, var på en kompis dator som hade ett 1070, Nvidia kör visst fortfarande med den gamla looken på sin kontrollpanel som man körde
mitten på 2000-talet! På det planet så ligger AMD långt före, tycker det missas rätt ofta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

För adaptive sync är det väl typ gratis. Det är ingen extra licensavgift som AMD eller skärmarna behöver betala till VESA för standarden utan den ingår i displayportstandarden ju. Jag vet inte vad grundpriset för att få använda sig av displaykort är eller om det ens kostar pengar(?) men har man rätt att sätta dit displayport så är det ingen extra kostnad för att klämma in adaptive sync.
Men, behövs ingen hårdvara heller?
Mjaa. Exakt vad som behövs för att köra adaptive sync hårdvarumässigt vet jag inte med det ska inte heller vara något speciellt så det blir knappt några extra hårdvarukostnader heller. Det som kostar är väl i så fall att man behöver köpa något bättre bildomvandlare än ett gäng daterade grejer och så behöver man väl testa att det funkar OK också. Men nä några stora extra avgifter blir det alltså inte för de skärmar som använder freesync.

Nvidias modell däremot innebär ett gäng extra grejer. Dels ska nvidia certifiera skärmen. Annars får man inte använda deras chip och man får inte heller använda nvidias namn gsync. Vidare så står nvidia för en separat modul som sköter synkroniseringen och den tar tydligen nvidia bra betalt för i nuläget. Vid introdkution kostade det väl ca en tusing om jag inte minns fel. Hur det är idag vet jag inte men det är ju uppenbarligen en hel del prisskillnad kvar så jag gissar på att prisbilden är liknande fortfarande. Det innebär alltså både hårdvarukostnader och att man ska licensieras mot nvidias standarder.

Värt att tillägga är att nvidias grafikkort också fungerar med adaptive sync. Om nvidia nu bara önskar fixa det. Det är fritt fram för nvidia att hoppa på tåget. VESA har inga betänkligheter kring det här och då hade alla så kallade "freesync"-skärmar funkat även med nvidiakort. Men nvidia har valt att istället låsa in befintliga kunder så att de inte ska få möjlighet att använda adaptive-sync skärmar. Because douchebags...
Häri ser jag ett problem med nvidias nuvarande mjukvara. Jädra kass och låst skulle jag säga.

Adaptive sync har inte kostat för AMD ;).
AMDs implementation för att kunna använda sig av adaptive sync-skärmar heter Freesync.
Och det har de väl fått betala i utvecklingskostnader för. På samma sätt som de behöver betala för att implementera annat stöd så som stöd för avkodning av videoformat och liknande. Men det är inte riktigt samma som att betala för att ta fram syncstandarden. De behöver bara anpassa sig efter redan befintlig och dokumenterad standard.
Det är väl det här som är en viktig del i det du säger. Att det är en stor prisskillnad mellan nvidias nedlåsta och stängda format som kostar pengar och det öppna och även mycket billigare formatet adaptive sync.

AMD lade grunden för Adaptive sync så det måste ha kostat för dem. Att det blev en standard senare gör det inte gratis...

Skrivet av https://en.wikipedia.org/wiki/FreeSync:

The technology developed by AMD for FreeSync was later adopted by VESA in 2014 as the basis of the Adaptive-Sync standard,[4] with AMD using Adaptive-Sync features for operation.[5] Later, VESA announced Adaptive-Sync as an ingredient component of the DisplayPort 1.2a specification; FreeSync is a hardware–software solution that uses DisplayPort Adaptive-Sync protocols to enable smooth, tearing-free and low-latency gameplay.[6] FreeSync has a dynamic refresh rate range of 9–240 Hz.[3] FreeSync has also been implemented over HDMI.[7]

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Om G-Sync är värt att betala för handlar om du stör dig på tearing. Vissa bryr sig verkligen inte om det och då är det ju lite som att kasta pengar i sjön. Själv skulle jag aldrig ha min main monitor utan 144Hz/G-Sync efter jag testat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

AMD lade grunden för Adaptive sync så det måste ha kostat för dem. Att det blev en standard senare gör det inte gratis...

Nä, men det innebär att den är "gratis" för konsumenter då du inte kan få någon "likadan" skärm utan freesync som är billigare, i.e du betalar inte en premium för att skärmen har freesync då AMD/VESA gratis låter tillverkare implementera den på sina skärmar, vilket i princip innebär att den billigaste varianten av en skärm kommer ha FreeSync

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

Om G-Sync är värt att betala för handlar om du stör dig på tearing. Vissa bryr sig verkligen inte om det och då är det ju lite som att kasta pengar i sjön. Själv skulle jag aldrig ha min main monitor utan 144Hz/G-Sync efter jag testat det.

Nja, tearing är ju i första hand ett problem vid FPS högre än skärmens Hertz. Det adaptive sync hjälper mot är att man vid FPS under skärmens Hz kommer uppleva en framerate som är i princip halva skärmens (då skärmen vid upprepade tillfällen kommer visa samma bild två gånger), adaptive sync avhjälper detta då skärmen uppdateras med grafikkortet

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gaminggirl:

AMD lade grunden för Adaptive sync så det måste ha kostat för dem. Att det blev en standard senare gör det inte gratis...

Edit:
Hmmm. Wikipedia berättar en lite annan historia än den jag känner till.
Läser man källa [4] så står det skrivet på ett lite annat sätt. Nämligen att tekniken har funnits i mobila skärmar för laptops/mobiler sedan tidigare men istället för att spara ström. Det AMD verkar ha tillfört är att de ville ha med samma standard för vanliga displayports då de kunde använda detta för att göra samma grej som nvidia. Källa [5] skriver också om att det verkar ha handla om att AMD vänt sig till VESA för att de var intresserade av att få med vissa grejer i den nya standarden men inte heller där står det väl vad jag sett att AMD har utvecklat den här skärmtekniken. Jag kan inte hitta att det är AMD som faktiskt byggt det hela utan det verkar snarare vara så att de varit kreativa med en befintlig teknik. Så de har bett VESA om att lägga till adaptive sync som standard.
Så har jag förstått det iaf. Men ja, det är lite lurigt med källorna...

Aja.
Vill man ha nvidias låsta skräphög så kostar det oavsett en massa extra pengar.
Antingen för att nvidia lägger på en onödig men fet extramarginal eller för att de byggt en låst standard som dessutom verkar orimligt dyr att hålla igång.
Oavsett så verkar man i dagsläget inte få mer utan bara behöva betala mer för en nedlåst standard som ingen utan dem själva kan använda.

Grafikkort kan nvidia minsann göra, men den här skiten med att låsa in kunderna och låsa ut konkurrenterna blir jag bara så trött på (vilket kanske märks). Dåligt för kunderna och dåligt för utvecklingen.
Det handlar inte ens om brist på kompetens utan det är ju till och med medvetet... De kan ta in adaptive sync, men de vill ju inte för de vill helst ha kvar krokbenet för sina kunder. Skräp är vad det är.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Nu har det äntligen blivit ett köp av en skärm, köpte en Acer XB281HK på Elgiganten...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gaminggirl:

Nu har det äntligen blivit ett köp av en skärm, köpte en Acer XB281HK på Elgiganten...

Bra grej!
Alltid kul med nya prylar. Hoppas du blir nöjd

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Bra grej!
Alltid kul med nya prylar. Hoppas du blir nöjd

Sambon har en, tror nog jag ska bli nöjd också

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gaminggirl:

Sambon har en, tror nog jag ska bli nöjd också

Ja då är den testad också. Perfa

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled