Vinn nätagg från Seasonic

Byta grafikkort i Windows 10. Behövs skiva?

Permalänk
Medlem

Byta grafikkort i Windows 10. Behövs skiva?

Då jag byggt en ny dator tänkte jag uppgradera min sambos.

Känner Windows 10 av detta?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

@Larsp777:
Om bägge är nVidia eller AMD, behöver man i regel inte göra något, utan Windows hittar det nya kortet av sig själva.
Är det däremot ett byte mellan dem, måste man avinstallera drivrutinerna fullständigt först med te.x DDU, och sedan kan man byta ut kortet, vilket då kommer att kräva nya drivrutiner.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Är det senaste Win10 fixar det en godkänd drivrutin själv, det kan dock ta lite tid när den känner att kortet bytts.
Somliga kör alltid DDU, jag har dock skippat DDU sen Win10 släpptes utan att ha märkt problem efter att ha bytt mellan två olika generationers Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Då jag byggt en ny dator tänkte jag uppgradera min sambos.

Känner Windows 10 av detta?

du kan byta grafikkort rakt av, men efter bytet lär du ladda ner nya drivrutiner och installera rätt drivrutin för rätt kort.

och drivrutinerna hittar du på AMD eller Nvidia's hemsida beroende på vad för kort det är.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ok, tack alla!

Undrar också med min nya dator.

Är det någon poäng att använda skivan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Ok, tack alla!

Undrar också med min nya dator.

Är det någon poäng att använda skivan?

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken skiva? Menar du skivan med drivrutiner så är svaret nej.
Det är gammal programvara du inte behöver om du har internet.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vilken skiva? Menar du skivan med drivrutiner så är svaret nej.
Det är gammal programvara du inte behöver om du har internet.

Just den.

Anade det.

Så mycket enklare än förr i tiden.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Bäst installera om grafikkorts driver

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hennes kort var ATI Radeon HD 5770.

Mitt gamla är GTX 680.

Borde väl vara en avsevärd förbättring.

Visa signatur