Permalänk
Medlem

Ostadig överklockning

Hallå!
Tror jag lagt denna tråd rätt, aja till "problemet". Är så att jag försöker flaxa upp min FX 6300 i 4.5Ghz, jobbar på 4.4 nu (men upplevde samma sak vid 4.3) det är så att när jag kör Prime95 så märker jag att både Core temp och CPU-z visar att frekvensen "hoppar" den ligger alltså inte stadigt på 4.3 eller 4.4 i 100% load. Den hoppar ner till ~3Ghz och håller sig alltså inte stadigt på 4.4. Är det så att jag matar den med för lite volt? Kör just nu Multi - 21.5 HT.ref - 205 och cpu vid på 1.3375v

Tackar för svar

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Inofficiell ambassadör

För låg spänning (volt) borde medföra att den kraschar. Det låter snarare som att den blir för varm skulle jag tro?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

För låg spänning (volt) borde medföra att den kraschar. Det låter snarare som att den blir för varm skulle jag tro?

Ändå maxar den ~37 grader i Core Temp 🤔 dock visar den +~10° i amd overdrive
Ska testa dra upp den till 4.5 med samma volt (1.3375) se om det är lika eller om den rent av crachar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Medlem

Temperatur i AMD overdrive visas på lite annorlunda vis...

"Starting with AMD OverDrive Ver 4.3.1.0690 instead of displaying CPU temperature, AOD will report Thermal Margin. Thermal Margin indicates how far the current operating temperature is below themaximum operating temperature of the processor"

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Temperatur i AMD overdrive visas på lite annorlunda vis...

"Starting with AMD OverDrive Ver 4.3.1.0690 instead of displaying CPU temperature, AOD will report Thermal Margin. Thermal Margin indicates how far the current operating temperature is below themaximum operating temperature of the processor"

Aha okej så ju lägre overdrive visar, desto närmare max temperatur är man alltså

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)