Kinesiska företag anklagas för att ha inkräktat på Samsungs och SK Hynix patent

Permalänk
Medlem

Att kineser spionerar och kopierar är väl ingen nyhet. Det är väl i princip det Kina har byggt upp hela sin ekonomi på. De försöker med hjälp av sin storlek utpressa resten av världen, men nu börjar USA vakna upp och sätta sig på tvären och som i sin tur försöker utpressa resten av världen. USA verkar fortfarande dominera inom innovation och grundforskning. Spännande tid vi lever i.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket. Kändes som att det passade in på situationen överlag.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Avstängd

Vad har så kallade kinesiska "företag" INTE inkräktat på beträffande registrerade varumärken, IP, patent, osv? Kan inte vara lätt att vara kreativ när man kvävs av sin egen luft!

Det finns ju en mycket god anledning till varför det heter och kallas för "Chinese bootleg" och inte för "US bootleg" eller "Svenne-kopia" för den delen!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Självklart att kartellbildning ska motarbetas och straffas.

Alla Ni som skriver kommentarer så som "rätt åt dom, dela med sig av affärshemligheter, hoppas vi får billigare produkter tack vare detta". Snälla kan inte ni skriva in detta i era CV så att arbetsgivare kan sortera bort er från jobbsökar högen. :/

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Fast affärshemligheter är bara något unikt som de sitter på, tills någon annan kommer på samma sak eller någon läcker ut det till allmänheten och oftast något de inte kan ta patent på.

Har det läckt ut så är det bara gilla läget och försöka vara bättre på andra fronter, vilket inte borde vara något problem för veteranerna Samsung/SK Hynix...

De är bara rädda för att vinsten per kiselplatta ska gå ner efter att ha njutit av helt sjuka vinstsiffror i över ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Och den prisbildningen fanns inte för två år sedan då det var betydligt fler aktörer?

Skrivet av Petterk:

Fanns bara tre aktörer för två år sedan.

Skrivet av anon114264:

Men kan du svara varför minnen idag kostar betydligt mer än för två år sedan?

Skrivet av Petterk:

Det är ju flera faktorer, men självklart bidrar också brist på konkurrens då de kan dela upp marknaden mellan sig oavsett om det rör sig om kartellbildning eller inte. Vill någon investera i anläggningar hos andra än Micron, SK Hynix eller Samsung så får vi nog mer kapacitet också.

För den delen så har priset på minne hunnit både gå upp, ner igen och upp igen sedan Micron köpte Elpida exempelvis. Finns inte direkt någon broms i höjningen när det så få konkurrenter, försäljningen finns ju där även när de dubblar priset. De som inte anklagats för att stulit något är de som licensierar teknik av exempelvis Micron. Det är lite bredare än kineser, då rättsfallet som pågår just nu rör taiwaneser och taiwanesiska UMC som försett en ny kinesisk tillverkare med DRAM-design och halvledarutrustning. Det hela grundar sig i att UMC har anställt folk från Microns taiwanesiska verksamhet, och nyckelpersonal anklagas för de skulle stulit dokument, och de ska ha åtalats i Taiwan. Men självklart kommer UMC anställa folk som jobbat med DRAM och självklart kommer de andra tillverkarna i Kina göra det samma. Det är ju samma sak som företag i staterna eller i Korea gör, folk kommer hoppa mellan olika konkurrenter, om vi bortser från anklagelser att de skulle tagit med sig affärshemligheter.

Sen så inkräktar alla på i princip allt och alla när det gäller patent i halvledarindustrin vilket som, oavsett om de syftar på att inkräkta på några patent eller inte. Därför stora teknikföretag samlar på sig patent och sen gör upp eller sluter korslicensavtal så de slipper stämma varandra fram och tillbaka. Det är inte riktigt anledning nog att stänga ute nya aktörer från marknaden som det låter som de gärna vill göra, nog för att de inte ska ta med sig dokument och grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det här håller inte Kineserna på med för att vara snälla, de stjäl för att spara dyrbar kostnad för utvecklingen.
De kan lika glatt hacka sig in på din arbetsplats stjäla all kunskap av värde, starta billig konkurrens som ställer ditt företag på bar backe och dig utan jobb.
Håller en firma på med något av värde, finns det bara ett alternativ ett "rött" datanät skilt från Internet.
Blir förvånad när jag ser att sådan giganter som Lockheed Martin inte verkade ha det, då de blev hackade på info om F22 och F35, vi pratar om Terabyte av data.

Vad jag har läst så är det ofta underentreprenörer som blir av med informationen men även då så kan man ifrågasätta varför de inte har informationen under säkrare förvar.
När snowden läckan kom om hur amerikanska säkerhetstjänster gör för att samla information köpte Ryssland en massa skrivmaskiner.
Jag tror inte heller att anklagade Kina är ensam om industrispionage utan vi får nog lägga till många länder till den listan som t.ex USA.
Kina tar en del genvägar precis som andra länder men vi ska inte glömma den enorma mängd med ingenjörer som finns i Kina, inget annat land i världen utbildar fler ingenjörer per år, men siffror från Kina är inte lika offentliga som i andra länder.
Två att utbilda ingenjörer är Ryssland som har väldigt många ingenjörer och utbildar årligen nästan dubbelt så många som USA, jag kan undra vad alla Ryska ingenjörer gör då alla knappast kan jobba inom deras lilla försvarsindustri och Ryssland är inte känt för sin ingenjörskonst.
Kineser är full kapabla att utveckla minnes tekniker själva eller licensiera tillverkning och det är här problemet ligger.
De företagen pratar om är att Kinesiska företag gör patentintrång samt intrång på deras intellektuella egendom även med eventuella patent de kinesiska företagen ansöker om.
Det verkar mer handla om en ovilja att korslicensiera befintliga patent mm med nya spelare än en regelrätt stöld.

Ber om ursäkt då jag spårade ur lite från det jag svarade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Självklart att kartellbildning ska motarbetas och straffas.

Alla Ni som skriver kommentarer så som "rätt åt dom, dela med sig av affärshemligheter, hoppas vi får billigare produkter tack vare detta". Snälla kan inte ni skriva in detta i era CV så att arbetsgivare kan sortera bort er från jobbsökar högen. :/

Japp. Ska bara skriva in "Kartellbildning 101" på mitt CV och ansöka hos Samsung.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Vad jag har läst så är det ofta underentreprenörer som blir av med informationen men även då så kan man ifrågasätta varför de inte har informationen under säkrare förvar.
När snowden läckan kom om hur amerikanska säkerhetstjänster gör för att samla information köpte Ryssland en massa skrivmaskiner.
Jag tror inte heller att anklagade Kina är ensam om industrispionage utan vi får nog lägga till många länder till den listan som t.ex USA.
Kina tar en del genvägar precis som andra länder men vi ska inte glömma den enorma mängd med ingenjörer som finns i Kina, inget annat land i världen utbildar fler ingenjörer per år, men siffror från Kina är inte lika offentliga som i andra länder.
Två att utbilda ingenjörer är Ryssland som har väldigt många ingenjörer och utbildar årligen nästan dubbelt så många som USA, jag kan undra vad alla Ryska ingenjörer gör då alla knappast kan jobba inom deras lilla försvarsindustri och Ryssland är inte känt för sin ingenjörskonst.
Kineser är full kapabla att utveckla minnes tekniker själva eller licensiera tillverkning och det är här problemet ligger.
De företagen pratar om är att Kinesiska företag gör patentintrång samt intrång på deras intellektuella egendom även med eventuella patent de kinesiska företagen ansöker om.
Det verkar mer handla om en ovilja att korslicensiera befintliga patent mm med nya spelare än en regelrätt stöld.

Ber om ursäkt då jag spårade ur lite från det jag svarade på.

Självklart förekommer industrispionage även från USA och EU-länder och Japan. Men förhållandet är nog till Kinas fördel minst sagt. Man kan utbilda aldrig så många Ingenjörer som t.ex Kina men fortfarande suger USA upp det mesta av det Intellektuella kapitalet även från andra länder och från USA kommer de flesta grundläggande genombrott i forskningsvärlden.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Självklart förekommer industrispionage även från USA och EU-länder och Japan. Men förhållandet är nog till Kinas fördel minst sagt. Man kan utbilda aldrig så många Ingenjörer som t.ex Kina men fortfarande suger USA upp det mesta av det Intellektuella kapitalet även från andra länder och från USA kommer de flesta grundläggande genombrott i forskningsvärlden.

