Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Rykte: AMD kan ta 12 kärnor till sockel AM4 med arkitekturen Zen 2

Permalänk
Melding Plague

Rykte: AMD kan ta 12 kärnor till sockel AM4 med arkitekturen Zen 2

Kärnornas krig mellan AMD och Intel intensifieras. Nu talar nya uppgifter för att sockel AM4 kan få så mycket som 12 kärnor år 2019, hela 50 procent fler än idag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Jag är skeptisk till detta. 8 core är ett lagom svensson cpu, det som kanske skulle behövas är hårdvara för AI som väldigt många nya mobiler från både Apple och Android nu har. Huwaie honor 10 har AI vid fotografering, snart kommer svenssons använda detta i deras bild och videoprogram. de klickar på en knapp och en AI känner av vad det är för objekt på bilden och automatisk justerar allt bättre än vad dessa användare själva hade klarat av att göra.
Detsamma gäller snart Word, Excel, en AI listar ut vad man vill göra med datan och hjälper en.

De som behöver fler kärnor så är Threadripper en bättre plattform. Sedan 16 kärnor är inte mycket att hänga i granen det heller, men ge oss då stöd för dubbla cpu på ett moderkort. -Det är väldigt sällan på konsumentnivå att en enda instans av en applikation behöver mer än 16 core och 32 trådar, kör man fler program eller instanser, ja då kan man sprida lasten på flera cpuer.

Problemet jag ser med fler än 8 kärnor är att rent tillverkningsmässigt så kör de med wafers, det finns fördel med att hålla ner på antalet varianter av denna. Hur de då ska lösa det rent kostnadseffektivt att gör 12 core cpuer är en bra fråga?

*edit*
Använda AI som hjälper en att sikta i spel har funnits länge, det är uppskattat i multiplayer spel...

Permalänk

Kärnornas krig <3

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Avstängd

Amd - dont thread on me edition

är bara att ändra stavningen för den som orkar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Det skulle ju ge AMD en direkt fördel mot intel nu när dom också har en 8 core cpu.

Permalänk
Avstängd

Zen2 med 12 kärnor kommer med 2 CCX med 6 kärnor var. Dem är främst byggda för dem nya EPYC chippen och kommer vara lite annorlunda då dem förmodligen inte kommer till AM4, det AMD kanske gör för EPYC för att öka yeilds är att ta ur kontroller delen av Zen och lägga den på en separat chip som länkas samman för alla andra chip på EPYC delen DVS 4 CPU chip + 1 controller Chip i mitten som förmodligen tillverkas på 14 eller 12nm för att yeilds är bättre.

Zen2 för AM4 kommer nog inte förrns tillverknings processen är mogen och vi kommer förmodligen att få se 8 kärnor max men det finns alltid möjligheten till 12, däremot Threadripper på Zen2 kommer vi nog att få se upp till 24 kärnor på.
Zen2 APUer kommer förmodligen ha 1 CCX med 6kärnor och en Vega/Navi del som förmodligen kommer dubble prestandan ifrån dagens läge och lägga sig lite under ett RX570.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

12 är alltid fler än 8 även om majoriteten inte är i behov av det. Bra grund för marknadsföra produkten. Ren och skär pittmätning. Nästa cpu blir med stor sannolikhet en AMD.

Permalänk
Medlem

Goda nyheter. Nu ska bara spelutvecklare och andra ge oss ännu bättre prestanda och skalering över flera kärnor/trådar!

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det här så kallade "kärnornas krig", känns för mig lite som krystad andning. Inte heller ger det gemene man så mycket upplevd förbättring. Vad jag har uppfattat är det inte bara att trycka på en "knapp" så vips sprids lasten ut på alla kärnor. Tidigare va det Ghz-race där det va en tydligare upplevd förbättring från att gå från 1Ghz - 2Ghz. Men fysikens lagar sätter käppar i hjulen för ytterligare öka klockhastighet. Ju fler kärnor dom vill plocka in, ju mer tycks dom få kämpa med att inte behöva sänka klockfrekvens eller att bibehålla föregående generations klockfrekvens.

Dom vill sälja processorer, men har egentligen inte så mycket nytt att komma med, i alla fall inte för gemene man.
För mig som mest spelar (ingen streaming), är det väl mest optimalt att köra 4c/8t i 4.7Ghz än 6c/12t i 4.2Ghz.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Bra med tekniska framsteg. Intel måste snart börja limma ihop processorer för att kunna hänga med.

12 kärnor för mainstream kan verka onödigt idag, men utan tekniska framsteg och "onödigt kraftfulla" produkter hade vi alla suttit på 386:or fortfarande. Den förbättrade prestandan hos 486:an är inget Svensson behöver.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Det vore riktigt fräsigt, för då kommer de fortsatt att ligga före Intel i multitrådat även på "mainstream"-plattformar.

