Permalänk

Uppgradering utav dator.

Tjena, nu är jag här och behöver hjälp återigen. Jag kunde inte motstå nya i7-8086k så jag var bara tvungen å köpa. Med det så behöver jag även uppgradera MOBO, har just nu i7 7700k och en asus z270p.

Nya mobon kommer vara asus z370f och i7 8086k. Min fråga är, kommer jag behöva formatera om datorn när jag uppgraderat eller kan man komma runt det? Vill helst undvika formatering.

Önskar er alla en trevlig helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kludden92:

Tjena, nu är jag här och behöver hjälp återigen. Jag kunde inte motstå nya i7-8086k så jag var bara tvungen å köpa. Med det så behöver jag även uppgradera MOBO, har just nu i7 7700k och en asus z270p.

Nya mobon kommer vara asus z370f och i7 8086k. Min fråga är, kommer jag behöva formatera om datorn när jag uppgraderat eller kan man komma runt det? Vill helst undvika formatering.

Önskar er alla en trevlig helg!

Windows kan vara ganska så förlåtande när man byter mellan liknande arkitekturer (intel till intel typ).
Men självklart så kör du backup på allt viktigt innan du testar.

Fast en ominstallation är såklart bättre.
Då undviker du småproblemen som brukar smyga sig på windowsburkar som har överlevt några hård och/eller mjukvaru uppdateringar.

Permalänk
Medlem

@Kludden92: w7 eller w10 och 1st Nvidia ( ej SLI) så kan du säkert boota in och uppdatera. Andra kombinationer hade jag nog börjat om från början

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk

@Snabbt_o_Hårt: Kör W10 med 1st 1080ti. Får prova mig fram.

@svensktiger: Som tur är så kör jag endast spel på min dator och har inga "viktiga" filer. Förutom settings osv. Har däremot windows 10 skiva endast, och jag sitter på en corsair 570x som inte har en cd rom plats. Får försöka överföra windows filen till usb innan ombygget.

Har du nå koll på vad som kan spöka i datorn om jag inte skulle formatera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kludden92:

@Snabbt_o_Hårt: Kör W10 med 1st 1080ti. Får prova mig fram.

@svensktiger: Som tur är så kör jag endast spel på min dator och har inga "viktiga" filer. Förutom settings osv. Har däremot windows 10 skiva endast, och jag sitter på en corsair 570x som inte har en cd rom plats. Får försöka överföra windows filen till usb innan ombygget.

Har du nå koll på vad som kan spöka i datorn om jag inte skulle formatera?

Kör
https://www.microsoft.com/en-gb/software-download/windows10
på en USB sticka.
Men innan du bootar på den så ladda ner alla drivrutiner till ditt moderkort (packa även upp dom först!) och lägg dom i en katalog på stickan.
Troligen så hittar installationen ditt nätverkskort och då behöver du ju inte bry dig själv, men bättre ätt vara säker.

Permalänk

@Svensktiger: Tack, får hem prylarna imorgon. Ska bli kul!!