Mikrovågsugn utan (eller med snabbare) PWM

Permalänk
Medlem

Mikrovågsugn utan (eller med snabbare) PWM

Finns det mikrovågsugnar som faktiskt kan köra i lägre än maxeffekt, alternativt har en hög frekvens på sin PWM? Känns som att alla har en period på minst 20 sekunder, så "halva effekten" kör 10 sekunder på fullt följt av 10 sekunder tomgång.

Försöker att undvika kokande hotspots med miniexplosioner av vattenånga som kladdar ner mikrons insida och låter som poppande popcorn, medan resten av maten fortfarande är kall. Pulsperioden är alldeles för lång för att värma upp maten jämnare.

Några andra finesser bryr jag mig inte så mycket om.

(edit: lade till parentesdelen i rubriken)

Permalänk
Medlem

Magnetroner kan bara köra på en effekt. Det ända dom kan bli bättre på är högre frekvens på på och avslagen. Rent teoretiskt kan man generera microvågorna med halvledare också, misstänker dock att det fortfarande är för dyrt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

Ah, måste nog läsa på lite om hur magnetroner fungerar. Dock återstår alternativet med högre frekvens. Hur högt kan man gå, finns det på runt 1 sekund?

Permalänk
Medlem

"Dont cook your eyeballs son" var det nån som sa en gång när jag tittade på en 80Kw militär radarmagnetron ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Dock återstår alternativet med högre frekvens. Hur högt kan man gå, finns det på runt 1 sekund?

Jag tror det är lite beroende på hur långt ner i effekt man kan gå, på min kan jag gå ända ner till 90W, vilket i min tanke värld måste innebära att av/på tids frekvensen ändras beroende på vilken effekt man har valt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Jag tror det är lite beroende på hur långt ner i effekt man kan gå, på min kan jag gå ända ner till 90W, vilket i min tanke värld måste innebära att av/på tids frekvensen ändras beroende på vilken effekt man har valt.

Min nuvarande mikro har samma frekvens på allt från 90W upp till 900W.

Runt 300-400W brukar jag använda för att värma mat när jag inte har bråttom. När man har bråttom så kör man fullt tills halva maten kokar och bryr sig inte om att andra halvan fortfarande är kall =). Eller när man orkar så kör man högre i början och lägre mot slutet.

Men jag går väldigt sällan ner under 300W. Kanske om jag ska försöka tina upp något, men även då blir det fullt ös så länge jag "vågar" (så länge det bara är is och inget vatten) och sen låg effekt när jag tror att någon del av isen börjat smälta. Men speciellt här vore det bra med en faktiskt lägre effekt, alternativt högre PWM-frekvens.