Vad anser ni är det bästa antiviruset?

Permalänk
Medlem

Windows Defender. Det är varken bättre eller sämre, men det är gratis och tjatar inte hela tiden om att man ska uppgradera till "Super Deluxe Premium Ultimate Edition" för att få bästa möjliga skydd.
De flesta kommersiella antivirusprogram är scareware.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

Windows defender för den är ungefär lika bra som andra antivirus håller käften och ställer inte till trassel och drar inga resurser att tala om och samtidigt slipper man betala extra när den ingår i windows och är bara där och gör sitt jobb utan att störa

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Ingenting jag hittade när jag gick igenom menyn, och det jag hittade jag stängde jag av. men det poppade ändå upp rutor som "skaffa vår VPN" etc

Så här gör du https://support.avast.com/en-ww/article/Antivirus-popup-notif... Så finns det bland annat: "Show popup offers for other Avast products: sends notifications about others ways you can improve your protection. If you use a paid version of Avast Antivirus, you can untick this option to disable popups."

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Windows defender och sunt förnuft har fungerat bra för mig under många år. Tycker också webbläsarna som är populära idag gör ett bra jobb i att sålla bort skräphemsidor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Windows defender

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

"Virus program" är att anse som förlegat och oeffektivt, tycker jag, många gånger introducerar tredje parts "virus program" egna sårbarheter eller problem.

Nummer 1. Ett virus program detekterar generellt virus den redan känner till, men kan till viss del känna igen metoder eller avvikelser. Skrivs nya varje timme, katt och råtta lek.

Nummer 2. Det fungerar inte på samma sätt som för 10-15 år sedan, idag är det social engineering och mejl fiskande som drabbar företag och organisationer. det vill säga att människorna inom organisationen är det som är svagheten. Någon råkar bli insläppt som inte ska det, någon pratar sig fram till en dator, någon klickar på ett scam mejl och råkar själv ut för att kompromissa datorerna på företaget.

Generellt: Installerar man bara program från kända/pålitliga källor, bara öppnar mejl/länkar från kända/pålitliga källor, och ser till att inte släppa in någon obehörig/lämna dator igång utom synhåll/på något vis låter en tredje part få tillgång/tillträde så är man så säker man kan bli.

Är du gangster och Fbi kommer efter dig är du väl fucked oavsett. Windows inbyggda och sunt förnuft är det bästa. Fast ingenting som är kopplat till internet kan räknas som helt säkert, och man ska aldrig förvänta sig 100% privatliv/intergritet..

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Totalt tagit bort Defender ifrån W10 och kör nu Eset AV (inte security suite). Helt enkelt för jag har det gratis och jag föredrar det över W10 och andra.

Ska tilläggas att jag tagit bort det mesta möget i w10 som edge, store osv. Och defender också

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

"Virus program" är att anse som förlegat och oeffektivt, tycker jag, många gånger introducerar tredje parts "virus program" egna sårbarheter eller problem.

Nummer 1. Ett virus program detekterar generellt virus den redan känner till, men kan till viss del känna igen metoder eller avvikelser. Skrivs nya varje timme, katt och råtta lek.

Nummer 2. Det fungerar inte på samma sätt som för 10-15 år sedan, idag är det social engineering och mejl fiskande som drabbar företag och organisationer. det vill säga att människorna inom organisationen är det som är svagheten. Någon råkar bli insläppt som inte ska det, någon pratar sig fram till en dator, någon klickar på ett scam mejl och råkar själv ut för att kompromissa datorerna på företaget.

Generellt: Installerar man bara program från kända/pålitliga källor, bara öppnar mejl/länkar från kända/pålitliga källor, och ser till att inte släppa in någon obehörig/lämna dator igång utom synhåll/på något vis låter en tredje part få tillgång/tillträde så är man så säker man kan bli.

Är du gangster och Fbi kommer efter dig är du väl fucked oavsett. Windows inbyggda och sunt förnuft är det bästa. Fast ingenting som är kopplat till internet kan räknas som helt säkert, och man ska aldrig förvänta sig 100% privatliv/intergritet..

Nummer 1. Anti-virusprogram klarar kanske inte allt men de sätter en lägsta nivå. De nya som skrivs måste vara mer avancerade. Om man tar bort anti-virusprogram lämnar man fältet öppet för de "gamla" virusen.
Nummer 2. Att det inte fungerar som för 10 - 15 år sedan har en orsak. På grund av anti-virusprogrammen har de som vill skada tvingats hitta andra vägar. En viktig del är att utnyttja sårbarheter i program.

Generellt: Fullständigt innehållslösa råd. Du vet inte vem/vad du kan lita på. Vad är sunt förnuft i detta sammanhang?

Permalänk
Medlem

Kanske inte "bäst skydd" men helt klart bäst: Windows Defender.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Generellt: Fullständigt innehållslösa råd. Du vet inte vem/vad du kan lita på. Vad är sunt förnuft i detta sammanhang?

Sunt förnuft är att undvika alla sidor som har reklam (stora sidor likt aftonbladet, facebook osv är kända för att sprida virus genom reklam) och aldrig laddar ner något.
Gärna blockera alla scripts men helst aldrig ansluta till internet

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Skippa java och flash helt surfa inte på kassa sidor och kolla inte okända knepiga mail och installera inte programvara som är helt okänd är väll en början till sunt förnuft som borde tillämpas oavsett virus skydd

När det gäller skydd så är inte dom heller alltid säkra oavsett vad man väljer och norton, kapersky, eller nod 32 ,avast eller vilken böjelse man har så ställer dom faktiskt till ganska mycket strul och det är helt enkelt inte värt att köra dom utan jag skulle köra defender även om dom andra var gratis

Är man så jävla orolig över att få in saker att antivirusvalet faktiskt spelar roll så borde man skippa windows helt och köra linux men för windows är defender ett fullgott skydd

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w