Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Datorn fryser sig, hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Datorn fryser sig, hjälp uppskattas!

Hej! Idag som uppstod det ett väldigt konstigt problem med min egenbyggda dator som jag endast haft i ett halvår. Datorn hänger/fryser sig en tid efter omstart, jag kan endast starta om datorn via startknappen för att komma ut det. Händer samma sak varje gång efter omstart. Har felsökt hela dagen men blir inte klokare. Samma fel uppstår även när jag är inne i felsäkert läge. Har prövat ominstallera Windows men då hänger sig dator i bootscreen. Börjar tro att de är ett komponent-fel och inte windows. Jag skulle behöva hjälp av någon som vet vad som kan ligga bakom detta!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vad har du för temperaturer i din dator? Nu är sommarvärmen här menar jag Mät med realtemp t.ex.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

är något överklockat?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Vad har du för temperaturer i din dator? Nu är sommarvärmen här menar jag Mät med realtemp t.ex.

Kollade de igår, CPU-tempen ligger på ca 40°c.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

är något överklockat?

Nej den är inte överklockad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är det för komponenter i datorn?, Har du testat om minnerna är ok?

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Vad är det för komponenter i datorn?, Har du testat om minnerna är ok?

Har testat RAMstickorna på olika platser och ensamma men problemet kvarstår, har ett kompis som ska komma över med sina ram idag så vi kan utesluta de.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du har en ryzen setup kanske du kan kolla om det finns nyare bios att lägga in

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Om du har en ryzen setup kanske du kan kolla om det finns nyare bios att lägga in

Har har en blandning av märken på komponenter, men moderkortet är ett MSI 270-s02.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@poda: löste det sig? har exakt samma problem..