Som jag ser det är det inte omöjligt att Intel's kommande 8-kärniga kommer klå AMD's 2700X både i enkeltrådat och flertrådat, och om inte AMD klarar av att öka IPC ganska duktigt med Zen2 år 2019 så behöver de 12 kärnor för att skilja ut sig mot Intel i multitrådat, så det är inte alls omöjligt att det blir så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Färre kärnor men högre frekvens och IPC på dem, det är vad jag personligen vill ha och vad jag finner intressant.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd

@Ozzed: Jag tror att AMD släpper en bättre binnad 2800x som klår intels 8 kärnor i multitrådad ur box. Men Intels 8 kärniga CPU kommer att vara mest begränsad av att den kommer behöva en Delid för att nå 5ghz förmodligen.

Skrivet av SweMerlin:

Färre kärnor men högre frekvens och IPC på dem, det är vad jag personligen vill ha och vad jag finner intressant.

.

fel årtionde.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

@Ozzed: Jag tror att AMD släpper en bättre binnad 2800x som klår intels 8 kärnor i multitrådad ur box. Men Intels 8 kärniga CPU kommer att vara mest begränsad av att den kommer behöva en Delid för att nå 5ghz förmodligen.

fel årtionde.

Kanske. Men då får det förmodligen bli någon form av "golden sample" då de flesta 2700X idag blir rätt så varma, och ska de behålla arkitekturen som den är så får de i så fall göra avsteg från 102W TDP, vilket kommer göra att vissa billiga moderkort inte kommer stödja den då VRM på dem helt enkelt är för klena.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Goda nyheter. Nu ska bara spelutvecklare och andra ge oss ännu bättre prestanda och skalering över flera kärnor/trådar!

Ordet du söker är "skalning", om du inte är dansk...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweMerlin:

Färre kärnor men högre frekvens och IPC på dem, det är vad jag personligen vill ha och vad jag finner intressant.

En Perpetuum Mobile vill jag ha, jag har hört att nästa iPhone blir detta:
Perpetuum Mobile = https://sv.wikipedia.org/wiki/Evighetsmaskin

Nå det du önskar kommer utvecklingen gå väldigt trögt, man får ta till annat. Fler kärnor är såklart den självklara lösningen men dessa kärnor kommer ej sitta på den datorn som vanliga användare sitter vid utan deras datorer
Jag tror på dedikerade AI kretsar etc på skrivborddatorn, 16 core till AM4 tror jag bara är ett falsk rykte som har spridit sig.
Liksom man kan idag köpa TR4, så frågan är ens om efterfrågan är så stor när bättre alternativ finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Kärnornas krig <3

Och Intel grundar snart Core i11...

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag är skeptisk till detta. 8 core är ett lagom svensson cpu, det som kanske skulle behövas är hårdvara för AI som väldigt många nya mobiler från både Apple och Android nu har. Huwaie honor 10 har AI vid fotografering, snart kommer svenssons använda detta i deras bild och videoprogram. de klickar på en knapp och en AI känner av vad det är för objekt på bilden och automatisk justerar allt bättre än vad dessa användare själva hade klarat av att göra.
Detsamma gäller snart Word, Excel, en AI listar ut vad man vill göra med datan och hjälper en.

De som behöver fler kärnor så är Threadripper en bättre plattform. Sedan 16 kärnor är inte mycket att hänga i granen det heller, men ge oss då stöd för dubbla cpu på ett moderkort. -Det är väldigt sällan på konsumentnivå att en enda instans av en applikation behöver mer än 16 core och 32 trådar, kör man fler program eller instanser, ja då kan man sprida lasten på flera cpuer.

Problemet jag ser med fler än 8 kärnor är att rent tillverkningsmässigt så kör de med wafers, det finns fördel med att hålla ner på antalet varianter av denna. Hur de då ska lösa det rent kostnadseffektivt att gör 12 core cpuer är en bra fråga?

*edit*
Använda AI som hjälper en att sikta i spel har funnits länge, det är uppskattat i multiplayer spel...

Och för övrigt så är 640k minne mer än vad någon behöver...

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Färre kärnor men högre frekvens och IPC på dem, det är vad jag personligen vill ha och vad jag finner intressant.

.

Det ena utesluter inte det andra. Men vad är felet med fler kärnor ovanpå frekvens- och IPC-ökningar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CE71:

Och för övrigt så är 640k minne mer än vad någon behöver...

Först är det ett felcitat. Men även om det var det så var 640k tillräckligt mycket en viss tidperiod.

Tar vi 8 core på de enklare mainstreamplattformarna så är det idag tillräckligt för den stora skaran som kör med denna. Man kan ha kritik emot "high end user" plattformarna, men förbättr då dessa. Intel så är det ockerpriser, avsaknad av ECC. Både Intel och AMD så hade en dual cpu moderkort fint. Detta med dual cpu körde "high end user" 1995 -1998. (Pentium Pro)

Det är alltså inte precis jobb för något raketforskare att förbättra "high end user" plattformarna. (både AMD och Intel har löst problemet på deras exklusivare plattformar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Det här så kallade "kärnornas krig", känns för mig lite som krystad andning. Inte heller ger det gemene man så mycket upplevd förbättring. Vad jag har uppfattat är det inte bara att trycka på en "knapp" så vips sprids lasten ut på alla kärnor. Tidigare va det Ghz-race där det va en tydligare upplevd förbättring från att gå från 1Ghz - 2Ghz. Men fysikens lagar sätter käppar i hjulen för ytterligare öka klockhastighet. Ju fler kärnor dom vill plocka in, ju mer tycks dom få kämpa med att inte behöva sänka klockfrekvens eller att bibehålla föregående generations klockfrekvens.

Dom vill sälja processorer, men har egentligen inte så mycket nytt att komma med, i alla fall inte för gemene man.
För mig som mest spelar (ingen streaming), är det väl mest optimalt att köra 4c/8t i 4.7Ghz än 6c/12t i 4.2Ghz.

Fast då har du kanske inte funderat över att det faktum att så många traditionellt suttit med 4C/4T eller 4C/8T under lång tid gjort att tillverkarna av mjukvara kanske inte tyckt att det vore lönt att hitta vägar att skala över fler kärnor och trådar. Får folk hem hårdvaran i större utsträckning blir det genast mer intressant att anpassa nya spel för detta. Så åtminstone tar det ju utvecklingen framåt på lite sikt.

Permalänk
Medlem

Svårt att tycka om detta.
Bra att konkurrensen driver det framåt. Sämre att de då kan använda kärnor som marknadsföring istället för ren prestanda. "16 kärnor måste ju va dubbelt så bra som 8".

Aja vi får väl se vad som dyker upp och hur de levererar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Svårt att tycka om detta.
Bra att konkurrensen driver det framåt. Sämre att de då kan använda kärnor som marknadsföring istället för ren prestanda. "16 kärnor måste ju va dubbelt så bra som 8".

Aja vi får väl se vad som dyker upp och hur de levererar.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det att ogilla? Då kan du ju köpa en sexkärnig till mycket lägre pris än om sex kärnor ansågs vara highend. Du förlorar ju inget på det.

Permalänk

Jag tycker det låter perfekt!

var jävligt sugen på en AMD 8 core, men threadripper 12 core såg mer lockande ut. Problemet med TR är att det fungerar som SMP dvs spelen lider av det.

jag gillar att spela, samtidigt som jag gillar att virtualisera, musiken jag renderar ligger på cpu och kan inte renderas på GPU m.m osv.

Detta kan vara det som får mig att uppgradera! Får det en prislapp sub 5K så blir det köp direkt.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Amd - dont thread on me edition
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/318f5f7ZnlL.jpg
är bara att ändra stavningen för den som orkar

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

mycket bra. Att de kommer betyder det inte att man måste köpa just denna. Men prestanda /per krona kommer säkert att ändras då både intel och amd har fler kärnor på kommande.

Å andra sidan dagens Pentium och Celeron har gått upp i pris + dyrare chipset så där kan AMD lätt ta marknadsandelar om Intel fortsätter med sin konstiga prissättningar.

CELERON, PENTIUM GOLD&SILVER

en begagnad g3258 + h81 bräda + 8gb ddr3 ram är ju en fantastisk billig surfdator+ att man kan lätt uppgradera med i3 i5 eller t.o.m i7 utan K. Men det går faktiskt att överklocka t.ex på moderkortet jag har. 41x100. kan någon som har h110 säga om det går att överklocka K modellerna på dessa?

EDIT...NEJ...h110 H210 h310 är inte som mitt h81 som har OC-genie

Permalänk
Medlem
Skrivet av CE71:

Och för övrigt så är 640k minne mer än vad någon behöver...

Lite längre tillbaka var sa Thomas J. Watson Jr. från IBM
“I think there is a world market for about five computers.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det ena utesluter inte det andra. Men vad är felet med fler kärnor ovanpå frekvens- och IPC-ökningar?

Tyvärr gör det ju det. Det är svårare att skruva upp frekvensen på fler än på färre kärnor.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Jag tycker det låter perfekt!

var jävligt sugen på en AMD 8 core, men threadripper 12 core såg mer lockande ut. Problemet med TR är att det fungerar som SMP dvs spelen lider av det.

jag gillar att spela, samtidigt som jag gillar att virtualisera, musiken jag renderar ligger på cpu och kan inte renderas på GPU m.m osv.

Detta kan vara det som får mig att uppgradera! Får det en prislapp sub 5K så blir det köp direkt.

Kunnat spela utan att gråta blod över prestandan med min 1950X. 10-20fps lägre (men fortfarande 100+) jämfört med de jag känner som kör tex 7700K. Men jag behöver inte ens stänga ner alla VMs innan jag börjar spela v7lket är väkdigt skönt :)...

Enda issuet jag känt av är äldre spel som blir kpcko av så många kärnor. Men nöstam allt funkar utan issues. Dunia som driver FarCry spelen har haft issues med just många kärnor dock och inte celat starta. Drabbar dock Intel också.

Sedan är man som man är och när TR baserad på Zen 2 kommer och enkeltrådad blir ännu lite bättre så klmmer jag uppgradera

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P