Jag vet inte om jag tror att Kinas industrispionage är så mycket högre än andra länder, jag tror däremot att det är lättare att skylla på Kina då det inte kräver bevis och långa utredningar.
Om jag hade hållit på med liknande så hade jag försökt att få spåren att peka mot Kina eller Ryssland.
Men detta verkade mer handla om patentintrång och intrång i intellektuell egendom samt att företagen inte korslicensierar till de Kinesiska företagen och då är det svårt för Kineserna att göra rätt för sig, alternativet är då att Kineserna inte kan tillverka dessa produkter vilket de kartellanklagade företagen förmodligen har som mål.
Angående att USA har kontroll på mycket av intellektuella kapitalet så tycker jag även att man bör fråga sig "hur länge till kommer det se ut så" jag är säker på att vi kommer se Kina ta över det med.
Kinas utveckling går framåt med sju mila stövlar.

Permalänk
Medlem

De knycker det mesta med reverse engineering. Fabriker som helt sonika kopierar recept/ritningar när licenser går ut, utan straff. När inget av detta funkar finns bara gammalt hederligt industrispionage kvar.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

För den delen så har priset på minne hunnit både gå upp, ner igen och upp igen sedan Micron köpte Elpida exempelvis. Finns inte direkt någon broms i höjningen när det så få konkurrenter, försäljningen finns ju där även när de dubblar priset. De som inte anklagats för att stulit något är de som licensierar teknik av exempelvis Micron. Det är lite bredare än kineser, då rättsfallet som pågår just nu rör taiwaneser och taiwanesiska UMC som försett en ny kinesisk tillverkare med DRAM-design och halvledarutrustning. Det hela grundar sig i att UMC har anställt folk från Microns taiwanesiska verksamhet, och nyckelpersonal anklagas för de skulle stulit dokument, och de ska ha åtalats i Taiwan. Men självklart kommer UMC anställa folk som jobbat med DRAM och självklart kommer de andra tillverkarna i Kina göra det samma. Det är ju samma sak som företag i staterna eller i Korea gör, folk kommer hoppa mellan olika konkurrenter, om vi bortser från anklagelser att de skulle tagit med sig affärshemligheter.

Sen så inkräktar alla på i princip allt och alla när det gäller patent i halvledarindustrin vilket som, oavsett om de syftar på att inkräkta på några patent eller inte. Därför stora teknikföretag samlar på sig patent och sen gör upp eller sluter korslicensavtal så de slipper stämma varandra fram och tillbaka. Det är inte riktigt anledning nog att stänga ute nya aktörer från marknaden som det låter som de gärna vill göra, nog för att de inte ska ta med sig dokument och grejer.

Priset har väl knappast gått upp och ner de senaste två åren? Det har bara gått upp och upp utan ett slut i sikte. Men tack för den långa förklaringen hur det står till med minnesmarknaden idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Priset har väl knappast gått upp och ner de senaste två åren? Det har bara gått upp och upp utan ett slut i sikte. Men tack för den långa förklaringen hur det står till med minnesmarknaden idag.

Elpida-köpet (och Rexchip) genomfördes 2013, sedan dessa har priset både stigit, fallit och stigit igen.

Permalänk
Medlem

Efterfråga.. pft...
DDR3 måste vara olidligt populärt då 2x4 kostar 750:- i dag mot 350:- för två år sedan...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Elpida-köpet (och Rexchip) genomfördes 2013, sedan dessa har priset både stigit, fallit och stigit igen.

Minnespriserna började ju stiga i slutet av 2016 sedan dess har de bara gått upp och sedan legat mer eller mindre stilla. Priset har knappast gått ner sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag vet inte om jag tror att Kinas industrispionage är så mycket högre än andra länder, jag tror däremot att det är lättare att skylla på Kina då det inte kräver bevis och långa utredningar.

Vad jag vet finns det ingen fakta om detta men min gissning är att Kina och Ryssland är klart överrepresenterade. Av två anledningar:
1) De har helt andra möjligheter att skyddas/drivas på av staten än tex EU eller USA.
2) De ligger efter EU och USA när det gäller forskning och utveckling.

Varför tror du inte att det är högre i Kina än tex Sverige?

Skrivet av Snubb1:

Men detta verkade mer handla om patentintrång och intrång i intellektuell egendom samt att företagen inte korslicensierar till de Kinesiska företagen och då är det svårt för Kineserna att göra rätt för sig, alternativet är då att Kineserna inte kan tillverka dessa produkter vilket de kartellanklagade företagen förmodligen har som mål.

Varför skulle det vara svårt för dom att göra rätt för sig? Det finns inget som kräver att Samsung eller SK Hynix ska dela med sig av sin kunskap. De kinesiska företagen får väl göra som alla andra: gör det bättre själva och konkurrera ut dom andra. Ungefär som att säga "AMD får inte skisserna på core-arkitekturen från Intel så därför är det rätt att dom stjäl dom".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Minnespriserna började ju stiga i slutet av 2016 sedan dess har de bara gått upp och sedan legat mer eller mindre stilla. Priset har knappast gått ner sedan dess.

Minnespriserna steg 2013-2014 för att sjunka från 2015 fram till mitten av 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Varför skulle det vara svårt för dom att göra rätt för sig? Det finns inget som kräver att Samsung eller SK Hynix ska dela med sig av sin kunskap. De kinesiska företagen får väl göra som alla andra: gör det bättre själva och konkurrera ut dom andra. Ungefär som att säga "AMD får inte skisserna på core-arkitekturen från Intel så därför är det rätt att dom stjäl dom".

AMD anklagades för att stjäla Intels 386a och fick slåss i rätten i fem år innan de fick rätt att sälja sin Am386 och officiellt få rättigheterna att sälja x86-kompatibla kretsar. Självklart använde AMD olika tekniska dokument från Intel när de utvecklade sin 386a, inklusive dokument som inte var tillgängliga för allmänheten.

Samsung och SK Hynix är relativt oviktiga i sammanhanget då det är Micron som får stryk i Kina och det är faktiskt av taiwanesiska UMC som de själva tagit till rätten i staterna de får stryk av.

Patent är så breda att du inte behöver veta någonting om Microns, Samsungs och SK Hynix produkter, du kommer ändå göra intrång i deras patent, likväl kommer dessa företag göra intrång i UMCs patent. Det går inte att utveckla egna grejer utan att inkräkta på patent om du ska använda kunskap/forskning från de senaste årtiondena och moderna verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Vad jag vet finns det ingen fakta om detta men min gissning är att Kina och Ryssland är klart överrepresenterade. Av två anledningar:
1) De har helt andra möjligheter att skyddas/drivas på av staten än tex EU eller USA.
2) De ligger efter EU och USA när det gäller forskning och utveckling.

Varför tror du inte att det är högre i Kina än tex Sverige?

Du beskriver just orsaken till att få något att se ut som om de kommer från de länderna, då utredningar tar slut där då väst vägrar samarbeta med de länderna i en utredning, det är alltså inte omöjligt att utreda men viljan saknas.
Att Ryssland eller Kina inte har samma forskning och utveckling som hela väst har lär knappast förvåna någon.
Med det sagt så har de forskning och utveckling men som vi inte känner till då vi isolerar länderna och de kan inte verka under lika villkor på vår marknad.
När det stora ebola utbrottet skedde så lämnade Ryssland över ett vaccin till WHO som påstods vara överlägset de som fanns i väst både i att bota smittade samt så hade de tillfrisknade kvar antikroppar fortfarande efter 3år mot det vaccinet väst använde som hade i 6månader om jag minns rätt.
Nu använde dom inte det ryska vaccinet då det inte var testat i väst men det är fortfarande ett exempel på att det pågår mycket forskning i de länderna vi inte känner till.
Nu är Sverige ett dåligt exempel att ställa mot Kina då Sverige är ett litet land till befolkning och knappt har någon industri kvar men jag tror även Sverige och svenska företag ägnar sig åt industrispionage, det känns lite som "svenska idrottare sysslar inte med doping" uttrycket att tro annat.
Jag tror även att mycket industrispionage riktas mot länders försvarsindustri, flygindustri och rymdindustri.

Skrivet av grovlimpa:

Varför skulle det vara svårt för dom att göra rätt för sig? Det finns inget som kräver att Samsung eller SK Hynix ska dela med sig av sin kunskap. De kinesiska företagen får väl göra som alla andra: gör det bättre själva och konkurrera ut dom andra. Ungefär som att säga "AMD får inte skisserna på core-arkitekturen från Intel så därför är det rätt att dom stjäl dom".

Om du minns de stora Smartphone patent kriget så kom det mesta ner till FRAND-patent och att dessa skulle licensieras till en rimlig och rättvis kostnad nu är det kanske dags för minnesmarknaden.
Även minnen omfattas av standarder och tillverkar specifikationer vilket öppnar för FRAND-patent som kan vara vad Kineserna efterfrågar.
Patent i sig är inga hemligheter.
Jag tror snarare att de stora kartellanklagade minnestillverkarna gör allt de kan för att hindra och fördröja att en till tillverkare etablerar sig på minnestillverkningsmarknaden vilket trolig påverkar vinstmarginalen drastiskt, vilket är enorma belopp.
En domstolsprocess kan fördröja en konkurrent i åratal och hålla kvar vinstmarginaler på önskad nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Självklart att kartellbildning ska motarbetas och straffas.

Alla Ni som skriver kommentarer så som "rätt åt dom, dela med sig av affärshemligheter, hoppas vi får billigare produkter tack vare detta". Snälla kan inte ni skriva in detta i era CV så att arbetsgivare kan sortera bort er från jobbsökar högen. :/

Om du lovar att företagen man går till intervju hos meddelar tydligt i ansökan att vi jobbar konkurrenshämmande, med kartellerna och vårt mål är att lura av kunderna alla pengarna vi kan... Så vi kan bojkotta och filtrera ut dessa företag direkt ur våra samhällen.

Perfekta straffet för just kartellbildning är att deras affärshemligheter blir publika. Detta gör det allt annat än lönsamt att göra sånt skit. Sen självklart är det inte rätt att det bara är företag i Kina som får dessa hemligheter i denna situation. Borde vara alla länder... för att vara rättvist.

Om dock företagen gör rätt för sig, ska självklart deras patent och hemligheter skyddas, även från Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

Ja, det vill man. Är väl bara att testa att skiten funkar och köra ett ordentligt memtest innan man börjar seriöst arbete?

Lär ju finnas GPS och cryptominers på stickan, vägrar köpa helkinesiskt, finns inte ett uns heder i deras företag eller regim.

Skrivet av Snubb1:

Jag vet inte om jag tror att Kinas industrispionage är så mycket högre än andra länder, jag tror däremot att det är lättare att skylla på Kina då det inte kräver bevis och långa utredningar.
Om jag hade hållit på med liknande så hade jag försökt att få spåren att peka mot Kina eller Ryssland.
Men detta verkade mer handla om patentintrång och intrång i intellektuell egendom samt att företagen inte korslicensierar till de Kinesiska företagen och då är det svårt för Kineserna att göra rätt för sig, alternativet är då att Kineserna inte kan tillverka dessa produkter vilket de kartellanklagade företagen förmodligen har som mål.
Angående att USA har kontroll på mycket av intellektuella kapitalet så tycker jag även att man bör fråga sig "hur länge till kommer det se ut så" jag är säker på att vi kommer se Kina ta över det med.
Kinas utveckling går framåt med sju mila stövlar.

Tveksamt. Även om man skiter i att det är standard att fuska till sig betyg alternativ köpa till sig betyg så är läran av den konfucianska stilen. Du ska minnas varenda formel och kunna rabbla upp gångertabellen upp till tusen. Om du bara är bra på att minnas kommer du ha jävligt svårt att innovera, det kräver kritiskt tänkande vilket de kinesiska eleverna inte lär sig.

Kvantitet över kvalitet tror inte jag funkar i längden, även om de "utbildar" mångdubbelt så många ingenjörer så är de kassa.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Vilka moduler skulle det vara? Sedan rekommenderar jag dig att använda komma eller punkt emellan.

Finns klassiska noname med samsung kretsar som snurrar på riktigt bra och må vara äldre minnen men körde t.e.x king tiger 1333 ddr3 i 2133mhz t.e.x till en apu men teoretiska kina kretsar hade nog haft samma fenomen med bra batchar/dåliga och tror sånna skulle funka lika bra som vilka minnen som helst

Skillnaden mellan dyra och billiga handlar om latency och mhz där noname oftast kan ha lägre mhz eller högre latency men kvalitetes mässigt är dom likvärdiga och skillnaden på t.e.x noname är mer saknad av heat spreaders som är värdelösa och bara visuellt tilltalande om man inte går till dom värre serierna

Annars tycker jag man säljer samma moduler med samma kretsar under olika flag där high end knappt existerat och är mest en sifferlek där man vrider på mhz och latency som i slutänden landar i samma nivå av prestanda och säljer minnen som gaming med nån sketen kylning och några leds så skulle välkomna kina minnen som rör om i grytan

Som du ser så skiter jag i din rekommendation

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Statsstödd piratkopiering är svårt att kontrollera.

