Streama 2 datorers skärmar utanför LAN

Permalänk

Streama 2 datorers skärmar utanför LAN

Hej,

Jag och två vänner håller på att planera en stream som vi inte vet hur vi ska genomföra, så jag förklarar upplägget här och hoppas att någon här har bra tips:

Vi är 3 personer som alla kommer att sitta på var sin dator på olika håll (inte samma nätverk). Två av oss kommer att spela spel ihop, medan den tredje personen kommer att vara "caster" och kommentera matcherna samt vara den som faktiskt streamar alltihop (spelarnas skärmar) på Twitch.

Jag har hittat en del lösningar om hur man kan livestreama flera skärmar till en dator över LAN, men inte hittat någon lösning på vårt kanske unika problem.

Är det någon som har något bra tips på en bra lösning?
Tack på förhand!

Permalänk
Sötast

Vet ej om det är ett bra verktyg för det men man kan streama parsec till flera vänner vara man kan stänga av kontrollerna. Kanske är en lösning?

Permalänk
Medlem

Kanske är lite sent ute, men en RTMP är perfekt för ert ändamål.

https://obsproject.com/forum/resources/how-to-set-up-your-own...

Varje dator streamar till RTMP servern som sedan hämtas av den som streamar

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk

Bara en tanke..
Går att streama till en dator lokalt som kör OBS som i sin tur streamar till twitch/youtube eller annan vald kanal.
Vet inte om OBS klarar att ta emot två sådana streams.

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk
Medlem

Det finns en del alternativ att kolla på här, som beror helt och hållet på plattform (twitch youtube etc), till om ni vill kasta pengar på problemet eller om någon av er har kunskap/möjlighet till att sätta upp en server.

Alternativ 1, plattform:
Om det inte spelar någon roll vart ni skall strömma ert innehåll till, så går det att använda youtube för att slå ihop er alla till en och samma ström (mer känt som "multi-camera events"). Tänk dock på att ni inte får lika mycket kontroll som om i någon av de andra alternativen

Alternativ 2, kasta pengar på problemet:
Nu kanske detta inte ger er den lösning som ni efterfrågar, men en tjänst som har blivit någorlunda populär är restreamer.io. Det finns säkerligen folk som har satt upp någon liknande lösning där, så ta en titt i deras hjälpcenter

https://support.restream.io/getting-started/getting-started-w...

Alternativ 3, sätta upp en egen lösning:
Detta alternativ är mycket mer avancerat och kräver en viss tekniskt förståelse för vad ni håller på med. Exempel på detta är Wendell (se länk), som har satt upp exakt på det sätt ni nämner. Dock så har de både kastat pengar på problemet och lagt ner rätt mycket tid på lösningen.

Så hur ni väljer att lösa det här, är upp till er, men hade jag vart er och bara vill komma igång...så hade inte youtube varit några fel

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt så tipsar jag om RTMP. Har provat det själv, precis som du beskriver att du behöver. Hade en kompis streama över internet till min server och därifrån kunde man sedan baka ihop det som man ville innan man pushar ut de till twitch eller w/e.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti