Extern hårddisk som klibbar av sig själv

Permalänk
Medlem

Extern hårddisk som klibbar av sig själv

Jag har en extern HD (iStorage diskGenie) från ca 2011. Jag använder den uteslutande som backup för känsliga filer. Den är alltså nästan aldrig framme och resten av tiden ligger den i strumpskåpet. Jag har haft den i 7 år och sist var den framme för några veckor sedan. Nu till det märkliga: när jag skulle ta fram den igår var den helt klibbig! Var kommer klibbet ifrån??????? Och det går inte att skrubba eller diska bort från HDns yttre skal. Det sitter där! Det är så otroligt märkligt och jag har ingen vettig förklaring till det. Det enda jag kan tänka mig är att klibbet på något sätt kommer "inifrån" HDn, hur dumt det än låter. Är det någon här som varit med om något liknande, som hört talas om problemet tidigare eller som vet vad det kan bero på?
Jag vill gärna betona att jag bor helt själv, att ingen annan har varit i min bostad sedan förra gången jag tog fram HDn (knappt ens jag, eftersom jag varit på semester), att det råder normal rumstemperatur i bostaden (och i strumpskåpet), att strumpskåpet befinner sig i brösthöjd och att det inte finns någon vätska eller någon annan möjlig "klibbkälla" i strumpskåpet. HDn fungerar också som vanligt, trots klibbet på utsidan.
Eftersom jag inte har någon vettig förklaring till klibbet är jag rädd för att HDn på något sätt håller på att bli skadad och att jag ska förlora mina backup-filer. Det är därför jag går ut på detta forum.
Ännu en märklig omständighet är att neopren-fodralet som HDn ligger i INTE är klibbig på något sätt alls, vare sig på insidan eller på utsidan! Hur märkligt är inte det!?!?!?!?
Som sagt, jag har ingen vettig förklaring till detta. Någon här på forumet som har något sakligt att tillföra i ämnet? Det hade uppskattats enormt mycket.....

Permalänk
Inaktiv

@ErikGan: dra en backup om du är oroad?? Diskgenie hade värdelösa kontroller kort, ett under at den fortfarande fungerar.

Permalänk

hade den typ som en "gummiplast" aktig yta när den var ny?

har själv erfarenhet av en viss typ av plast som nästan är som gummikänsla på ytan men ändå hård att den blir kladdig med tiden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Låter som termisk verkan på tillsatserna i plasten, speciellt om tillsatserna är av gummikaraktär, eller om de lagt någon skyddande beläggning på ytan som oxiderat med tiden.

Prova rengöra med isopropanol. Borde få bort klibbet.

Tror dock inte du behöver oroa dig för att disken inuti är orsaken till klibbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

hade den typ som en "gummiplast" aktig yta när den var ny?

har själv erfarenhet av en viss typ av plast som nästan är som gummikänsla på ytan men ändå hård att den blir kladdig med tiden.

Jo, vissa typer av gummi blir klibbiga med tiden, en del kan tom bli flytande andra kan be hårda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Jo, vissa typer av gummi blir klibbiga med tiden, en del kan tom bli flytande andra kan be hårda.

Je, vulkaniserad gummi söker sig alltid till sin ursprungliga form (flytande) med tiden.

Permalänk
Medlem

Det låter som att det är antingen limmet från lappen där infon om disken står. Eller att det är plasten som börjat svettas.
T.ex. ps2 och ps3 kontrollrar är ganska kända för att svettas när de har legat ett tag.
Jag ser det som en risk om den svettas på insidan. Men det tror jag inte kommer ske. Men jag vet inte.

Online backups, offsite backup och flera hårddiskar är ju att rekommendera för viktiga filer, lagra aldrig alla dina viktiga filer på endast en eller två platser.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Polyuretanplast som inte har lyckats härdas rätt få just den egenskapen - och det är påfallande ofta på vitt skilda prylar som detta sker.

Allt ifrån klibbande magnet-band, kronans skor där helt nya går sönder helt efter 1 km i terräng, tätskikt i tält som limmar ihop tältet i sin påse, plasthållare till nycklar - you name it.

Det finns inget man kan göra eftersom det är hela gummi/plastbiten som håller på att bryta ned sig och det genom hela stycket på en gång - inte bara ytan. - elaka tungor pratar om avsiktlig programmerad självförstörelse av tillverkaren för att få sälja mer, men själv tror jag att att man bara har misslyckats med blandningen av kemikalierna som sedan härdas till plast/gummi.

Och dessvärre kommer tillverkarna av detta undan med detta med plaster som bokstavligen smälter, klibbar och kryper iväg av sig själva eftersom det sällan inträffar inom garantitiden utan just bit efter 5 års tid...

I dom här lådorna sitter det en ordinarie hårdisk med en påtryck USB till SATA-adapter från någon av de stora tillverkarna (ofta seagate). Tänker man plocka isär denna och använda disken till tex. laptop eller NAS så är ett gott råd att flytta ut datan innan man plockar bort USB till SATA-adaptern.

Senare års externa USB-diskar - speciellt 2.5" varianter - kör ofta med kryptering mot disken (USB till SATA-adaptern gör det) oavsett om du använder finessen eller inte eller ens vet att den existerar. Slänger man bort USB/SATA-brygga så förlorar man datat för alltid på HD:n.

Det är en sak till som kan böka om man har gammal data kvar på disken när man tar ut disken - ja förutom krypteringen då, konvertering mellan 512-bytes sektorer och 4k-sektorer som utförs av USB-bryggan - man trixade med detta för att klara 2TB-väggen vid större diskar när man använde MBR-partitionstabeller.

enklaste sättet att komma undan detta är att tömma disken innan den plockas isär och sedan formatera denna på den ny platsen utan att behöva vara rädd om datainnehållet.

jo en sak till - det finns modeller av 2.5" diskar som inte har SATA-anslutning utan det sitter USB-anslutning direkt på diskens kontrollerkort.

WD envisas fortfarande med detta bl.a i sina passport-diskar medans Seagate struntar i det numera och sätter bara en USB till SATA-brygga på sina externa disk-produkter.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Det uppskattas enormt mycket! Ska testa runt lite med HDn, utifrån vad ni säger i era inlägg.....
Men jag bör för säkerhets skull nog skaffa mig en ny krypterad HD för att säkra mina filer. Förslag på sådana? (Annars blir det nog en ny Diskgenie).....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

hade den typ som en "gummiplast" aktig yta när den var ny?

har själv erfarenhet av en viss typ av plast som nästan är som gummikänsla på ytan men ändå hård att den blir kladdig med tiden.

Ja, exakt så!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använd veracrypt för krypteringen och strunta i den inbyggda - de inbyggda krypteringen har så mycket (avsiktliga!) sprickor och hål i sig att valfri 3-bokstavsmyndighet tar sig in ganska enkelt.

Skall du ha en som klarar golvsyning pga. nedhalkad från ett bord så skaffar du en bolstrad variant - lacie är ju ganska känd för ruggade USB externdiskar med olika storlek och täthet (mot vatten). Eftersom Seagate äger Lacie så är det Seagate-diskar i dem (vilket i sin tur egentligen är samsung-diskar då Seagate köpte samsungs 2.5" del när hårddisktillverkningen såldes ut från samsung och verkar idag stå för konsument-delen av 2.5"-diskarna).