Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Söker Tips om nytt mobiltelefonköp samt abbonemang.

Permalänk
Medlem

Söker Tips om nytt mobiltelefonköp samt abbonemang.

Tjena.

Jag är påväg att köpa en ny mobil och söker hjälp/tips/råd om hur jag ska göra för att bli som nöjdast med mitt köp.
Just nu har jag en Iphone 5S som är ganska gammal och batteriet verkar flagna i hastig fart, är även min pappa som betalar abonnemang med endast 1BG SURF(!?) (hur klarar jag mig ens med det vet jag inte).
Har ingen koll på om man ska köpa abonnemang och telefon separat.
Kriterier som jag söker är följande:

  • Maximal prestanda per krona dvs en bra medelklasstelefon

  • Ett abbonemang med runt 20bg surf

  • Gärna android

Tacksam för hjälp!

Ps bonusfråga: om jag vill behålla mitt telefonnummer och kontakter men vill byta abbonemang och telefon, funkar det?

Permalänk
Hedersmedlem

Om du menar att abonnemanget står i din pappas namn måste du först skriva om det på sig själv, du kan inte flytta, avsluta eller starta nytt i någon annat namn än ditt eget. Det kan ta några dagar. Vill du flytta ditt nummer till ny operatör ber du den nya operatören göra det i samband med att du tecknar abonnemanget. En nummerflytt kan ta upp till en vecka.
När det gäller kostnader har jag dålig koll. Jag tror det är billigare totalt med abonnemang, åtminstone på toppmodellerna. På mellanklassen kan du kanske spara om du hittar bra erbjudanden. Personligen gillar jag att köpa mobilen löst och bara flytta simkortet när jag byter men nackdelen är ju att du måste ut med en större engångssumma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: ok bra info.
kan ju börja med att lösa abonnemanget över på mig först som du säger, så är det gjort.
tror du att man tjänar mycket på att köpa mobil/abonnemang separat eller är det bara en personlig preferens och om man vill ha en speciell telefon som inte finns på erbjudande? Har inget emot att lägga ut en klumpsumma som du nämner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattey92:

@Andreaz1: ok bra info.
kan ju börja med att lösa abonnemanget över på mig först som du säger, så är det gjort.
tror du att man tjänar mycket på att köpa mobil/abonnemang separat eller är det bara en personlig preferens och om man vill ha en speciell telefon som inte finns på erbjudande? Har inget emot att lägga ut en klumpsumma som du nämner.

Du får jämföra helt enkelt. Men många gånger blir det billigare att köpa abonnemang + mobil separat. Men t.ex. nu när Comviq har Samsung Galaxy S9 som månadens mobil så är det ju inte så, då är det bättre att köpa paketet om man vill komma billigast undan.

Men ett tips är att du kollar på Hallon, Vimla och Comviq. De har förmånliga abonnemang och Hallon samt Comviq erbjuder även mobiler om du skulle vilja köpa i ett paket.

Permalänk
Medlem

Jag var på väg att tipsa om Allteles "prata" för 18:- i månaden, och ett datapaket till det, men det blev inget med det. Prata kostar i dag 39 spänn i månaden, och en data plan med 20 gB i månaden kostar ytterligare 230 spänn. 269:- i månaden, känns inte speciellt överkomligt. Vilket gjorde att jag tittade runt en runda. Fan vad dyrt det har blivit med data trafik på abonnemangen...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@Cr0wN: kollade in det. låter faktiskt bra.
10 gb surf räcker. har någon erfarenhet med comviq, är dem bra? har aldrig haft dem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mattey92:

@Andreaz1: ok bra info.
kan ju börja med att lösa abonnemanget över på mig först som du säger, så är det gjort.
tror du att man tjänar mycket på att köpa mobil/abonnemang separat eller är det bara en personlig preferens och om man vill ha en speciell telefon som inte finns på erbjudande? Har inget emot att lägga ut en klumpsumma som du nämner.

Ja gör det, innan abonnemanget står på dig kan du inte göra något med det.

Som någon annan finns det tillfällen då du sparar rejält med ett paket men jag får intrycket av att det oftast gäller toppmodellerna. Mellanmodellerna finns det däremot ganska ofta väldigt bra rabatter att köpa löst. Man får helt enkelt leta runt lite på just den man är sugen på. Tips är att googla "jämför abonnemang" så hittar du många sidor som gör det väldigt enkelt.

Det är en personlig preferens att jag håller dem separata. Jag värdesätter att ha mobilen separat och inte behöva krångla med operatören om något skulle hända med den eller om jag vill byta innan bindningstiden är slut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@mattey92: Inga fel på Comviq och sedan de släppte de nya abonnemangen nyligen så är de ganska prisvärda med.

Köper du abonnemanget löst så har ju varken Comviq, Hallon eller Vimla bindningstid eller uppsägningstid. Så egentligen är det bara att beställa ett och prova, skulle du inte vara nöjd pga täckning eller liknande så kan du ju lika enkelt byta vidare till nästa operatör så sätt.