Var inte övervakningsfunktionerna i Win10 en av orsakerna att Kina vägrade acceptera Win10 och att de fick Microsoft att ta fram en övervakningsfri variant av Win10 och släppa till Kinsiska myndigheter?

Mitt favoritexempel på kopiering är Sovjetunionen 1944, när en eller fler Amerikanska B29:or tvingades nödlanda i Sovjet. De beslagtogs helt prompt, besättningarna skeppades hem. Ett tag sedan lanserade Sojevt Tu4 (tror jag de hette). Det var väldigt uppenbart att de var kopior av B29, tex fanns det detaljer i dem som hade Engelsk text...

Haha nej, de ville ha ett OS som de kunde kontrollera och övervaka i detalj, men det hade inte MS.

Så de skapade ett där staten har kontroll över Windows update-systemet och patchar. Microsoft är inte involverade detta utan Windows update är liksom ersatt med statens mjukvarusystem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan kineser göra nått annat än att stjäla och piratkopiera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Tveksamt. Även om man skiter i att det är standard att fuska till sig betyg alternativ köpa till sig betyg så är läran av den konfucianska stilen. Du ska minnas varenda formel och kunna rabbla upp gångertabellen upp till tusen. Om du bara är bra på att minnas kommer du ha jävligt svårt att innovera, det kräver kritiskt tänkande vilket de kinesiska eleverna inte lär sig.

Kvantitet över kvalitet tror inte jag funkar i längden, även om de "utbildar" mångdubbelt så många ingenjörer så är de kassa.

Jag hänger inte riktigt med i din jämförelse och vad den har med detta att göra.
Den information jag läst handlar inte om någon ren stöld utan om patent-intrång och intellektuell egendom och att dessa företagen inte licensierar nödvändiga patent.
Jag kan anta att det är en del FRAND-patent knutna till standarder som borde licensieras enligt rättvis och rimlig licenskostnad utan handelshinder men företagen har inte erbjudit någon korslicensiering till kinesiska företag än och verkar inte intresserade av det heller vilket strider mot gällande regler.
Det verkar snarare som de stora kartellanklagade företagen inte vill ha nya konkurrenter och bryter mot gällande regler för att hålla ute nya konkurrenter vilket betyder att det troligtvis får angöras i en kostsam och långdragen rättsprocess där liknande processer i andra branscher slutat med att de blir tvungna att licensiera dessa patent till en rimlig och rättvis kostnad.
Jag ser inget annat än att via har stora företag som gör allt de kan för att behålla en extrem vinstmarginal och stänga ute all konkurrens så länge de kan.

Angående Kinesiska ingenjörer så är det svårt att hitta dom i mycket statistik dels för att landet är rätt stängt och det är svårt att hitta riktiga siffror och många avviker från varandra, nästa sak är vad räknas som en ingenjör i Kina de räknar inte som oss vilket gör att man kan hitta siffror på mångdubbelt fler än det jag angav men då räknas en bilmekaniker som ingenjör.
Kinas antal "riktiga" ingenjörer är alltså mest en uppskattning som kan vara fler eller färre.

Precis som vi ha Silicon Valley för mjukvara så är Shenzhen och Zhongguancun dess motsvarigheten för elektronik och teknik, det är här allt intressant sker året om dygnet om och även med enorma marknader som t.ex Huaqiangbei där du kan gå var och varannan dag och hitta nya saker, detta är något varje sweclockare borde besöka (du kan utföra lekar so bygg en hel ....).
Att tro att Kinesiska ingenjörer är kassa och att Kina stjäl allt och inte utvecklar något är ett förlegat synsätt som kanske hade lite bäring för 15år sedan.
Nu är de kinesiska ingenjörerna med i det mesta och de flesta stora varumärken du känner till har mängder med kinesiska ingenjörer som utför den utveckling som inte är utförd i Kina (kinesiska ingenjörer är billiga i jämförelse).
Kineser finns i utvecklingen av elektronik och teknik även om vi ofta ser saker som de kommer från olika länder och tillverkare.
Alla solceller som är modernt nu vilka driver utvecklingen och tillverkningen av dom?